Sinds een week loopt mijn paard met een snotneus, waarbij er geel snot uit één neusgat komt. Daarbij traant haar oog en vindt ze druk onder haar oog niet fijn.
Ik had hiervoor aan het begin van de week de dierenarts gebeld en de telefoniste zei dat er veel paarden waren met snotneuzen, dat ik het aan moest kijken zolang ze geen koorts had.
Het zat me echter niet lekker en toevallig was de tandarts (kliniek zeddam) afgelopen donderdag op stal. Ik heb hem aan zijn mouw getrokken en hij heeft de mond van mijn paard bekeken. Hij vertrouwde een kies niet helemaal en heeft het vermoeden dat ze een wortelpuntontsteking heeft. Aanstaande dinsdag komen ze een rontgenfoto maken om te kijken of dit het is.
Wie heeft hier ervaring mee? Moet de kies eruit getrokken worden of zijn er andere oplossingen? Als de kies getrokken moet worden, op wat voor kosten moet ik dan rekenen? Wat voor nazorg heeft zoiets?
Ook al blijkt uit de röntgenfoto een ontsteking zou ik eerst met een breedspectrum antibioticum de ontsteking te lijf gaan.
bonny123
Geplaatst: 10-12-16 20:20
O jee......
Ik heb een maand geleden mijn mini appaloosa laten helpen aan een kaakabces. Het abces was t gevolg van een wortelpunt ontsteking.
Zo'n drie jaar geleden had ze regelmatig een snotneus aan één zijde. Het kwam en ging steeds ook weer weg. Ik heb er niet veel aandacht aan besteed (ook omdat mijn andere paard veel medische zorg nodig had). Wel had de dierenarts eens gevraagd wat het kon zijn, ze zei dat er eens een keer een scopie kon worden gemaakt. Dus verder op de lange baan geschoven.
Maar ja, toen merkte ik dat er iets in d'r neus zat. En dat t een beetje begon te stinken. Maar ja, ook dat ging na 2 dagen weer weg. Totdat het steeds vaker terug kwam en steeds langer bleef. Pony toch maar naar de dierenarts gebracht. En jawel: wortelpuntontsteking met fiks abces in de kaak. Omdat de kaakholte van mijn pony dicht was (soms is t open) waren de symptomen niet zo heel duidelijk en leek het steeds weg te zijn, maar dat was t natuurlijk niet.
Tja, kies trekken, dat in ieder geval (600 euro). En als het abces via de kies niet schoongemaakt kon worden, moest er een drain worden aangelegd (1500 euro). Gezien de ernst (inmiddels) was het bijna zeker dat een drain nodig was. Met een drain boren ze een gaatje in de kaak en moet er 2 weken lang gespoeld worden. Die periode verblijft de pony bij de da. De ingreep zelf gebeurt staand.
Pony gebracht. Pony was zo overstuur en bang dat ze uit de behandelbox is gesprongen (ja, een mini van 1 meter hoog en al verdoofd). De operatie was zeer moeizaam, kwam heel veel troep uit de kaakholte. En de pony werd weer onrustig. Als de ingreep nog 10 minuten langer had geduurd, hadden ze besloten om d'r op de operatietafel te leggen. Gelukkig is dat niet gebeurd. Er is wel pus in d'r longen terecht gekomen.
Pony heeft in totaal 18 dagen op de kliniek gestaan. Absolute stalrust, mocht de box niet uit. Kreeg 5 verschillende medicijnen (anti-biotica, pijnstillers, ventipulmin). Pony is erg afgevallen (is normaal bij deze ingreep) omdat ze moeilijk kan eten. De nazorg was best bewerkelijk. Mond 2x per dag spoelen met lauw water, 2x pd medicijnen, goed op voer letten etc.
Al met al heeft me dit 2000 euro gekost. Pony is overigens grasmaaier.... maar ja, zo'n pony is familie...
Dus moraal van dit verhaal: niet zover laten komen! Ik wens je veel succes, ik hoop dat dit nog kan worden opgelost met een anti-biotica kuur (meestal doxy), en mocht dat niet baten: direct ana d ebel trekken bij de da!
Jeetje wat een verhaal joh! Mijn paard heeft nooit eerder een snotneus gehad en het stinkt ook niet gelukkig. Dan waren bij mij meteen alle alarmbellen af gegaan. Ik hoop dat antibiotica nog een optie is.
Mijn oudje heeft het ook, de laatste kies bovenaan. Hij staat redelijk los maar de DA krijgt hem er niet uit. En met 27 jaar ga ik geen moeilijke operatie meer aan. Wel krijgt ze zodra ik merk dat de infectie weer doorbreekt, 14 dagen antibiotica. Over de laatste 4 jaar hebben we net de 3e keer achter de rug. Pony op stal hier had hetzelfde maar zijn kies zat los genoeg en op een bereikbare plek, die is eruit gehaald en hij heeft nooit meer last gehad. Wel een AB kuur gehad na het trekken. Antibiotica is altijd nodig, lijkt mij. Kies eruit halen zal aan de plek, de heftigheid van de infectie, de DA en aan jezelf liggen. Voor de mijne is het geen optie, terwijl het bij de pony van stal wel kon.
Broeze hoor ik inderdaad ook goede verhalen over. Ik ben zelf bij Jan Kroes geweest, van praktijk krommerijnstreek. Ook erg goed, vergelijkbaar (denk ik) met Kroeze). Namen lijken ook zelfs op elkaar! Jan Kroes is de enige die nog een soort tussenbehandeling heeft. Als tussenstap heeft hij om de kaak te spoelen via het tandvlees/tandbeen. Bij mensen heet het een wortelpuntextractie/apexresectie. Maar goed, wil niet zeggen dat een andere dierenarts deze ingreep ook heel goed kan doen.
Nou net zijn er foto's gemaakt en er was een afwijkend beeld te zien, maar het is nog niet duidelijk of dit door de wortelpunt komt of niet. De tandarts gaat eerst overleggen met de dierenarts en ik word terug gebeld. Weet niet of iemand interesse heeft in de foto's, dan wil ik ze wel plaatsen.