Paard springt aan in verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilsse

Paard springt aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 14:36

Hallo Bokkers, :)

Al even de zoekfunctie gebruikt maar niks relevant aan het probleem wat ons paard heeft.

We zijn al 3 jaar trotse eigenaren van een prachtige Friese merrie, nu 9 jaar jong.

Toen de merrie bij ons kwam had ze al enige problemen om aan te springen in galop. We gaven de verkeerde hulpen en even contact met de vorige eigenaresse liep het paard als een zonnetje.

Later kreeg het paard toch weer problemen met aanspringen, osteopaat erbij gehaald en dit leek weer even goed te gaan. ( later contact vorige eigenaresse en daar bleek ze dit ook eens te hebben gedaan, dit is toen rijtechnisch goed opgelost )

Toch bleven de problemen sudderen, linksom ging het prima maar rechtsom blijft ze nu dus verkeerd aan springen.

Ze galoppeerd dus wel maar springt verkeerd aan, ze wisselt zelfs wel eens als ze goed aanspringt om toch weer fout te galopperen. (Zowel longe als onder het zadel )

Paardenarts erbij tevens gedipl. chiropractor. Meerdere behandelingen gehad, weinig resultaat. Paard is absoluut niet kreupel. Wel gevoelig rond lendenen en schoft.

Nu besloten het paard 2 week op metacam (pijnstiller) te zetten, maar vooralsnog springt ze verkeerd aan.

Zadelmaker/tandarts etc. komt regelmatig langs dus daar ligt het probleem niet. Zelfs al een holistisch persoon erbij gehaald maar ook geen resultaat ( baat het niet schaad het niet )

Lieve Bokkers, is er iemand die het probleem herkend? Of met ons wil mee brainstormen?

Paard staat onder controle van een goede paardenarts, na de kuur metacam gaan we natuurlijk verder onderzoeken, maar met z'n allen weten we maar dan 1. Dus graag jullie visie.

Bedankt!

kohtje

Re: Paard springt aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:39

En wat zegt de gene waar je les van heeft? Klinkt een beetje naar rijtechnisch.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:58

Beste TS, ik zou me om te beginnen maar geen zorgen maken. Dit gebeurt heel vaak, en bij Friezen is het helemaal geen uitzondering. Vaak heeft het paard net niet genoeg kracht en/of balans in die ene galop. Gewoon lekker doorrijden zoals je met een ander paard zou doen, af en toe de 'moeilijke' galop even proberen, (wel aanspringen op een volte). Springt ze goed aan? Even op de volte blijven. Springt ze om of verkeerd? Terug naar draf, iets anders gaan doen en na een minuut of wat weer proberen. Er komt een dag dat ze wat langer in de 'goede' galop blijft. Wanneer dan? Weet je niet. Elk paard is anders. Bij ons is het bij elk paard altijd weer goedgekomen! Geduld.... :D

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 16:04

Ik snap de redenatie, maar het paard is m1 startgerechtigd en van de een of andere moment sloop dit erin en werd het erger. Vandaar dat we ons wel een beetje zorgen maken. Rijtechnisch dingen zijn allemaal al geprobeerd over een tijd bestek van ca. Een jaar

Zeboki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:11

Lijkt me een houding en zit c.q. rijtechnisch probleem. Ik zou zeggen ga naar een goede houding en zitcoach. Bv. een van Akasha Rijkunst.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 16:55

En ook dat lijkt mij het probleem niet... paard rijd met meerdere ruiters en bij allen hetzelfde probleem. aan de longe springt ze ook niet goed aan. Ik waardeer de tips absoluut! Bedankt

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:12

Loopt het paard rechtsom wel gewoon goed om je been enzo? En met wijken en schouderbinnenwaarts rechtsom ook geen probleem? Als het paard in de wei staat galoppeert ze ook alleen linksom neem ik aan? Hmm eigelijk heb ik geen idee wat dit zou kunnen zijn. Het is (als ik het zo hoor) niet rijtechnisch en ook niet echt door de gezondheid/bouw van het paard. Maar net wat de andere zeggen denk ik wel aan de rijtechnische kant. Wat zegt je instructeur/instructrice ervan? En heb je trouwens een filmpje of iets, even voor de beeldvorming?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 17:27

