Overgewicht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xbambix

Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 12:58

Mijn verzorgpony heeft overgewicht en niet alleen haar buik maar ook haar hals en kont zijn dik. Ik maak me erg zorgen ze kan hier hoefbevangen van worden of er kunnen andere ziektes optreden. Ik ben al naar de eigenaar geweest en die heeft gezegd dat ik dan meer moet trainen. Het enige wat ik heb is een weiland. Ik moet zonder zadel rijden want het zadel past niet meer. Ik heb ook het gevoel dat mijn verzorgpony rijden op deze manier (dus zonder zadel in een weiland) niet leuk vind en loopt dus ook niet mee als ik haar in het weiland ophaal. Met longeren zet ze geen stap maar dat ligt hoog waarschijnlijk aan mijn houding (te voorzichtig). Ik wil dat zij ook plezier heeft in wat we doen maar ze moet ook af vallen heeft iemand tips/ideetjes???

KittyDylan

Re: Overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:02

Lekker veel wandelen en een zadelpasser laten komen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:10

Heb je dit al eens besproken met de eigenaar of anderen? Als er veel gras beschikbaar is, zal het moeilijk worden. Hoe groot is het weiland?
Kan iemand je helpen met longeren?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:18

senna21 schreef:
Heb je dit al eens besproken met de eigenaar of anderen? Als er veel gras beschikbaar is, zal het moeilijk worden. Hoe groot is het weiland?
Kan iemand je helpen met longeren?

In het gras zitten nu niet heel veel voedingsstoffen meer ;)

Maar verder; Qua het longeren: kan je een stuk van het weiland afzetten waar je kan/mag longeren en eventueel rijden?
En mag je met de pony van het terrein af? Zoja wat is er in de omgeving? Zijn er heuvels enz. die je gebruiken in een training (op rijden en weer naar beneden en weer omhoog enz.) eerst in stap een X aantal keer doen (afhankelijk van de conditie) en daarna opbouwen naar ook draf en galop.
Kan de pony naast een fiets lopen? Dan naast de fiets meenemen (sommige vinden dat echt een leuke afwisselen)
Heb je beschikking over balken (of rechte stammetje/dikke takken uit het bos) dan kan je (zowel aan de hand als aan de longeerlijn als onder het zadel) balkjes lopen. Deze om en om verhogen zodat de pony zijn lijf moet gaan gebruiken. Dit kan je in alle 3 de gangen doen.

Laat je in ieder geval goed informeren over hoe en wat. En heel belangrijk ga niet te snel. Dan komt er vet vrij in de bloedbaan en daar kan een pony goed ziek van worden. En kijk eventueel of een instructeur je een handje wilt helpen.

Wil je meer informatie kan je altijd een pb-tje sturen. Ik heb namelijk al vaker mensen geholpen waarvan hun paard of pony overgewicht had.

xbambix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 23:00

KittyDylan schreef:

Dat wandelen is een goed idee!! Ik wil graag een zadelpasser laten komen maar dat kost hen geld. Die pony's hebben ze nu voor de plezier en ik weet niet of ze nu van alles gaan ondernemen als ik me zorgen maak. Ik ben namelijk 12 jaar dus mij nemen ze niet erg serieus ben ik bang. Ik denk dat ze me zien als 'het kleine meisje dat de pony's poetjes en er op rijdt' . Wel erg bedankt voor je hulp!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:02

Jij mag de pony gebruiken, is dat dan nog niet genoeg, als jij graag een zadel hebt dan is het aan jou om voor een zadel te zorgen toch. Als je graag zou hebben dat de eigenaar er ééntje betaald das voor jou goedkoper maar is eigenlijk niet correct hé.
Je schrijft dit hier op een open forum, als ik de eigenaar vanhet betreffende paardje was dan was dit de laatste keer dat je nog welkom was.
Je bent 11j en jij gaat bepalen wie er wat moet gaan kopen, kom nou hééééé.

Simaxbc schreef:
KittyDylan schreef:

Dat wandelen is een goed idee!! Ik wil graag een zadelpasser laten komen maar dat kost hen geld. Die pony's hebben ze nu voor de plezier en ik weet niet of ze nu van alles gaan ondernemen als ik me zorgen maak. Ik ben namelijk 12 jaar dus mij nemen ze niet erg serieus ben ik bang. Ik denk dat ze me zien als 'het kleine meisje dat de pony's poetjes en er op rijdt' . Wel erg bedankt voor je hulp!!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:15

Wat een onzin dat ze zelf een zadel moet aanschaffen, dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar niet van een verzorger.

Kaart het eens aan bij de eigenaar, eventueel met een ouder erbij. Het is voor hun ook goedkoper als ziekte en narigheid voorkomen wordt, hierbij moeten ze wel helpen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:20

aeolusnr1 schreef:
Jij mag de pony gebruiken, is dat dan nog niet genoeg, als jij graag een zadel hebt dan is het aan jou om voor een zadel te zorgen toch. Als je graag zou hebben dat de eigenaar er ééntje betaald das voor jou goedkoper maar is eigenlijk niet correct hé.
Je schrijft dit hier op een open forum, als ik de eigenaar vanhet betreffende paardje was dan was dit de laatste keer dat je nog welkom was.

