Stijf na enting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam

Stijf na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 09:16

Gisteren zijn mijn paarden en shetjes geënt en één van de paarden is erg stijf ervan geworden. Waarmee zou ik haar kunnen helpen? Uiteraard wordt ze niet getraind, maar ze kan wel de hele dag buiten lopen in de paddock. Zou een massage helpen of is het beste om haar maar met rust te laten? Heeft iemand een advies?

_Zsazsa_

Re: Stijf na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:19

Niet in de kou zetten, beter gewoon binnen en met rust laten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:19

Mijn paard is er ook altijd ongelooflijk stijf van, en hij kan dan ook weinig verdragen. Ik doe hem het meeste plezier met buiten zetten en wat gaan wandelen (ernaast doe ik dat dan). Maar ik denk dat het redelijk paard afhankelijk is

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:24

Welke vaccinatie hebben ze gehad? Influenza incl. tetanus?
Tetanus kan dit veroorzaken, maar die hoeft maar eens per 4 of 5 jaar. Je zou kunnen overwegen de volgende keer alleen Infl. te doen en de Tetanus te laten titeren.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 12:10

Bedankt voor de reacties!
Het paard heeft een 200gr deken op en voelt aangenaam warm, ook buiten. Ik had zelf het idee dat het goed was om haar wel in de paddock te laten, met wat beweging is ze de afvalstoffen sneller kwijt toch? Al staat ze het merendeel van de tijd stil met het hoofd heel laag.
Ze heeft proteq flu gehad, dat is inderdaad incl. tetanus. Van prequenza loopt ze een week als een soort krab (heel scheef dus) en met proteq flu is ze wat dagen stijf en een stuk minder ziek/zielig. Van alleen influenza worden ze niet stijf? Ik zal de volgende keer met de DA overleggen wat mogelijk is!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:53

Mijne had er vorig jaar ook last van door de tetanus inderdaad. Veel bewegen in vrijheid is goed voor de afvoer van afvalstoffen. Kan ook eetlepel natuurlijke appelazijn per dag geven. Moet na een week wel zo goed als over zijn. Anders zou ik even je DA bellen. En lekker warm houden.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:00

Die van mij had het vorige maand ook, hij kon niet meer eten omdat hij zijn hoofd niet naar beneden kon krijgen en enorm stijf. Ik heb de dierenarts gebeld, die heeft hem een ontstekingsremmer en pijnstiller gegeven, ik wil gewoon niet wachten tot het vanzelf over ging
Dag erna was hij zo goed als de oude

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 17:53

Die ontstekingsremmer was niet zo'n raar idee geweest, ze heeft nu nl. een grote bult op de plek van het spuiten. Ze is geprikt in de borstspier, dus daar hangt nu een bobbel. Arm dier ;-). Ik smeer het in met traumeel, maar als het over een paar dagen niet minder is dan bel ik de DA.

Ze loopt gelukkig al wel weer iets beter, nog niet zoals het was maar in ieder geval geen muizenpasjes meer. Met eten heeft ze overigens nergens last van, dat heeft altijd prioriteit.
Ik denk dat ik volgend jaar maar vraag om alleen influenza...

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:14

Die van mij was gespoten in de hals, was een zeer pijnlijke bult, die smeerde ik in met compagel.
Vorig jaar dezelfde enting op dezelfde plek gehad, nergens last van.
Gelukkig gaat het wat beter, ze zien er zo zielig uit :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:53

Vervelend dat ze er zo heftig op reageert :(:)
Heb je haar al getemperatuurd en weet je de basistemperatuur een beetje? Mocht ze verhoging hebben zegt dat ook meteen meer over de verdikking. Dat kan altijd een ontsteking zijn, je prikt toch door de huid heen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:00

De mijne had precies het zelfde!!!

Even melden aan je DA maar geen ontstekingsremmer erin gooien hoor. Gewoon even lekker vertroetelen en lekker haar gang laten gaan. Ik heb een week aan de hand gewandeld.

