[VOLG] Project Jabato - paard met (rug)probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:03

Mijn paard heeft precies hetzelfde maar verder heb ik hier nog nooit over gehoord - ik dacht echt dat hij de enige was. Wat ontzettend boeiend om nog zo'n geval tegen te komen! :j

Even mijn reactie uit het Back on Track topic:
Citaat:
Dat is apart, mijn paard heeft dezelfde niet-aangeboren bochel in zijn lendenen. Bij hem is het veroorzaakt doordat hij al een zwakke rug had en vervolgens met verkeerde zadels is ingereden. Daardoor is hij toen ernstig vermagerd (als vierjarige 200 kilo te licht), raakte kreupel aan 2 beide achterbenen en zijn hele wervelkolom was naar de knoppen; niets stond nog waar het moest staan.
Nu is hij na heel veel behandelingen door de osteopaat weer goed, maar het bocheltje in de lendenen is restschade. Links en rechts van dat bocheltje heet hij ook twee bollingen, net als je de jouwe. :)
Ik ben nog nooit een soortgelijk verhaal tegengekomen, maar dit lijkt heel veel op elkaar, niet aangeboren bochel, extreem afvallen door de stress/pijn en daar bolle lendenen aan overhouden.

Zaterdag heb ik hem voor het eerst met de BOT singel en rugdeken (met zadel eroverheen tegen schuiven) gelongeerd. Wat mij opviel was dat hij veel meer wilde stappen. Normaal draaft hij liever, dan kan hij wat stijver blijven in de rug vermoed ik, en hij hield nu zijn hoofd ook elk rondje een pas of 10 richting de grond, in plaats van elk rondje even 1 pas met het hoofd omlaag te duiken. Ook was zijn scheefheid beter te zien; aan de makkelijke kant stapte hij ruimer dan normaal (achterhoef stapte over de afdruk van de voorhoef), aan de stijve kant stapte hij erin.
De singel bleef trouwens erg goed liggen! Ik had hem achter de natuurlijke singelplek gelegd omdat het zadel anders naar voren wil schuiven en omdat [***] dan meer voorbeenruimte heeft en daar lag hij na afloop nog steeds. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en we hebben al zo'n 5 singels geprobeerd. :j
Na afloop was de singel erg warm, onder de rugdeken en dus ook het zadel voelde hij normaal van temperatuur.

Ik vroeg me dus af of de deken wel iets gedaan had of dat het vooral de singel was, maar ook dat leek mij al winst.
Totdat ik gisteravond ineens een mailtje van mijn stalgenote kreeg - die niets van de nieuwe Back on Track spullen wist - omdat dat ze [***]'s lendenen veel rechter vond, minder gebocheld. :wow:
Daar ga ik vandaag dus even goed naar kijken, want dat zou natuurlijk super zijn. :j


Ik las trouwens dat je paard op hol sloeg toen je voor het eerst rechtop ging zitten in het zadel; was dit een boomzadel?
Als ik namelijk iets van [***] heb geleerd is dat hij zoals hij nu is nooit van zijn leven een zadel met een vaste boom kan/mag hebben omdat die altijd met de achterkant in zijn bochel en de eromheen opbollende spieren/pezen zal prikken. Bovendien zijn dit soort ruggen veel flexibeler doordat ze meer doorgolven in de lendenen (bol/hol/recht) dus daar moet echt een boomloos zadel of zadel met flexibele boom op om al die verschillen te kunnen volgen. Toen jij rechtop ging zitten verplaatste je gewicht van helemaal op de voorkant (dat kon pijnloos) naar half voorkant/half achterkant en groef de achterrand van de boom zich waarschijnlijk vol in de (voorlopers van van de) heuveltjes naast de lenden-bochel.
Gelukkig lijkt jouw paard een makkelijkere rug te hebben dan [***] met normale schoft qua lengte, smalheid en hoogte en geen uitstekende ruggengraat, dus ik denk dat je vrij makkelijk een boomloos zadel zal vinden. Voor [***] blijkt de Trekker het enige zadel dat past. Dat is volledig flexibele en ook echt heel soepel. Vorige week hebben we er een ander flexibele zadel op gelegd dat stijver was en dat resulteerde in tien minuten steigeren onder het zadel. Zijn eigen zadel vindt hij prima. Duidelijker kan niet. :)
Let ook heel erg goed op de lengte van de rug; [***] is 1,55 hoog en hij heeft een zadellengte van 45 cm.