Paard wijkt gewoon netjes, schouderbinnenwaards en doet een nette travers. Dat maakt het juist zo raar. Hoe ze in de wei galoppeerd weet ik niet. Rijtechnisch kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ze dit bij meerdere ruiters doet. ( ze word niet door verschillende ruiters gereden, maar er zijn al wel wat bijrijders geweest ) paard voelt verder los aan onder het zadel. Wat misschien ook nog goed om te vermelden is dat ze haar hoofd en hals extreem naar beneden gooit als ze wel in de goede galop komt. ( trainen momenteel alleen aan de hand ) ik dacht eerst haar eigen balans, wat ook heel logisch klinkt. Alleen dan had het moeten verbeteren. ( trainen ad hand/rechtrichten ) We hebben al enorm veel geprobeerd, ook instructie snapt het niet. Vandaar de zoektocht medisch, ik zat te denken zou het paard misschien een hernia kunnen hebben. Ik heb zelf meerdere hernias gehad en had enorme uitstraling naar 1 been. Metacam oid helpt hier ook niet voor ivm zenuwpijn .

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 17:28

En het plaatje klopt niet als ze wel goed galoppeerd. Het lijkt net of ze overkruist gaat achter, dit is niet zo. Maar het is wel degelijk een raar huppeltje

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:40

Als het echt niet rijtechnisch is, denk ik aan een probleem met een van de afzetbenen in de rechtergalop, dus ofwel linksachter, ofwel rechtsvoor. Kennelijk wil paard niet zn hele gewicht op een van die benen zetten. Gezien je omschrijving van de goede galop denk ik dan aan linksachter. Het is een Fries, ooit (sub)luxatie problemen met de knietjes achter gehad?

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:37

Ik denk dan inderdaad ook dat het medisch is in de achterbenen, omdat je zegt het paard zijn hals-hoofd naar beneden gooit, ze verplaatst dan dus het gewicht naar haar voorbenen. Blijkbaar is het pijnlijk om in de rechtergalop gewicht op de achterbenen te zetten. Vandaar denk ik ook dat rare huppeltje. Ik ben van mening dat dit niet perse het linkerachterbeen hoeft te zijn, op het rechterachterbeen komt immers ook gewicht, hoewel ze hiermee idd niet afzet. Als je één van beide zou moeten kiezen, welke denk je dan dat het is? Ik denk dat je wel kunt zien aan het huppeltje.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:24

emma_evg schreef:
Ik ben van mening dat dit niet perse het linkerachterbeen hoeft te zijn, op het rechterachterbeen komt immers ook gewicht, hoewel ze hiermee idd niet afzet.

In de linkergalop, die wel goed gaat, zet ze af met rechtsachter ;) Zou apart zijn als ze daar dan in de rechtergalop moeite mee heeft als ze ook nog eens haar gewicht over rechtsachter en linksvoor kan verdelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:10

Ik zou eens op een goede paardenkliniek naar het SI-gewricht laten kijken. Een inwendige echo kan vaak goed laten zien of er daar problemen zijn ( met goede echo-apparatuur). En naar de rugwervels die op die hoogte zitten. Vaak zit daar een probleem en dat kan het verkeerd aanspringen, overkruist aanspringen, omspringen naar de verkeerde galop of het rare huppeltje op één hand verklaren.
Verder kan het ook gerust rechtsachter zitten, dat moet in de rechtergalop meer ondertreden en als je Fries dat niet kan krijg je ook een vreemd huppeltje. Lijkt het als ze in de goede galop zit net alsof ze beide achterbenen bijna tegelijk op de grond neer zet en dichter bij elkaar dan in de linkergalop?
Friezen schijnen ook sneller dan andere rijpaarden last te hebben van de aanhechting van de tussenpees net onder het spronggewricht en dat kan ook nog een reden voor zo'n probleem zijn.

Echt niet te lang doorgaan hiermee hoor zonder grondig onderzoek, voor je het weet zit er iets chronisch en dan ben je verder van huis. Zeker bij een 9-jarige die op M1 niveau loopt en dit "ineens" heeft en houdt ondanks een goede training.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:43

Sientje schreef:
emma_evg schreef:
Ik ben van mening dat dit niet perse het linkerachterbeen hoeft te zijn, op het rechterachterbeen komt immers ook gewicht, hoewel ze hiermee idd niet afzet.

