hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 20:15

Hoihoi ,

Ik denk dat mijn probleem duidelijk is :o
mijn pony blijft maar hoesten. Ze hoest nu ongeveer 2 weken. Ik dacht dat het het weer was dus heb er niet heel gek van op gekeken. Maar het houd niet op.... Ze hoest erg veel en "proest" ook niet elke keer meer na. Hooi hoest ze mee omhoog. Sinds een week of 3 staan ze meer op stal (+-2/2.5 uur naar buiten in de bak). Ik denk dat het eraan ligt dat ze minder frisse lucht heeft en dus last heeft van het stof of dat het is dat ze misschien last heeft van te veel ruwvoer (in verhouding met gras). Dit is het eerste jaar dat ze niet 24/7 op het land staat (pony is net 3 jaar).
Nu lees ik veel positieve ervaringen over fenegriek. Dus heb ik besteld... maar dat eet mevrouw dus niet :(

Iemand tips hoe ik haar dit wel kan laten eten ?

Ik heb het vanmorgen gewoon over haar brokken gedaan (net als ik doe mij een compleet suplement dat ze krijgt , dat eet ze gewoon op). Nu heb ik vanavond alles uit de kast gehaald ; slobber , wortels , snoepjes ..... maar ze vertikt het echt....
ik hoorde ook iemand over een broode met honing en fenegriek smeren..? Klinkt mij wat vreemd ?

Alvast bedankt !

Nies_

Re: hoesten, hoesten en nog eens hoesten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:19

Gewoon naar buiten dat beest. De rest is symptoombestrijding.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:21

Heb je er al een veearts bij gehad?
En ja,buiten zetten helpt vaak wel erg goed,maar sowieso de veearts laten kijken

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:31

Heb je al gecontroleerd of ze koorts heeft? Als ze dat heeft wel verstandig om dierenarts te laten komen. 2 weken vind ik sowiezo al lang.

Je kan evt nog thijmsiroop halen bij de kruidvat en dit 2x per dag geven per keer 20-25ml. Kan je met spuit rechtstreeks in mond spuiten.
De foenegriek kan je met wat appelmoes mengen en dan over het eten doen.

En natuurlijk kijken naar de stalling waarschijnlijk inderdaad te stoffig dus kijken of ze meer naar buiten kan en evt nat hooi geven.
En stal opstrooien en vegen wanneer de pony buiten is die stof kan ook weer irriteren

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:38

Veearts erbij halen, niet op stro maar op krul of vlas zetten en het ruwvoer weken.

MaseyZoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:34

Heeft ze ook last van uitvloeiing uit de neus? Zoals eerder genoemd temperatuur meten en niet te lang aankijken, dit duurt eigenlijk al te lang. Dierenarts erbij. Niet teveel zelf gaan prutsen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:37

Dit hoesten moet je echt heel serieus nemen. Als je er niets aan laat doen (fenegriek is leuk om het wat te verzachten, maar bestrijdt niet het probleem!!! Pony hoest dan mss minder of nauwelijks maar het onderliggende probleem los je er dus niet mee op) heb je grote kans op beschadigde longblaasjes en dat is onherstelbaar.

Mijn advies, ga naar de DA en laat een scopie van de luchtwegen doen. De da kan gerichte medicatie voorschrijven die het probleem aanpakt.
Ook van belang is je stalmanagement aanpakken. Zoveel mogelk naar vuiten, hooi weken, paard op vlas zetten en niet vegen/blazen wanneer ze op stal staat.

Echt, hoesten is een serieus probleem!!!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 10:57

Nies_ schreef:
Gewoon naar buiten dat beest. De rest is symptoombestrijding.

Die mogelijkheid hebben we helaas niet. Ik heb ze het liefts ook een uur of 10 buiten, maar dat gaat gewoon niet....

ellepel schreef:
Heb je er al een veearts bij gehad?
En ja,buiten zetten helpt vaak wel erg goed,maar sowieso de veearts laten kijken

nee nog geen veearts, dit omdat ik zo vaak hoor dat je meestal het advies krijgt om Fenegriek te voeren. Koorst heeft ze niet en ze is in haar doen en laten ook niet anders dan normaal..

genja schreef:
Heb je al gecontroleerd of ze koorts heeft? Als ze dat heeft wel verstandig om dierenarts te laten komen. 2 weken vind ik sowiezo al lang.

Je kan evt nog thijmsiroop halen bij de kruidvat en dit 2x per dag geven per keer 20-25ml. Kan je met spuit rechtstreeks in mond spuiten.
De foenegriek kan je met wat appelmoes mengen en dan over het eten doen.