Hier zijn rug zoals die deze zomer was:
Afbeelding

Zadellengte versus bochel:
Afbeelding

Onder het zadel trekt zijn rug recht en wordt hij langer:
Afbeelding

Maar dat verschil ik rugvorm kan een zadel dus alleen compenseren als het flexibel/boomloos is.
Ik zou als ik jou ook met zo flexibel mogelijk beginnen en pas later eventueel een stijver flexibele-boom-zadel proberen.
Verder doen we het herinrijden van [***] heeeeeeel langzaam omdat hij echt opnieuw moet leren hoe hij zijn lichaam moet gebruiken. Hij heeft zichzelf namelijk allemaal verkeerde compensaties aangeleerd om toch ondervoed/kreupel/met alle wervels op de verkeerde plek ruiters te kunnen dragen. Daar heeft de jouwe gelukkig geen last van!
[***] is nu na 1 jaar revalideren 3 a 4 maand in het zadel en nu zijn we zover dat we 10 minuten in stap kunnen rijden zonder dat hij verkrampt, raar gaat lopen, bewegingen compenseert, de rug vasthoudt enz.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 15:11

Ik heb jouw topic gelezen ook en herkende heel veel. Ik ben heel benieuwd wat we te zien krijgen maandag.
Ik verwacht geen "stuk" paard, al heb ik nu stiekem wel een beetje buikpijn, toch wat zenuwen.

Ik heb 2 Ghost zadels, heb ook gezegd de afgelopen jaren dat als ik ooit weer een poging ga doen qua inrijden dan gaat dat boomloos.
Ik verwacht inderdaad dat de boom in zijn gevoelige spieren hebben gedrukt toen ik rechtop ben gaan zitten.
Ik ga je topic nog even wat beter volgen nu blijkt dat de gekke bobbels meer overeen komen dan ik eerst dacht.

Jabato heeft geen hoge schoft gelukkig, maar wel super breed. Als ik zijn schoft vergelijk met mijn grote PRE merrie in ieder geval.
Afbeelding
Afbeelding

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:34

xyzutu2, dat is toch een vergroeiing van het lumbale gedeelte door verkeerd lichaamsgebruik?(roach back)

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:41

Goed dat je foto's gaat laten maken, dat zou ook mijn volgende stap zijn.

Over die deken, misschien vind ie t ook niet fijn omdat die deken precies op die plek op de rug trekt? Zomaar een wild idee hoor, dus misschien een deken zoeken die zo licht mogelijk is?

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:58

Wellicht dat Meso Therapie ook goed kan helpen bij dit probleem. De arts spuit dan op meerdere punten in dat gebied een stof in de spieren die deze doen ontspannen en ook evt ontstekingen zou remmen dacht ik. Je zou eens moeten informeren.
Smooth locomotion van Sensipharm zou je ook eens kunnen geven. Deze tabletten op basis van kruiden zorgen voor een goede doorbloeding in dat gebied.
Ik heb daar wel goede ervaringen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:06

damian23 schreef:
xyzutu2, dat is toch een vergroeiing van het lumbale gedeelte door verkeerd lichaamsgebruik?(roach back)


Volgens mij is roach back hetzelfde als wat wij in het nederlands een karperrug noemen: een aangeboren verkeerde stand van de wervels, vaak doordat die iets te lang zijn voor de rest van het lichaam. Dat is een vergroeiing waardoor het paard achter ook kleinere passen neemt aangezien de lendenwervels gefixeerd zijn/teveel op elkaar zitten.
Bij [***] is het echter niet aangeboren en de wervels zijn ook niet gefixeerd. Hij neemt achter juist eerder te ruime passen en swingt juist teveel in de lendenen, dus dat is iets anders dan een echte (als veulen al ontwikkelde) karperrug, en ik denk ook niet hetzelfde als een echte roached back.