In de linkergalop, die wel goed gaat, zet ze af met rechtsachter ;) Zou apart zijn als ze daar dan in de rechtergalop moeite mee heeft als ze ook nog eens haar gewicht over rechtsachter en linksvoor kan verdelen.

Jet schreef:
Verder kan het ook gerust rechtsachter zitten, dat moet in de rechtergalop meer ondertreden en als je Fries dat niet kan krijg je ook een vreemd huppeltje. Lijkt het als ze in de goede galop zit net alsof ze beide achterbenen bijna tegelijk op de grond neer zet en dichter bij elkaar dan in de linkergalop?

Dit bedoelde ik :) misschien heeft het meer te maken met het gewicht opnemen dan met afzetten. Omdat ze haar hoofd/hals naar beneden gooit en dus gewicht op de voorhand neemt ipv op de achterhand. En normaal moet het rechterachterbeen ondertreden en gewicht opnemen. Ik weet niet zeker of deze redenering klopt, maar het klinkt vrij logisch.

Nannetje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:40

Heeft ze veulens gehad? Zo ja, zou dat nog een oorzaak kunnen zijn?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:51

ilsse schreef:
En ook dat lijkt mij het probleem niet... paard rijd met meerdere ruiters en bij allen hetzelfde probleem. aan de longe springt ze ook niet goed aan. Ik waardeer de tips absoluut! Bedankt

Dit zegt natuurlijk weinig, als iets rijtechnisch is wat pas herstelt na langere tijd dan doet ze het inderdaad bij anderen ook.
Word ze vaak door verschillende ruiters gereden of word ze eerst 4 maanden door de ene gereden en dan 4 maanden door de andere? Als er per week 3 verschillende mensen op rijden dan is dat helemaal niet gek om aan iets rijtechnisch te denken.

Verder is het een kwestie van doorpakken, het paard heeft dus een duidelijke voorkeur voor de ene kant. Mooi de volgende keer gaat hij 2x in de moeilijke galop en 1x in de makkelijke (en zo veel paarden hebben dit).

Je sluit zelf alle klinische problemen al uit en rijtechnisch is ook het probleem niet (dit concludeer ik uit je eigen posts) dus vandaar dat ik zeg doorpakken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:57

En gekke galopshupsjes komen vaker voor bij Friezen, meestal bij gebrek aan impuls of bij een gebrek aan goed rug-gebruik. Ook zien we dit vaak op de moeilijke kant, dat hoeft niet iets klinisch te zijn (het kan uiteraard wel). Hoe doet ze het wanneer je tempowisselingen gaat rijden in diezelfde moeilijke galop?

Sorry voor de dubbelpost, ik moest het nog even kwijt.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 10:13

Sorry ik kan onmogelijk alles beantwoorden, maar ik loop alles tips hierboven na en bespreek het met haar vaste ruiter.( doe m'n best om overal antwoord op te geven ) Si gewricht zaten wij ook aan te denken, hier word ook op vervolgd in de kliniek. Paard is inderdaad door verschillende ruiters langere tijd gereden. Dus niet 3 verschillende in 1 week. De benen leek mij ook logisch, ik dacht aan rechtsachter. Hiervoor staat ze op metacam, dat zou dan verlichting moeten geven. Maar dit doet tot dusver niks. Ze is ook echt niet kreupel, behalve dat rare huppeltje. Ik kan het niet goed uitleggen, ik zal het proberen te filmen. En tempowisselingen in de galop doet ze prima, maar we pakken liever die galop niet als ze verkeerd aanspringt. Ik sluit een balans probleem echt niet uit, maar ik zit toch meer naar een klinisch probleem te denken ivm de plotselinge ommekeer. Paard word nu alleen gelongeerd.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 10:20

Heb je er al eens iemand bij gehad die aan rechtrichten doet? Die merkt binnen een korte tijd of je paard toch nog scheef is, linksvoetig of rechtsvoetig. Mijn paard blijkt rechtsgebogen en linksvoetig. Dat verklaarde veel van wat ik voelde met rijden.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 10:22

emma_evg schreef:
Ik denk dan inderdaad ook dat het medisch is in de achterbenen, omdat je zegt het paard zijn hals-hoofd naar beneden gooit, ze verplaatst dan dus het gewicht naar haar voorbenen. Blijkbaar is het pijnlijk om in de rechtergalop gewicht op de achterbenen te zetten. Vandaar denk ik ook dat rare huppeltje. Ik ben van mening dat dit niet perse het linkerachterbeen hoeft te zijn, op het rechterachterbeen komt immers ook gewicht, hoewel ze hiermee idd niet afzet. Als je één van beide zou moeten kiezen, welke denk je dan dat het is? Ik denk dat je wel kunt zien aan het huppeltje.

