Mijn paard heeft extreme jeuk. Mijn DA is vandaag geweest en heeft wat schilfers en haren mee genomen. Hij zei dat het vermoedelijk schurftmijt is. Hiervoor heb ik sebacil gekregen. Nou staat mijn paard 24/7 buiten. Zonder deken en heeft dus een beste wintervacht. Ik moet haar buik wassen met dat spul en haar droog stappen. Zou dit kwaad kunnen? Of kan ik beter iets anders doen? De DA gaat dus nog even kijken onder de microscoop. Dus we weten het nog niet zeker. Nou is het zo dat ik zelf panisch ben voor vergif maar, hoe giftig is het nou? En is schurftmijt besmettelijk voor mensen?
Gewoon handschoenen aan doen. En ja schurft mijt is besmettelijk voor mensen. Heb het op dit moment zelf door kalveren, maar zalfje er op en het gaat al weg.
M'n merrie heeft afgelopen zomer ook mijt gehad. Gedurende een maand elke week gewassen met byemite. M'n voorkeur gaat ook niet uit naar zulk vergif maar mijt en de jeuk ervan is echt vreselijk. Zelf heb ik gewassen met handschoenen en een mondkapje, dat spul sloeg helemaal op m'n longen
Cydectin Pour-on Dit wordt ook wel bij mijten bij paarden gebruikt. Meestal dan voor in de sokken. Dan wordt het verdeeld in 5 delen. 1 deel over de rug en de andere 4 delen per been. Overleg dat eens met je dierenarts. Dan hoef je niet te wassen.
En dan in dit geval een gedeelte over de buik?
ellepel
Geplaatst: 03-12-16 08:13
Bruintje het is niet wassen,gewoon een verdunde oplossing en je paard natmaken. Ze zijn alleen maar even nat, niks engs aan,zijn ze bij een regenbui ook.. Of als je ze flink laat werken zijn ze ook nat van zweet Paard is niet van suiker hoor,kan heus wel wat hebben!
Je krijgt sebacil he., handschoenen aan,. je verdunt het met water en met een spons spons je de hele buik flink nat. Meer hoef je niet te doen,het droogt heel snel. Ga lekker een eind wandelen met je paard , is zo droog,en klaar.
Ellepel dat is niet waar. Bij een regenbui wordt de huid niet nat. Dit spul moet juist op de huid komen. Dus heel goed insponzen! Ik zou zelfs het hele paard doen, niet alleen de buik
Ik kan het hele paard niet doen want ze staat niet op stal. Ik wil haar niet ziek hebben.
troi
Geplaatst: 03-12-16 09:55
Tuurlijk is het gif, de mijten moeten er van kapot gaan. Maar jij bent geen mijt gelukkig dus als je handschoenen aan doet kan je weinig gebeuren. Zelfs zonder niet, zolang je niet een beroep hebt waarin je het wekelijks moet doen (zoals schapenboeren bijv die gebruiken het spul veel voor de schapen).
Wel flink insponzen hoor, en ik het hele paard doen. En dan mn de benen, staart en manen goed behandelen. Liever 2 keer goed dan 10 x half.
Gewoon lekker uitstappen tot de droog is, dan wordt ze niet ziek. Desnoods onder een zweetdeken.
Is het niet veel praktischer om haar te scheren? En dan helemaal te wassen.. fleecedeken op en stappen maar zodat ze droogt, en dan een flink dikke winterdeken met hals er op.
Als je haar met lauwwarm water goed insponst en dan zo veel mogelijk droog trekken en opdrogen, en een dikke fleecedeken erop (desnoods van de action als je er geen hebt) overleeft 'ie 't wel. Desnoods doe je het in gedeeltes, eerst de nek, die droogmaken, dan de buik etc.
Ik heb het ook wel eens moeten doen, in het vroege voorjaar. Ben geloof ik gaan stappen met de pony om haar warm te houden.
Scheren en daarna een deken op overkomt ze niks van. Zit je wel de rest vd winter aan die deken vast maar volgend jaar groeien ze vanzelf weer een vacht hoor.
Gaat ook lekker met een autowasborstel, die heeft lekker lange haren en houdt veel nat vast. De emmer of teiltje onder de buik houden en soppen maar. De helft druipt er net zo hard weer af en dat vang je dan gelijk op