Magnesium, Selenium, Vitamine E én Creatine bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuigje

Magnesium, Selenium, Vitamine E én Creatine bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:01

Hallo allemaal :D

Ik wil jullie graag even mee laten denken in mijn supplementendilemma.

Heel kort de aanleiding:
Begin van het zomerseizoen bloed laten trekken en mestonderzoek omdat paard niet lekker in haar vel zat (lees: niet helemaal fit, verminderde looplust, stijvig opstarten)
Hier kwam een vermoeden bloedworm uit, dus preventief ontwormd met Pramox.
Bij controle van het bloed x aantal weken later, Selenium en Magnesium tekort (bloedworm nu uitgesloten). Het ging meer om de Selenium, Magnesium was minimaal aan de tekort-kant.
Vanaf dat moment (eind juli, begin augustus) ben ik begonnen met het bijvoeren van Myocare E en Magnesiumcitraat.
Begin oktober weer bloed getapt, waardes dik in orde, einde zomerseizoen en dus ook einde "vakantie". (Ik heb haar de zomer lekker rustig gehouden en dit doorgetrokken tot ik zelf terug van vakantie kwam in oktober)

Op advies van DA: supplementen blijven voeren. Nu is mijn laatste pot Myocare E bijna leeg, maar besef ik me ineens dat dat grotendeels uit creatine bestaat. Daar lees ik vooral over dat het meer energie en groter uithoudingsvermogen geeft. Maar ook helpt bij het opbouwen van spieren.
Nu is dat opzich prima, gezien we alweer ruim 2 maanden lekker aan het rijden zijn. Maar ten eerste gaat haar energielevel door het plafond en ik wil niet allerlei onnodige dingen blijven bijvoeren. Ze heeft het immers ook altijd goed gedaan zonder, alleen wil ik haar voorlopig even blijven ondersteunen.

Wat zouden jullie doen? Is het een idee om bijvoorbeeld richting Vit E Excellent van Pharmahorse te gaan (zonder creatine)? Magnesium blijf ik overigens wel geven.

Ter info: Ze krijgt dagelijks een ruime hoeveelheid ruwvoer (kuil) waar ze de hele dag van kan knagen, een minimale hoeveelheid krachtvoer (+/- 1/2 basisbrok x2) en een halfje muesli Pavo Nature's Best om de poeders doorheen te geven. Ziet er walgelijk goed uit, glimt als een hondenpikkie in de maneschijn en voelt zich dus momenteel een kei. (heb meer dan anders mijn handen vol) :+

Anoniem

Re: Magnesium, Selenium, Vitamine E én Creatine bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:08

Ik zou eigenlijk helemaal stoppen met alle supplementen. Gewoon een goed voerbeleid zou voldoende moeten zijn. En ter controle zou je over 1 of 2 maanden nog een keer bloed kunnen testen.

Supplementen voeren terwijl de bloedwaardes goed zijn is alleen maar goed voor de fabrikanten en dierenartsen die dat spul verkopen :P

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:21

Anoniem schreef:
Ik zou eigenlijk helemaal stoppen met alle supplementen. Gewoon een goed voerbeleid zou voldoende moeten zijn. En ter controle zou je over 1 of 2 maanden nog een keer bloed kunnen testen.

Supplementen voeren terwijl de bloedwaardes goed zijn is alleen maar goed voor de fabrikanten en dierenartsen die dat spul verkopen :P

Dat was eigenlijk mijn eerste gedachte toen de veearts belde met de laatste bloeduitslagen.
Magnesium blijf ik wel geven, omdat nu al twee keer gebleken is dat ze het daar gewoon iets beter op doet. Ik merk dat het meer rust en ontpanning geeft, vooral wanneer ik weer wedstrijden ga rijden. ( plus, baat het niet dan schaadt het niet)

Maar ik ga nu wel weer langzaamaan meer van haar en haar spieren vragen, dus vandaar dat het mij meer rust geeft om te blijven ondersteunen in een kleine dosering. Puur ook om terugval te voorkomen (de exacte oorzaak van de tekorten hebben we niet helemaal kunnen achterhalen, vermoeden blijft toch een kleine bloedworminfectie die sporen heeft nagelaten)

Anoniem

Re: Magnesium, Selenium, Vitamine E én Creatine bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:31

Tenzij je een zware discipline beoefend zoals M/Z of hoger eventing oid, is die ondersteuning van de spieren niet echt nodig. En geloof ik persoonlijk ook niet dat het verschil maakt.
Dan zou ik liever luzerne geven (hoog eiwit % --> dus goed voor spieropbouw) dan allerlei chemische poedertjes. Ipv magnesiumpoeder zou je ook af en toe een banaantje kunnen geven.

Nog een voordeel van luzerne vind ik is dat ze hun voer beter kauwen en dus meer halen uit het krachtvoer wat je ze geeft.