Informatie Sedamun

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Informatie Sedamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 23:37

Hoi!

Zou graag willen weten of er mensen zijn die zelf Sedamum (xylazine) hebben gespoten. Bij de runderen spuiten we dit intramusculaire maar bij paarden 'moet' dit intraveneus. Kan dit bij paarden ook intramusculair gespoten worden ivm met de risico's van intraveneus?

Iemand die dit toevallig weet?

sweetheart

Re: Informatie Sedamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:51

Intraveneus mag alleen door een dierenarts gedaan worden, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Ik probeer de data sheet (bijsluiter) te vinden maar ik kan niets vinden op het product wat je noemt (sedamum).

Runderen zijn gevoeliger voor xylazine dan paarden. Intraveneuze verdoving is beter te voorspellen dan intramusculair. Waarom wil je je paard inspuiten om te sederen? Waarom geen domosedan of sedalin? Gewoon uit belangstelling.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:22

Het helpt als ik zoek met de juiste spelling :+

Maar goed, ik kan nog altijd niet de bijsluiter raadplegen. Zover ik weet kun je xylazine IM spuiten bij paarden, het duurt alleen langer voordat het effect heeft in vergelijking met IV injectie.

Wel raad ik je ten sterkste aan met je dierenarts te overleggen. Sedatie heeft altijd effect op het hart en draagt risico's met zich mee. Sedatie voor paarden mag, zover ik weet, alleen oraal gegeven worden door eigenaren en niet IM of IV, dat mag alleen een dierenarts.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 01:27

Bijsluiter heb ik er bij haha! Maar dit staat er inderdaad niet op.
Hierop staat alleen intraveneus, vandaar mijn vraag. Dacht ook al dat het dan alleen langer duurde als je het in de spier prikt, maar het schijnt dat xylazine ook verlammings verschijnselen kan veroorzaken met een intramasculaire injectie bij paarden.

Maar dan heb ik denk ik antwoord op mijn vraag. Ga hem toch met iets anders sederen want ik vind sedamun toch te gevaarlijk.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 07:06

Maar ehh, hoe kom je aan sedamun dan?