En natuurlijk kijken naar de stalling waarschijnlijk inderdaad te stoffig dus kijken of ze meer naar buiten kan en evt nat hooi geven.
En stal opstrooien en vegen wanneer de pony buiten is die stof kan ook weer irriteren

Geen koorst. Ik vind 2 weken ook te lang, vandaar dat ik nu probeer dit op te lossen. De thijmsiroop dient voor een soort verzachting? net als wij honing door de thee doen?
Appelmoes ga ik eens proberen.
Ik mest inderdaad wanneer ze buiten staan. Verder kan ik ze niet langer naar buiten doen dan ze nu staan...

maikeltje schreef:
Veearts erbij halen, niet op stro maar op krul of vlas zetten en het ruwvoer weken.

krul en vlas werkt hier avrechts. Ze eten dit allemaal op en dat is alles behalve gezond naar mijn mening :j
ruwvoer weken? Kun je die uitleggen? In een mand doen en die vol met water laten lopen en dan?

MaseyZoef schreef:
Heeft ze ook last van uitvloeiing uit de neus? Zoals eerder genoemd temperatuur meten en niet te lang aankijken, dit duurt eigenlijk al te lang. Dierenarts erbij. Niet teveel zelf gaan prutsen.

nee , geen uitvloeiing uit de neus en ook geen koorts....
Voor wat ik hoor wordt er door een dierenarts vaak eerst fenegriek geadviseerd. Ook omdat je buiten het hoesten niets aan haar merkt.

Sim schreef:
Dit hoesten moet je echt heel serieus nemen. Als je er niets aan laat doen (fenegriek is leuk om het wat te verzachten, maar bestrijdt niet het probleem!!! Pony hoest dan mss minder of nauwelijks maar het onderliggende probleem los je er dus niet mee op) heb je grote kans op beschadigde longblaasjes en dat is onherstelbaar.

Mijn advies, ga naar de DA en laat een scopie van de luchtwegen doen. De da kan gerichte medicatie voorschrijven die het probleem aanpakt.
Ook van belang is je stalmanagement aanpakken. Zoveel mogelk naar vuiten, hooi weken, paard op vlas zetten en niet vegen/blazen wanneer ze op stal staat.

Echt, hoesten is een serieus probleem!!!

Ik neem dit nu ook serieus , vandaar dat ik een oplossing zoek. Ik hoor veel positieve verhalen over fenegriek. Dus vandaar dat ik dat probeer. Als dit niet werkt binnen een week bel ik inderdaad de dierenarts.
Langer naar buiten is helaas geen optie..
deze vraag over het hooi weken stelde ik hierboven ook : ruwvoer weken? Kun je die uitleggen? In een mand doen en die vol met water laten lopen en dan?
Ik ken dit namelijk niet....
Vlas/krul word gewoon opgegeten hier en dat vind ik niet gezond. Vegen en mesten doe ik inderdaad wanneer ze buiten staan..

Spoiler:

De andere paarden hier op stal hebben hier overingens geen last van. 1 paard heeft een paar dagen gehoest met de overgang toen ze meer op stal gingen, de rest heeft nergens last van.
De pony waar ik het over heb is denk ik hiervoor dus wat gevoeliger.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:13

Ik zou toch een veearts bellen, TS, zo spoedig mogelijk. De fenegriek is echt geen wondermiddel en is meer voor weerstand opbouw, geen geneesmiddel en je zult geen verbetering gaan zien. Het klinkt best ernstig en hoe langer je wacht met aanpakken, des te chronischer kan het worden. Elke hoest is er één te veel en door het hoesten beschadigt ze haar longen elke keer meer. Mijn paard hoestte ook veel toen ze op een bepaalde stal stond. Binnen 2 dagen een DA erbij. Ze kreeg Ventipulmin en het advies om inderdaad fenegriek bij te voeren, maar frisse lucht was beter. Daardoor verbeterde het wel, maar het kwam gewoon keihard terug toen de kuur voorbij was, puur omdat ze te lang en te veel op stal stond.

Ze staat nu hele dagen op de paddock (met schuilstal) en hoest nog amper, alleen een enkel keertje met aandraven of galopperen en daarna proesten. Ze krijgt geen fenegriek meer, maar de buitenlucht doet wonderen.

Misschien moet je eens kijken of er in de omgeving andere stallen zijn waar ze meer buiten komen, want dit gaat echt niet beter worden.