Je kan ook een detoxkuur overwegen bijv. in de vorm van groene leem inwendig. Dit helpt haar ontslakken.
Heeft die van mij ook heel goed gedaan.

Tijd en liefde en wat extra aandacht.

Ik ben zelf ook aan het overwegen wat te doen volgend jaar.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 11:04

RianneH schreef:
Vervelend dat ze er zo heftig op reageert :(:)
Heb je haar al getemperatuurd en weet je de basistemperatuur een beetje? Mocht ze verhoging hebben zegt dat ook meteen meer over de verdikking. Dat kan altijd een ontsteking zijn, je prikt toch door de huid heen.

Ik heb ook gedacht aan een ontsteking, maar ze heeft geen verhoging, kijkt helder uit haar ogen en eet prima. Als ze wat mankeert is ze meteen doodziek, vergeleken met mijn andere paard is het wel een beetje een mietje :o.

Goed idee van de detox kuur, bedankt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:12

ProteqFlu is hier ook drama geweest. Ook in de borstspier gespoten, een bult als een tennisbal, stijf, zielug... Gewoon op de weide laten zodat ze zelf kunnen kiezen om te bewegen of niet. Na een dikke week was alles weer ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:17

Mijn paard heeft het ook een keer gehad toen ze in de hals is geprikt. Tegenwoordig spuit mijn d.a. de enting in haar bil.

In de borstpier kan ook, maar als ze dan een heftige reactie hebben, dan is het een rotplek, want alles zakt naar beneden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:23

Niet binnen zetten hoor dan word alles alleen maar stijver.
Gewoon een weekje wat rustig aan doen, lekker de wei op en verder beweging geven met een kleine staprit of longeren zonder bijzet. Dan komt het wel goed.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 12:39

Pandora2 schreef:
ProteqFlu is hier ook drama geweest. Ook in de borstspier gespoten, een bult als een tennisbal, stijf, zielug... Gewoon op de weide laten zodat ze zelf kunnen kiezen om te bewegen of niet. Na een dikke week was alles weer ok.

Nog even aankijken dus. Ik vraag juist om ProteqFlu omdat ze op Prequenza een keer een hele erge reactie heeft gehad. Ze kon toen alleen nog scheef lopen en dat voor een week... Met ProteqFlu ging het juist goed de afgelopen jaren, maar nu dus niet meer. Dit was overigens de eerste keer dat ze in de borstspier is geprikt, hiervoor altijd in de hals. Het is inderdaad een rotplek, want het zakt naar beneden. De bult is nu nog groter geworden, maar hopen dat het goed wegtrekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:48

Zolang ze geen koorts hebben kan het niet zoveel kwaad vertelde mijn dierenarts mij destijds. Nu met de enting in de bil (bovenop haar kont) nergens meer last van.

Ik zou haar wel lekker buiten laten. Kan ze zelf bepalen hoeveel ze wil bewegen. Verder zou ik er verder niet veel aan doen. Je kunt proberen of ze voorzichtig (aan de hand) wat wil stappen. Door bewegen heb je kans dat de bult wat eerder wegtrekt, vanwege betere doorbloeding.

Sterkte voor jou en je paard!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:42

Mirjam schreef:
Pandora2 schreef:

Nog even aankijken dus. Ik vraag juist om ProteqFlu omdat ze op Prequenza een keer een hele erge reactie heeft gehad. Ze kon toen alleen nog scheef lopen en dat voor een week... Met ProteqFlu ging het juist goed de afgelopen jaren, maar nu dus niet meer. Dit was overigens de eerste keer dat ze in de borstspier is geprikt, hiervoor altijd in de hals. Het is inderdaad een rotplek, want het zakt naar beneden. De bult is nu nog groter geworden, maar hopen dat het goed wegtrekt.

Die ProteqFlu is van Merial. Kunnen ze hier blijkbaar dus niet hebben :+ Ik had 3 jaar later ( dit jaar dus ) enkel tetanus gevraagd, was die ook van Merial... zelfde verhaal :roll: :+ Dus nu vraag ik vaccins die van een andere fabrikant komen. Iets met de vulstoffen volgens mij.