Het is wel bekend dat een paard met pijn zijn lendenen zelf in een karperrug kan trekken, en als je dat niet op tijd behandelt (dus niet doorgaan met de verkeerde belasting, pijn wegnemen en spieren weer leren te ontspannen) dan blijft het in die stand staan. In milde gevallen kan dat weer helemaal wegtrekken met de juiste behandeling, maar als een paard maandenlang zo staat (of doordat de pijn doorgaat of doordat hij de kans heeft gekregen om zo te verstijven), dan kan die wervelstand ook permanent worden.
Dat is wat er met [***] is gebeurd, en het klinkt helaas alsof dat ook het geval is met het paard van Lovelance.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:26

xyzutu2 schreef:
Het is wel bekend dat een paard met pijn zijn lendenen zelf in een karperrug kan trekken, en als je dat niet op tijd behandelt (dus niet doorgaan met de verkeerde belasting, pijn wegnemen en spieren weer leren te ontspannen) dan blijft het in die stand staan. In milde gevallen kan dat weer helemaal wegtrekken met de juiste behandeling, maar als een paard maandenlang zo staat (of doordat de pijn doorgaat of doordat hij de kans heeft gekregen om zo te verstijven), dan kan die wervelstand ook permanent worden.
Dat is wat er met Rio is gebeurd, en het klinkt helaas alsof dat ook het geval is met het paard van Lovelance.


Dat bedoelde ik ook :j . Ik weet alleen het Nederlandse woord er niet voor. Maar het is id niet iets aangeboren maar door een verkramping van de spieren en/of door trauma in het lumbale gedeelte worden de wervels scheef getrokken.

Ik ben ook heel benieuwd of er wat op de foto's te zien is. En wat het is.

Anoniem

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:31

Ik ben ook heel benieuwd, ik hoop echt voor jullie dat het alleen een 'verkeerde verkrampte compensatiehouding' is uit een periode dat hij pijn had, en dat er nu verder niets lichamelijks meer achter zit.

Even naar de vraag in het Back on Track topic: bij [***] zijn na 3 dagen 3 kwartier per dag de BOT rugdeken dragen de bollingen links en rechts van de lendenwervels extreem geslonken: voor we begonnen waren het verdikte platen van 3 platte handen breed, eentje links van de lendenen en een rechts: nu zijn ze nog maar 1 platte hand groot en ook minder hoog. Dus Back on Track lijkt hier echt te werken. Geen idee hoe dat kan want hij wordt er niet warm onder als ik er met mijn hand onder voel, maar blijkbaar doet het dus toch iets bij hem.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 13:59

Blij te horen dat de back on track zoveel effect heeft op de bulten/knopen/zwelling

Vandaag zijn ze wel weer goed zichtbaar bij Jabato. Denk toch dat het met de kou te maken heeft.
Laat hem maar wel zonder deken, voor as. maandag is het wel goed dat ze zo zichtbaar zijn.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechts is dikker dan links, haren staan ook wat rechtop daar, misschien vertekend dat wat.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:14

lovelance schreef:
Rontgenfoto's niet. Omdat het ontstaan is door problemen na zijn castratie verwacht ik geen problemen in de botten/wervels.


Dat kun je natuurlijk nooit weten.
Dat het ontstaan is door problemen na zijn castratie kan gewoon toeval zijn en hoeft geen relatie te hebben.
Je staat toch niet de hele dag naast het paard om te weten wat het dier wel of niet uitgevreten heeft.
Goed dat je rugfoto's laat nemen. Dit ziet er echt ernstig uit.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-12-16 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:14

Volgens mij zegt ook het feit dat de haren daar rechtop staan ook wat (b.v. voor een osteopaat ) ?!

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:21

Ik volg even, erg benieuwd naar de uitslag van de foto's.
Ooit een fokmerrie gezien welke dezelfde vorm qua rug had maar dat werd veroorzaakt door een trauma(ooit vastgelegen in de trailer).
Merk je ook verschil in zijn spieren als je hem niet traint, dus alleen maar vrije beweging geeft?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:39

Wildgirl schreef:
Merk je ook verschil in zijn spieren als je hem niet traint, dus alleen maar vrije beweging geeft?


Niet dezelfde houding, maar veel verschil in bekken/heupen en rug.