12 jaar en deze reactie is wel weer een beetje overdreven hé ;)
Het is aan de eigenaren om te zorgen voor goed tuig en complimenten aan TS dat ze probeert een manier te zoeken om de pony te helpen :) Ik vind het heel knap en als ik dit op een open forum zou zien, zou ik als eigenaar heel trots zijn dat mijn verzorgstertje zó haar best doet.
Verder inderdaad lekker veel lopen en toch meer proberen haar tijdens het longeren door te laten lopen, ik denk dat ze het zichzelf heel makkelijk maakt omdat ze "toch niet hoeft te lopen" als ze "echt" niet wil..
Heel veel succes, TS!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:23

Een pony wordt niet hoefbevangen omdat ze dik is. Ze wordt hoefbevangen én dik als ze verkeerd eet.

Wat krijgt de pony nu te eten en hoe veel? Hoe veel beweging krijgt ze?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:42

alice0cullen schreef:
Wat een onzin dat ze zelf een zadel moet aanschaffen, dit is de verantwoordelijkheid van de eigenaar niet van een verzorger.

Dus als jij bij mij aanbelt en vraagt of je mijn paardje mag verzorgen...
En ik zeg: ja; moet ik een zadel aanschaffen?
Omdat jij (gratis) op mijn paardje wilt rijden?

Ik heb toentertijd wel een (extra) zadel gekocht voor mijn bijrijdster, omdat ik dat geen probleem vond.
Maar ik vind dat in de eerste plaats niet de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Veel verzorgsters mogen geeneens rijden, alleen maar wandelen en borstelen.

Het is wat anders als ik een bijrijdster zoek en ik geen goed zadel heb.
Maar iemand die gratis mijn paard wil verzorgen en wensen heeft...
Wat als iemand wil gaan mennen? Of western wilt gaan rijden? Of op wedstrijd wilt en een trailer nodig heeft?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:52

Als eigenaar zelf aankomt met dan moet je meer trainen moeten ze ook zelf voor tuig zorgen. Je hoeft niet aan elke gril toe te geven maar vind niet dat je van een 12 jarige kunt verwachten om een goed passed zadel aan te schaffen, zou als ouder hier ook niet meer akoord gaan.

Heb al regelmatig gezien dat bijrijders tuig aanschaffen dat helemaal niet past, en dan zit ik er als nog mee.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 03:28

aeolusnr1 schreef:

Wat een gigantische onzin als ik even kort door de bocht mag komen. Ik vind het juist onwijs knap dat een twaalfjarige zo bewust met haar verzorgpaard omgaat en er zo bewust naar kijkt. Vind het eerder dan egoïstisch vanuit jouw kant om dat kind zo af te scheren omdat ze om het welzijn van jouw dier geeft, stel dat het jouw paard was geweest.

Eigenaren hebben hier flink gefaald in mijn ogen. Als de pony zo dik is dat ze ook vet op hals en kont heeft dan hebben ze haar duidelijk niet de juiste voeding geboden. TS geeft dit aan bij de eigenaren, krijgt te horen dat ze het beestje meer moet trainen en krijgt vervolgens niet de mogelijkheden om het paard op conditie te krijgen omdat ze geen zadel noch geschikte rijruimte heeft, noch word het rantsoen van het beestje aangepast..

Ik vind het super van TS dat ze al zo stilstaat bij de gevolgen van het overgewicht van haar diertje. Complimenten daarvoor. En zij is een verzorgster alleen. Zij hoeft eigenlijk helemaal niet 100% verantwoordelijk te zijn voor het welzijn van het dier.

In mijn ogen nemen de eigenaren hier verre van voldoende verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun eigen dier en is TS, zeker als twaalfjarige, zich al verantwoordelijker voor het dier aan het opstellen dan zou hoeven in een ideale situatie.

xbambix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 08:03

Goudlokje1 schreef:
aeolusnr1 schreef:

12 jaar en deze reactie is wel weer een beetje overdreven hé ;)
Het is aan de eigenaren om te zorgen voor goed tuig en complimenten aan TS dat ze probeert een manier te zoeken om de pony te helpen :) Ik vind het heel knap en als ik dit op een open forum zou zien, zou ik als eigenaar heel trots zijn dat mijn verzorgstertje zó haar best doet.
Verder inderdaad lekker veel lopen en toch meer proberen haar tijdens het longeren door te laten lopen, ik denk dat ze het zichzelf heel makkelijk maakt omdat ze "toch niet hoeft te lopen" als ze "echt" niet wil..

dankjewel!! ik ga je tips zeker gebruiken!
Heel veel succes, TS!