Edit: Veel hoesten zonder ingrijpen kan leiden tot dampigheid en dan heb je je leven lang een paard met slechte longen.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 04-12-16 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:22

Zoveel hoesten is niet goed. Niet gaan rommelen met middeltjes zelf maar de dierenarts erbij halen en haar leefomgeving aanpakken. Ik heb een hoester gehad die stond alleen snachts op stal maar bleef hoesten. Dierenarts zag de ernst ervan in maar kon de oorzaak niet vinden. Dier bleek uiteindelijk zwaar allergisch te zijn. Door zijn leefomgeving helemaal om te gooien is het hoesten gestopt maar de schade aan zijn longen is nooit meer genezen,

Ze is begonnen een week nadat ze binnen is gehaald. Logisch lijkt dat daar de oorzaak ligt. In wat voor box staat ze, binnen, buiten, met luik zonder luik, hoe vaak wordt gemest? Vlas eten ze idd soms wel, houtkrul is al minder vaak. Hennep zou een optie kunnen zijn, mijn alleretende hoester deed het uitstekend op hennep. Enige dat goed ging bij hem naast het continue buiten staan.

Als je op deze stal meer naar buiten niet voor elkaar kunt krijgen zul je misschien moeten verhuizen naar een andere plek. Heb ik ook moeten doen om zijn gezondheid te verbeteren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:27

hooi weken kun je gewoon doen door een plak in een bak water te doen en het er weer uithalen. Even laten uit druppen is wel handig als ze op stal staan. Wel kun je beter andere bodembedekking gebruiken, stro zit ook veel stof in. Zelf heb ik goede ervaring met houtkorrels. Maar bij mijn paard ging het hoesten pas over door het paard 24/7 buiten te zetten en het hooi te weken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:28

Gezien de leeftijd: direct ermee naar de kliniek en kijken wat er werkelijk aan de hand is. Zo'n jong dier hoort niet zo te hoesten, die is ziek.
Daar zullen ze je tips geven hoe je het dier gezond kunt houden nadat het is genezen. (stalmanagement).

Maar nu niet meer zelf proberen, meteen ermee naar de kliniek. Je zit nu nog mooi in het begin van een heleboel ellende, dus probeer het tij te keren. Van zelf doormodderen heb je grote kans op een permanente schade aan de luchtwegen. Dat wil je voorkomen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:30

Ik denk dat je wel gelijk hebt bepaalde preventieve(!) stappen te ondernemen, maar als ze na 2 weken niet beter is, gaat ze waarschijnlijk meer nodig hebben om er vanaf te komen dan wat jij haar nu kan bieden.

Ik zeg ook meteen dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:40

Hup, morgen direct de dierenarts bellen. Heb bog nooit een da gehad die fenegriek aanbevool voor zoveel hoesten. Dus dat is kul.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:13

Ik snap dat buiten goed is, maar van warm naar ijskoud buiten is ook niet goed voor de longen. Ik zou echt even de DA laten kijken. Een luchtweginfectie gaat niet weg met fenegriek.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:00

karuna schreef:
Zoveel hoesten is niet goed. Niet gaan rommelen met middeltjes zelf maar de dierenarts erbij halen en haar leefomgeving aanpakken. Ik heb een hoester gehad die stond alleen snachts op stal maar bleef hoesten. Dierenarts zag de ernst ervan in maar kon de oorzaak niet vinden. Dier bleek uiteindelijk zwaar allergisch te zijn. Door zijn leefomgeving helemaal om te gooien is het hoesten gestopt maar de schade aan zijn longen is nooit meer genezen,

Ze is begonnen een week nadat ze binnen is gehaald. Logisch lijkt dat daar de oorzaak ligt. In wat voor box staat ze, binnen, buiten, met luik zonder luik, hoe vaak wordt gemest? Vlas eten ze idd soms wel, houtkrul is al minder vaak. Hennep zou een optie kunnen zijn, mijn alleretende hoester deed het uitstekend op hennep. Enige dat goed ging bij hem naast het continue buiten staan.