Bovenste foto is na training, afgelopen weekend, onderste foto is zojuist en zondag heeft hij voor t laatst gelopen.
Afbeelding

@Babootje, dat kon ik natuurlijk ook niet weten. Omdat hij nooit kreupel is geweest, nooit gevoeligheid heeft getoond tijdens behandelingen. Geen enkele behandelaar zich ongerust heeft gemaakt, heb ik gewoon nooit bedacht dat het in zijn wervels zou kunnen zitten en dat dus verder te laten onderzoeken. De rug is ontstaan na zijn castratie, vandaar dat ik zonder twijfel de link daar naartoe heb gelegd. Ik heb hem vanaf dat hij 1 is, voor zover ik weet heeft hij de vrachtwagen rit uit Spanje goed doorstaan en hier heb ik hem nooit verdacht van een val waardoor trauma is ontstaan.

Toen hij 4 was en ik de dierenarts liet kijken, vond die het ook niet nodig om verder te onderzoeken.

Door dit topic (waar ik eigenlijk verwacht had gewoon tips te krijgen met betrekking tot training, warmte oid) ben ik daar pas over na gaan denken.
Nu pas zie ik wel in dat foto's een toegevoegde waarde zijn om de oorzaak te achterhalen. Ik hoop natuurlijk dat er niks te vinden is op foto's, is dat wel zo, dan weet ik meer en blijft hij mijn leuke grondwerk paard.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:51

Eerlijk gezegd vind ik dat hij een slechte rug/achterhand heeft van zichzelf, ook op de eerste foto voor de castratie.

De laatste 2 foto's laten ook duidelijk zien dat met training z'n rug wel beter te krijgen is maar ook dat hij heel snel terug naar z'n natuurlijke houding/conformatie gaat.

Idd dus eerst foto's/echo van die rug om uit te sluiten dat er geen anatomische problemen zijn *wat ik eerlijk gezegd wel een beetje verwacht, al hoop ik het uiteraard niet* en daarna ernaar handelen.

Zelfs als er bvb kissing spines ontdekt zouden worden, denk ik wel dat dit paard gebaat is bij regelmatige en doelgerichte training. Grondwerk/longeren/eventueel mennen? zijn goed voor hem denk ik moest rijden geen optie zijn of worden.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:58

Klopt, als jaarling had hij al een klein kontje. Afbeelding

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:29

Ik zit er al een uur over na te denken maar ik zie eigenlijk de link met de castratie niet.
Ik snap dat jij het als ijk-punt aangrijpt omdat het toen duidelijk is geworden maar een castratie(zelfs in de kliniek) kan imo geen verstrekkende gevolgen hebben voor de spieren, pezen en wervels in de rug.
In principe is hetgeen verwijderd wordt gedurende een castratie namelijk al uitwendig aanwezig en lopen er vanaf de zaadleiders(die de brug naar intern vormen) geen noemenswaardige verbindingen.
Ik denk dat je de oorzaak inderdaad elders moet zoeken en dat het feit dat hij deze symptomen heeft gekregen puur toevallig ná de castratie is ontstaan.
Wat ook bijzonder is, is dat geen enkele medici die je er de afgelopen jaren bij hebt gehad je heeft doorverwezen voor foto's of een echo. Ik neem aan dat zij ook de foto's hebben gezien die je ons hier in het topic laat zien?
Als ik puur naar de bouw van je paard kijk zou mijn eerste ingeving ook mennen zijn; hij is duidelijk zwaar in zijn voorhand en (even afhankelijk van wat er uit de onderzoeken komt) zou je best eens een verbeterde bespiering en houding in zijn rug kunnen krijgen door hem vanuit een andere belasting te gaan trainen.
Ben erg benieuwd naar de onderzoeken, fijn dat je doorzoekt.
Ik kan me goed voorstellen wat een teleurstelling en niet gehoopte kostenpost dit paard je brengt, petje af TS!

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:41

Ik vind het paard qua conformatie al niet helemaal mooi voor de castratie. Weke lendenen partij die niet mooi aangesloten zijn op de croupe.

Ik denk dat het paard na de castratie (vanwege de complicaties) een flinke tik heeft gehad op z'n algehele gestel. Zoals je zelf al zegt, hij was flink ingevallen. Ik denk dat hij toen z'n portie vetjes en wat bespiering op de lendenenpartij is kwijt geraakt waardoor de daadwerkelijke vorm van de rug tot uiting is gekomen.