Ik dacht zelf aan rechtsachter, hiervoor ook besloten metacam in te zetten. Paard is absoluut niet kreupel maar mocht het probleem hier ergens zitten zou ze moeten reageren op de metacam. Vorige week woensdag gestart tot dusver geen reactie hierop. Mocht reactie hierop uitblijven word er natuurlijk verder onderzocht in de kliniek. We zullen er alles aan doen om het probleem op te zoeken.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 10:24

Floortz schreef:
Heb je er al eens iemand bij gehad die aan rechtrichten doet? Die merkt binnen een korte tijd of je paard toch nog scheef is, linksvoetig of rechtsvoetig. Mijn paard blijkt rechtsgebogen en linksvoetig. Dat verklaarde veel van wat ik voelde met rijden.

Ja ik doe zelf veel aan rechtrichten ( a monique de Rijk ) paard is links gebogen. Trainen veel aan de hand. Bedankt voor de tip

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 10:27

Jet schreef:
Ik zou eens op een goede paardenkliniek naar het SI-gewricht laten kijken. Een inwendige echo kan vaak goed laten zien of er daar problemen zijn ( met goede echo-apparatuur). En naar de rugwervels die op die hoogte zitten. Vaak zit daar een probleem en dat kan het verkeerd aanspringen, overkruist aanspringen, omspringen naar de verkeerde galop of het rare huppeltje op één hand verklaren.
Friezen schijnen ook sneller dan andere rijpaarden last te hebben van de aanhechting van de tussenpees net onder het spronggewricht en dat kan ook nog een reden voor zo'n probleem zijn.

Echt niet te lang doorgaan hiermee hoor zonder grondig onderzoek, voor je het weet zit er iets chronisch en dan ben je verder van huis. Zeker bij een 9-jarige die op M1 niveau loopt en dit "ineens" heeft en houdt ondanks een goede training.

Bedankt voor je tip, ook waar ik zelf mijn gedachten had wat jij nu noemt. Ik kan het huppeltje niet goed uitleggen... maar komt wel overeen met wat jij zegt. Paard word nu absoluut niet belast en nu alleen gelongeerd en aan de hand trainen. Advies da is nu 2 weken metacam en daarna mocht dit geen reactie geven ( of juist wel ) gaan we verder met lokaliseren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 18:19

Succes ermee hoor. Ik denk zomaar dat als de Metacam nu niets doet, het dat ook niet de komende week gaat doen, maar goed, je weet maar nooit.
Overigens lopen ze van zo'n tussenpeesblessure aan een achterbeen ook niet echt kreupel. Ja, een goede DA zal het kunnen zien, maar meestal pas duidelijker op de volte op het harde in draf of na een buigproef. Het jammere alleen als het wel ( mede) een tussenpeesblessure is, longeren juist niet goed is en krappe bochtenwerk aan de hand ook niet. Nou ja, nog een week als het goed is, ik ben erg benieuwd hoor!
Dit is wel interessant over tussenpeesblessures ( en andere blessures) bij Friezen: http://docplayer.nl/10391423-Het-fundam ... fries.html . Waling Haytema is al jaar en dag verbonden aan de Paardenkliniek Wolvega en hij krijgt heel veel Friezen in de dierenartsenpraktijk te zien. Het is volgens mij een PowerPoint van oorsprong van een lezing die hij heeft gegeven.
En nog een heel artikel over het bekken van het paard en problemen die daar voorkomen: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/b ... j-paarden/ .

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 11:14

Bedankt voor je reactie, we hebben wel een hele goede paardenarts. Ik heb veel vertrouwen in haar. Als ze geen kreupelheid kan ontdekken, geloof ik ook dat dit er niet is. ( deze arts stond laatst nog in de dressuur magazine met een artikel ) ze is heel bekwaam en ik vertrouw haar volledig. Paard doet nu even niks ivm het weer. Ivm de metacam denk ik dat je gelijk hebt, dat zal geen verandering meer geven denk ik. Ik zal bovenstaande artikelen nog doorlezen!

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:10

En TS, weet je al meer?