Als je op deze stal meer naar buiten niet voor elkaar kunt krijgen zul je misschien moeten verhuizen naar een andere plek. Heb ik ook moeten doen om zijn gezondheid te verbeteren.

ze staat in een binnenstal. Dit is een grote goed geventileerde ruimte. Ik mest 1 keer per dag ``echt`` en wanneer nodig haal ik de mest er tussendoor uit (soms vind ik dat tussendoor een keer nodig,maar niet vaker dan 1x per dag). Hennep hebben we ook gehad, word gewoon op gegeten. Ik doe dit nu voor het schoon houden van de stal onderin, maar als ze de kans krijgen nemen ze een hap mee. Ze staat bij mij aan huis , verhuizen is dus geen optie haha

Als aanvulling op mijn beginpost :

De paarden hier hebben ook een vreemde periode achter de rug. Mijn andere paard heeft maanblindheid (gehad?) , Hij is geopereerd, 2 dagen later opgehaald, toen een dag later weer terug naar de kliniek, en een week later op gehaald. Een andere pony had hier ook merkbaar last van (die was erg gespannen/depressief , toen hij weer terug was heeft ze erg veel geslapen).
Hij is nu sinds ruim 3 weken thuis.
Ik denk dat dit ook meespeelt in het onstaan....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:05

Waarom kunnen ze niet langer naar buiten als ze thuis staan? Hennep wordt eigenlijk nooit gegeten. Zeker weten dat het eten en hennep was of een hap om de eetbaarheid te testen? En hebben ze wel ruwvoer aangeboden steeds. En mest en veeg je als ze er niet instaan? Ga desnoods over op goede rubber matten tijdelijk om eens te kijken of het hoesten overgaat. Een binnenstal blijft een binnenstal hoe geventileerd ook. Staat er een deur of raam open als ze binnenstaan?

Van stress gaan ze niet hoesten, wel van een verkeerde leefomgeving, bacterien, virussen enz.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:09

Maar als je ze gewoon aan huis hebt staan moet er toch een mogelijkheid zijn om je pony veel langer buiten te laten staan?
Ik heb jaren een dampige pony gehad, en dat moet je echt proberen te voorkomen. Zoveel mogelijk naar buiten is echt het allerbeste.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:16

-O- van 24/7 buiten naar 2.5 uur buiten. Het blijft triest dat mensen niet zelf bedenken: goh, blijkbaar gaat hij van drie jaar buiten niet dood en is het goed voor het paard, maar als hij eenmaal op de leeftijd is gekomen dat hij/zij mij een plezier kan doen, mag hij zijn vrijheid inleveren.

Ik denk dt je weinig keus hebt, naar buiten is veel beter voor de lchtwegen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:19

Buiten is beter.
Maar nu is het dier ziek en moet het naar de DA. Buiten zetten helpt daar nu niets meer aan.
Kan die als ie beter is, wel weer naar buiten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:24

Voor degene die het niet geloofde, sommige artsen geven wél het advies fenegriek voeren.
Ts zoek aub veel verder naar de oorzaak.
Mijne is 4, toen ik hem nog niet gekocht had maar hij zadelmak gemaakt werd voor mij op een stal (was van een boer) hoeste hij bij de minste of geringste inspanning
Ik heb toen op eigen beweging een arts laten komen
Mij dierenarts zocht toen niet verder en toen er een ander kwam bleek meneertje een schimmel in zijn luchtwegen te hebben, opgelopen bij de vorige eigenaar helaas.
Ook licht cornage eraan overgehouden.
Ik merk er wel degelijk wat van bij inspanning ondanks hij onder strikte voorwaarden staat en bergen medicijn heeft gehad.
Ze zijn jong ts, wacht NIET te lang

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:02

Heb je eraan gedacht om naar een dierenarts te gaan met meer apparatuur? Wij hebben hier een paard met een soort taaislijmziekte en die begon ook vanuit het niks te hoesten. Wij zijn toen meteen naar de dierenarts gegaan en die heeft dmv een camera en echo aan kunnen tonen dat hij veelste veel slijm heeft. Dit paard loopt nu op 3 verschillende zware medicijnen maar gelukkig voor hem heeft hij er maar 4 weken in het jaar echt last van (pollen en temperatuur gerelateerd).

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:28

2 weken is erg lang om het aan te kijken. Een paard hoort niet te hoesten. Het is niet zoals bij mensen dat je dat aankijkt en na 2-3 weken het hoesten vanzelf weer over gaat.
Heb nog nooit advies gekregen om fenegriek te voeren bij een paard wat zo hoest. Wel om het te geven als een paard behnadeld is en van zijn hoest af is om het als ondersteuning te geven.
Zou morgen gelijk een dierenarts laten komen.

MaseyZoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:46

Ts, hoe gaat het nu met je pony?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:03

Mijn paard krijgt ventipulmin van de Veearts, en ze geloofd ook in natuurlijke producten. maar 1 keer per jaar krijgt hij een kuur anders gaat het niet weg.