Ik ben heel benieuwd wat er uit de foto's gaan komen. Ik zou zelf denk ik ook aanvullend echo-onderzoek laten doen inwendig (anaal) van de wervelkolom. Die zwellingen ter hoogte van de lendenen zijn inderdaad ook vreemd. Ben benieuwd wat de dierenarts ervan gaat zeggen :)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:48

Focussed schreef:
Ik zou zelf denk ik ook aanvullend echo-onderzoek laten doen inwendig (anaal) van de wervelkolom. Die zwellingen ter hoogte van de lendenen zijn inderdaad ook vreemd. Ben benieuwd wat de dierenarts ervan gaat zeggen :)

Ik zou inderdaad ook een aanvullende inwendige echo laten maken. Die zwellingen zijn id vreemd. Ze zijn ook zo wisselend.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:49

De castratie op zich geef ik niet de schuld, wel de enorme ontsteking en nier problemen die hij daarna heeft gehad.
Mennen ben ik zelf helaas geen held in, ik heb een wagentje gehad voor mijn shet, de keren dat ik er mee weg geweest ben is op 1 hand te tellen. Ik vind het eng :o
Met mijn temperamentvolle Spanjaard en mijn angst/onzekerheid en onervarenheid zie ik het niet veilig gebeuren. Maar dat is mijn probleem, niet persé die van hem.

Eigenlijk heb ik hem al bijna 2 jaar niet meer laten behandelen of nakijken. Ik had mij er bij neer gelegd dat hij is zoals hij is en behandelen een korte verbetering geeft en ik hem meer kon helpen met de juiste training. Oh nee dat lieg ik, begin dit jaar is hij wel weer losgemaakt door een osteopaat. Die vond hem verbazingwekkend elastisch. Ik weet dat hij een paar dagen daarna kon omrollen (hij rolt altijd 1 kant, staat op en rolt de andere kant), ik had bijna taart gekocht, vond het zo'n goed teken. Ondertussen rolt hij niet meer over zijn rug om en doet hij weer beide kanten apart.

Omdat de training zo goed gaat, krijg ik steeds vaker te horen dat ik erop moet gaan. Maar dan komen alle diep weggestopte twijfels weer terug.

Ondertussen heb ik een merrie gekocht om op te rijden, helaas liep dat ook niet zoals gepland en ondertussen heb ik hier 4 kneusjes staan. :')
Ik zorg graag voor ze en ben altijd maar van mening dat ze met een reden komen, ze leren mij heel veel.
Ik hoop wel dat er geen grote teleurstelling komt maandag. Want ik schaam mij wel een beetje dat ik al jaren hiermee rond loop en nooit aan foto's heb gedacht.

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:50

damian23 schreef:
Focussed schreef:
Ik zou zelf denk ik ook aanvullend echo-onderzoek laten doen inwendig (anaal) van de wervelkolom. Die zwellingen ter hoogte van de lendenen zijn inderdaad ook vreemd. Ben benieuwd wat de dierenarts ervan gaat zeggen :)

Ik zou inderdaad ook een aanvullende inwendige echo laten maken. Die zwellingen zijn id vreemd. Ze zijn ook zo wisselend.


De kliniek heeft mij beloofd flink wat tijd te gaan stoppen in onderzoek, ik zal een echo ook opnoemen as. maandag

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:05

lovelance schreef:
De castratie op zich geef ik niet de schuld, wel de enorme ontsteking en nier problemen die hij daarna heeft gehad.
Mennen ben ik zelf helaas geen held in, ik heb een wagentje gehad voor mijn shet, de keren dat ik er mee weg geweest ben is op 1 hand te tellen. Ik vind het eng :o
Met mijn temperamentvolle Spanjaard en mijn angst/onzekerheid en onervarenheid zie ik het niet veilig gebeuren. Maar dat is mijn probleem, niet persé die van hem.

Eigenlijk heb ik hem al bijna 2 jaar niet meer laten behandelen of nakijken. Ik had mij er bij neer gelegd dat hij is zoals hij is en behandelen een korte verbetering geeft en ik hem meer kon helpen met de juiste training. Oh nee dat lieg ik, begin dit jaar is hij wel weer losgemaakt door een osteopaat. Die vond hem verbazingwekkend elastisch. Ik weet dat hij een paar dagen daarna kon omrollen (hij rolt altijd 1 kant, staat op en rolt de andere kant), ik had bijna taart gekocht, vond het zo'n goed teken. Ondertussen rolt hij niet meer over zijn rug om en doet hij weer beide kanten apart.

