Sinds gisteren gas koliek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Sinds gisteren gas koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:13

Gister begin avond kreeg ik een telefoontje dat mijn pony in de wei lag bij binnen halen en in de stal meteen weer ging liggen.
Ben naar stal gegaan en ondertussen een veearts gebeld.
( vriendin haar ondertussen in stapmolen gezet)
Deze kwam tegelijkertijd tijd met mij aan en naar was onderzoek bleek mijn pony gaskoliek te hebben.
Ze hebben haar gespoten en pijnstilling gegeven.
Naar een uur nog een keer laten lopen en ze was al wat fitter.
Ze at gewoon alleen nog niet gemest.
In avond zou stal eigenaar nog een x checken en geen nieuws was goed nieuws.
Vandaag was ik wat later ivm werk en vriendin ging eerder en belde mij op dat ze de veearts ging bellen omdat ze er weer het zelfde bij stond als gisteren.
Veearts geweest en weer gespoten weer pijnstilling en een soort pasta voor maagzweren.
Opgevoelt en haar darmen die in haar lies ( geloof lies kan ook iets anders zijn) terug gedraait omdat die verkeerd lag.
Ze mag nu tot ze minstens 5x gemest heeft een hele kleine beetje hooi en natte slobber met zout er door heen.
Stal mag een heel klein beetje bedekking liggen en verder niks.

Iemand ervaringen of tips want maak mij toch wel zorgen.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:30

Hallo TS. Ik heb veel ervaring met koliek.

Is het een vee of paarden arts? Mijn ervaring is dat een veearts weinig verstand heeft van paarden. Ik laat altijd een arts van de Paardenkliniek komen.
De DA moet je paard in ieder geval paraffine door een slang via de neus naar de maag geven indien er een verstopping bij zit. Daarna lauw Water. Ik weet alleen niet exact de verhouding. Verder je paard om het uur een kwartier afwisselend stappen en draven, door het aantrekken van de buikspieren perst het gas er uit. Veel overgangen maken. Zeker geen stro of hooi geven voor ten minste 12 uur.

Door het gas kan er ook een zware verstopping optreden wanneer het paard eet.

Maagzweer medicijnen zijn goed. Door de natte slobber zou ik wat lijnolie (koud geperst doen). De slobber kan niet zoveel kwaad. Maar het kan lang duren voor het gas er uit is. Soms dagen tot weken. Daarom om het uur bewegen de eerste 4 uur daarna minimal 3 maal per dag tot je zeker bent dat het niet terug komt.

Ik had een paard die dit 9 maal per jaar had en nu een die het krijgt als ze niet beweegt.

Succes en als je vragen hebt laat maar weten.

RianneH

Re: Sinds gisteren gas koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:36

Is het paard ook getemperatuurd?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:40

Paard is niet getempratuurd gisteren vanmiddag weet ik niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:42

Altijd aan te raden als ze niet fit zijn ;)

De mijne heeft bij gaskoliek een ondertemperatuur, wanneer ze weer opwarmt door dekens trekt de gaskoliek ook makkelijker weg. Hoeft niet bij de jouwe ook zo te zijn, maar iets om in de gaten te houden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:45

Het is een paarden arts vanuit een paarden kliniek.
We moeten haar elke x in de stapmolen zetten of buiten op een paddock/wei zodat ze zou bewegen.
Rond een uur of 10 is het spul en pijnstilling uitgewerkt en ga straks ook kijken hoe ze het dan doet.
Ze mag nu maar een heel klein beetje hooi en een x slobber met zout zodat ze meer ging drinken.
Ze moet minstens 5 x gemest hebben voor ze weer normaal mag eten.

Is het met die slang niet bij zandkoliek?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:46

RianneH schreef:
Altijd aan te raden als ze niet fit zijn ;)

De mijne heeft bij gaskoliek een ondertemperatuur, wanneer ze weer opwarmt door dekens trekt de gaskoliek ook makkelijker weg. Hoeft niet bij de jouwe ook zo te zijn, maar iets om in de gaten te houden.

Zal der straks meteen temperaturen en navragen of ze dat vanmiddag gedaan hebben ook.
Ze stond met regendeken tot enkele dagen geleden omdat ze nu op een plek staat waar het warm is en tochtvrij is.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:27

Hoi TS. Dat met die slang is ook wanneer het gas plus verstopping is. Bij alleen gas is het niet nodig.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:28

Lauw water laten drinken helpt soms ook en meestal vinden ze dat lekker als het koud is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:28

Dus ze is sinds kort verhuisd? En daarna is de koliek begonnen?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 07:32

Ze staat er sinds een aantal dagen en we verwachten dat het de overgang is van 24/7 gras naar voordroog.
Gister avond had ze 2x gemest.
Ze zag er ook weer actiever eruit.
Zometeen weer checken.

Had nagevraagd en de slang is de 3e stap die ze willen nemen mocht het nu nog niet goed zijn.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:16

Mijn paard heeft ook eens gaskoliek gehad. Tot de paardenarts kwam moest ik met haar wandelen omdat dit ontlasting stimuleert en een pepermuntje met sorbitol. Dit werkt laxerend werd mij verteld. In mijn first aide kit heb ik nu altijd pepermuntjes zitten. Lijnzaad is ook een goede omdat dit de darmen stimuleert.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:20

Bij de mijne hebben ze bij gaskoliek wel een slang gebruikt. In zijn maag had hij ook gas en daardoor kon hij het ergste kwijt en knapte hij iets op. Een uur of 20 later was hij pas echt aan de beterende hand en kreeg hij weer zin in wat voer.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:27

Je kunt ook zelf een paar flinke spuiten met olie geven. Dit kan gewoon zonnebloemolie. Daarnaast kan Colosan (ik geloof dat het zo heet) goed helpen. Dat spulletje heeft mijn paard van zijn koliek geholpen, dus proberen waard!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:17

Ze heeft gisteren weer gemest en tot nu toe is alles rustig.
Haar hooi bouwen we nu langzaam op.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:49

Colosan helpt soms idd ook. Hou haar goed in de gaten, soms lijkt het over en komt het plotseling terug. Zorg dat ze genoeg drinkt. lauw water wil ook vaak helpen.