Griffelbeenbreuk ervaringen ná operatie schiefel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NFS

Griffelbeenbreuk ervaringen ná operatie schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 23:04

Hallo allemaal!

Helaas heeft mijn paard in augustus dit jaar een griffelbeenbreuk gekregen. Dit is eerst gemist helaas en dus pas 4 weken later geopereerd. Begin september is ze geopereerd (dit was de beste optie)

De operatie is "geslaagd" helaas was er al veel woekering en botvorming waarvan ze een klein stukje wat vergroeid was aan het pijpbeen hebben moeten laten zitten. Dit zou geen probleem moeten vormen.
Bij controle na 6 weken was de pees al 90% hersteld en er een kleine schiefel ontstaan. Klinisch liep ze 100% rad.
Ze geven goede hoop dat de schiefel geen probleem vormt

Ze is daarna helaas 1x uitgebroken uit haar kleine weitje en staat ze weer op stalrust met veel stappen. Ze loopt weer helemaal rad. Gaat dit weekend weer naar buiten

Toch blijft dat stemmetje, die schiefel, gaat het geen problemen vormen? Wat doet ze straks onder het zadel? Kunnen we ooit weer echt fanatiek rijden? Been is af en toe slank soms een beetje vocht. H

Wat zijn jullie ervaringen, ook schiefel overgehouden na operatie? Vormt de schiefel geen probleem? Hoe ziet het been eruit na paar maanden etc? Verdere succesverhalen ook erg welkom

Bij interesse genoeg foto's

Groetjes Nienke

Jinte

Re: Griffelbeenbreuk ervaringen ná operatie schiefel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:17

Mijn paard heeft na de operatie nog geen 2 jaar meer bij mij mogen zijn (afgemaakt wegens andere reden) maar in die 2 jaar nooit problemen gehad ondanks de schiefel.
Nu reed ik geen topniveau maar dagelijks trainen, springen, buitenritten etc zijn nooit een probleem geweest. Nooit een pas onregelmatig/slecht gelopen op dat been.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:17

Geen eigen ervaring met griffelbeenbreuk operatie, maar ik weet wel dat de onschuld van een schieffel erg afhankelijk is van de locatie. Als hij in een gebied zit waar de pezen lopen kan hij veel problemen veroorzaken. Anders is het eigenlijk onschuldig. Enige optie is echo laten maken. Wat zegt je dierenarts erover ?

Stap in ieder geval niet op het harde met je paard, dat werkt irritatie bij de schieffel (en daardoor groei) in de hand, zolang de schieffel nog niet volledig tot rust is gekomen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:32

Mijn eerste paard had een schiefel op zn sprong na het verwijderen van een OCD als veulen, dat is nooit weg gegaan maar hij heeft er ook nooit last van gehad.

Een paard waar ik wedstrijd mee gereden heb had een flinke wond opgelopen en met als resultaat een blijvende zwelling aan de voorkant van zn kogel. De DA zei dat dit weg zou trekken maar 4 maanden later zat het er nog. Paard heeft altijd goed gelopen en ik heb er zonder problemen een endurance wedstrijd mee uitgereden.

Maar zoals hierboven al gezegd het ligt er aan waar het zit en of het op andere plekken druk kan geven. Na het verwijderen van een griffelbeentje komt het vaak wel goed. Sommige paarden lopen daarna prima in de sport. Ik ken endurance paarden die daarna gewoon internationaal lopen. Maar ik weet niet of die een schiefel hebben. En ik heb geen ervaring met andere sport.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 23:34

Focussed schreef:
Geen eigen ervaring met griffelbeenbreuk operatie, maar ik weet wel dat de onschuld van een schieffel erg afhankelijk is van de locatie. Als hij in een gebied zit waar de pezen lopen kan hij veel problemen veroorzaken. Anders is het eigenlijk onschuldig. Enige optie is echo laten maken. Wat zegt je dierenarts erover ?

Stap in ieder geval niet op het harde met je paard, dat werkt irritatie bij de schieffel (en daardoor groei) in de hand, zolang de schieffel nog niet volledig tot rust is gekomen.

Schiefel zit aan binnenkant voorbeen. Is niet heel groot en lijkt al paar weken hetzelfde te blijven... lijkt redelijk rustig. Stappen doe ik in de bak als hij droog is anders op Het harde. Controle echo is 6 wk na operatie gemaakt. Schiefel veroorzaakte toen (nog) geen problemen.

Vandaar de vraag na ervaringen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:40

Een schiefel is in heel veel gevallen een schoonheidsfoutje op het oog, want het dier heeft er verder in heel veel gevallen geen last meer van na verloop van tijd.

Dat is ook afhankelijk van hoe het is ontstaan en of wat het heeft veroorzaakt en op welke plek het precies zit.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 23:46

Het gaat mijn voornamelijk om een schiefel na een griffelbeenbreuk operatie ...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 23:47

Dat kun je toch het beste aan de arts vragen die jouw paard heeft behandeld en of nog in behandeling heeft.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:16

Ze is onder controle ik ben gewoon benieuwd na verhalen en ervaringen van anderen met een griffelbeen operatie met een schiefel eraan over gehouden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:40

Een schiefel is echt niet ernstig.........ik ken meer paarden die zulke grote schiefels hebben doordat ze zichzelf aan hadden getikt.......ze hadden ff pijn maar daarna is er niets meer aan de hand behalve dan de zichtbare bult en dus een schoonheidsfout is geworden.

Mijn eigen paard had dat ook maar is totaal weggegaan, doordat ik er zeer snel bij was met het behandelen ervan.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 19:21

Ragdollcat schreef:
Een schiefel is echt niet ernstig.........ik ken meer paarden die zulke grote schiefels hebben doordat ze zichzelf aan hadden getikt.......ze hadden ff pijn maar daarna is er niets meer aan de hand behalve dan de zichtbare bult en dus een schoonheidsfout is geworden.

Mijn eigen paard had dat ook maar is totaal weggegaan, doordat ik er zeer snel bij was met het behandelen ervan.

Was dit ook na een griffelbeen operatie? Bij mijn paard zal het niet verdwijnen. Is botwoekering geworden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:50

Nee, gewoon zichzelf aangetikt, die ging lekker gek doen en raakte zichzelf.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 21:00

Meer mensen ervaringen??

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:18

Niet te druk over maken. De tijd gaat t uitwijzen en ook dan kun je je druk maken . Mijn pony 4 jr geleden gbgebroken en is gelijk verwijderd. Ik heb aan dat been geen schiefel. Andere been n verdikking omdat ze vast heeft gezeten in lamoen. Wel ns wat vocht op dat
Been. Heeft 6 weken boxrust gehad, toen op boxgrootte id wei bij dr vriendinnen en verder 24/7 buiten. Veel bewegen in eigen tempo helpt. Poown wordt 24