Omdat de training zo goed gaat, krijg ik steeds vaker te horen dat ik erop moet gaan. Maar dan komen alle diep weggestopte twijfels weer terug.

Ondertussen heb ik een merrie gekocht om op te rijden, helaas liep dat ook niet zoals gepland en ondertussen heb ik hier 4 kneusjes staan. :')
Ik zorg graag voor ze en ben altijd maar van mening dat ze met een reden komen, ze leren mij heel veel.
Ik hoop wel dat er geen grote teleurstelling komt maandag. Want ik schaam mij wel een beetje dat ik al jaren hiermee rond loop en nooit aan foto's heb gedacht.


Nou daar hoef je je niet voor te schamen hoor. Het is natuurlijk ook wel een beetje zo dat als je een paard iedere dag ziet en er zelf mee omgaat dat het je allemaal misschien niet zo opvalt, en je ook inderdaad denkt, aard van het beestje. Kan ik me in ieder geval heel goed voorstellen.
Prijzenswaardig is het wel dat je meteen actie onderneemt als er door meerdere mensen op gewezen wordt dat dit toch wel eens een ander probleem zou kunnen zijn :j

Ik hoop van harte dat er uit het onderzoek niet veel spannends komt maandag, maar als ik het zo zie zou ik mij wel erop voorbereiden. Ik denk persoonlijk ook dat het probleem niet voortkomt uit de castratie, eerder dat de castratie wat erger heeft opgespeeld door een onderliggend probleem.

Hij doet mij hoe langer hoe meer aan mijn vorige paard denken, 101 kleinere problemen, van ontstekingen die maar niet weg wilden gaan, slechte weerstand, kleine blessures, spieropbouw in rug en achterhand moeizaam, onverklaarbare op het oog losstaande problemen.... uiteindelijk terug te voeren op de vergroeiingen/artrose/hoe je t noemen wil in zijn rug en hals.... Hij heeft met training en vrije beweging nog 10 jaar mogen worden, toen was het op helaas. Hopelijk valt het mee en is er weinig aan de hand, of is er wat aan de hand en wordt hij er 25 mee.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:29

lovelance schreef:
De castratie op zich geef ik niet de schuld, wel de enorme ontsteking en nier problemen die hij daarna heeft gehad.

Mijn pony heeft weldegelijk rug'problemen' door de castratie. Problemen is een groot woord want het is een gezonde pony waar ik alles mee kan doen wat ik wil. Maar als de osteopaat hem behandeld zijn er elke keer weer kleine dingetjes in zijn rug die volgens haar verband houden met zijn castratie.

Welke osteopaat komt er bij jou paard?

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 16:40

Ir111 schreef:
Welke osteopaat komt er bij jou paard?


Marjorie heb ik er bij gehad (2x), de foto in mijn eerste post met het duidelijke verschil van rug was na haar eerste behandeling.

Laatste keer Nicole Raat, zij was op dat moment bijna afgestudeerd. Na haar behandeling kon hij dus omrollen.

Verder is bijvoorbeeld Steffi vd Laarse ook nog bij hem geweest. Zij dacht aan scoliose. En dan geen scheefheid/S-bocht van links naar rechts, maar van boven naar beneden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Spierknopen / blokkade op rug, veroorzaken bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:00

Complicaties van een castratie kunnen heel veel doem met een paard. Door de pijn gaan ze met een opgetrokken buik, bolle rug, gekantelde bekken, benen uitgeklaard houdend en op de tenen van hun achterbenen lopen. Als ze dat een poosje volhouden , geheid problemen!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:44

lovelance schreef:
Want ik schaam mij wel een beetje dat ik al jaren hiermee rond loop en nooit aan foto's heb gedacht.


Nou ja, beter laat dan nooit toch? Geen van de door jouw bezochte medici/osteopaten heeft blijkbaar foto's geadviseerd, dus hoe moet jij daar dan aan denken. Goed in ieder geval dat je nu gaat.
Wat betreft de bouw van het paard ga ik wel mee met Focussed. De voorkant van het paard lijkt niet bij de achterkant te horen. Nu hebben veel Spanjaarden wel een beetje zo'n kont maar deze is wel extreem kort.
Er is sowieso bijna geen ruimte voor een zadel.
Ben heel benieuwd wat eruit gaat komen.