Dikke benen tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dikke benen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:20

Hoi,
Ik heb een tinker met benen die echt 3x zo dik zijn als dat ze horen te zijn. We hebben haar al behandeld tegen mijt, dat kunnen we uitsluiten. Nu hebben we mokzalf. Maar die benen zijn zo dik,dat ik niet weet of een zalfje genoeg zou zijn. Heeft iemand tips hoe ik de benen van mijn pony dun kan krijgen? Ik heb haar nu zo'n 2 maanden, van iemand gekocht die haar nu een maandje had en die had haar geïmporteerd uit Engeland. Toen had ze nog sokken dus hij kon het niet weten. Maar ze had wat wondjes dus wij hadden besloten de sokken eraf te halen zodat we het beter konden behandelen.
Wie heeft er tips?

Let niet op hoe ik op de foto's sta hihi :')

Angela schreef:
Op pagina 10 heb ik de volgende moderatoropmerking geplaatst, gelieve daar rekening mee te houden.
Moderatoropmerking:
Hoewel de meeste berichten heel netjes zijn is het punt nu wel gemaakt over het inschakelen van een tweede dierenarts. Bij deze dan ook het verzoek om alleen nog (andere) inhoudelijke tips te geven. Alvast bedankt.

Angela schreef:
Op pagina 14 staat de volgende moderatoropmerking, gelieve daar ook rekening mee te houden.
Moderatoropmerking:
Ik zou jullie willen vragen om bij de reacties rekening te houden met de mogelijkheden die TS zelf heeft. Ze is in veel zaken duidelijk afhankelijk van haar ouders, die niet willen doen wat TS wel graag zou willen zoals ik het begrijp. Houdt hierbij rekening in het geven van een reactie. Zorg dat de reactie iets is waar TS iets aan heeft, niet eentje die alleen maar met de vinger wijst. Alvast bedankt.

Laatst bijgewerkt door Firelight op 08-02-21 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek verwijderd.

Anoniem

Re: Dikke benen tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:22

Ik vrees CPL... niet heel duidelijk te zien zo, maar ik herken wel een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:30

Laten we het niet hopen, want ik heb mijn andere paard ingeruild voor haar en die was helemaal gezond...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:32

Wat zegt de dierenarts er van?
Wat zei de dierenarts van haar algemene gezondheid toen jullie haar lieten keuren bij aankoop?
Natuurlijk niet goed te zien op de foto. maar mijn eerste indruk van haar stand van de voorvoeten en de rug zijn ook niet meteen best.

Ik denk dat de handelaar waar jullie haar van kochten het wel wist, of komt ze van een particulier?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:36

Poe ik vrees ook met grote vreze dat dit CPL is... Ik zou dit met je ouders overleggen en rap de dierenarts erbij halen en de vorige eigenaar inlichten.

Niet om vervelend te zijn maar als het CPL is dan heb je een probleem. Het kan niet beter worden namelijk en ze krijgen er echt pijn aan.

Hier kan je ervaringen lezen: DarkoFoitzik @ [BKR] CPL topic

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:38

Oei, ik hoop dat het geen cpl is.
Hebben jullie er al een dierenarts bij gehad?
Op de eerste foto lijkt hij ook een doorgezakte rug te hebben.
Heb je een foto waar je er niet op zit?

Ikzelf zou niet gaan rijden op hem maar ernaast gaan wandelen met de dikke benen tot je weet waardoor hij die dikke benen heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:38

Heb je geen foto van dichtbij? Vaak is het CPL, of een voorstadium daarvan, daar hebben tinkers vaak last van maar als je er op tijd bij bent dan hoeft het geen groot probleem te zijn. In ieder geval kan het nooit kwaad om alvast geen kuil/voordroog en minimaal krachtvoer te geven, en ook niet te veel gras.

Hoe oud is ze? Ze ziet er zo enorm jong en overbouwd uit nl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:41

Ze is 9. Zal kijken of ik een foto van dichtbij heb. Ernaast lopen is geen optie dan loopt ze niet mee. Onder zadel flink voorwaarts. Ze krijgt driemaal daags hooi en wat muesli. Nu niet op de wei ivm mok die benen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:46

In dat geval zou ik met haar gaan grondwerken. Leer haar eerst goed meelopen en stilstaan op jouw commando.
Dat heeft niet alleen het voordeel dat je haar niet te zwaar belast maar die basis is ook gewoon erg belangrijk om een goede band op te bouwen met je paard. Paard wordt er mentaal lekker moe van, en die rustige, onbelaste beweging is heel erg goed voor de lymfeklieren en daarmee de afvoer van vocht en afvalstoffen uit de benen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:57

Oke,van die man waar ze vandaan kwam moest ik haar intensief laten rijden enzo.. ze is niet vooruit te branden aan t halster dus zou niet weten hoe ik dat aan moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:04

Dit ziet er (helaas) echt uit als CPL...
Ik vind de rug er trouwens ook niet al te best uitzien eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-16 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:06

Wat kan ik doen aan cpl? En kan ik die man hiervoor op een of andere manier aansprakelijk stellen? Bij de advertentie stond bovendien dat ze geen gebreken had. En dat benadrukte hij ook nog toen we er waren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:09

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:10

Je hebt haar niet laten keuren?
En heb je nu een veearts erbij gehad?
Dat zal de eerste stap zijn om erachter te komen wat ze heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:13

Nee niet gekeurd. Ivm goed vertrouwen en inruil. Die van ons had cornage en we wisten uiteraard niet dat dit aan t handje was. Ze oogde kerngezond daar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:14

Het is echt slecht nieuws. Lees het topic eens een stukje dat ik voor je linkte.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:15

Ja daarom aankoop keuring.
Daarover staat genoeg op internet.

Voor nu. Eerst de dierenarts laten komen.
Kijken wat die zegt.
En is het cpl kijken of je de koop nog kunt ontbinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:21

Probleempje. Ons paard is al doorverkocht en onbekend waar ze nu is. (Wij willen haar ook niet meer terug,dat vinden wij emotioneel te zwaar)
Denk ook dat we de da moeten laten komen. Heeft iemand een foto van cpl? Heb de topics wel een beetje doorgelezen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:26

Wettelijk gezien moeten ze het paard terugnemen. Een paard met CPL en een doorgezakte/ slechte rug zou ik niet aan beginnen hoe sneu dan ook voor het diertje. Er is genoeg gezond spul te koop. En neem dan idd iemand mee met verstand van zaken..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-16 19:27, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:26

ik vermoed dat het CPL is...de benen zijn wel erg dik.Mijn fries heeft dit ook,je kunt het stabiel krijgen maar het is niet eenvoudig.Erg letten op wat je voert,proberen haar mijtvrij te houden....wat ook niet meevalt.
Maar wat ik niet snap....je hebt je paard geruilt tegen deze,je paard had cornage en dat wist je niet?En bij deze vielen je haar benen niet op?Als je er zelf geen kijk op hebt geeft dat helemaal niets maar neem dan iemand mee die er wel verstand van heeft.Of laat de pony gewoon keuren.

Als je tips wil hoe jij en je paard kunt leven met cpl is er een topic,of ik wil je ook best helpen per PB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:37

Wij wisten dat ons paard cornage had. En deze benen bij de tinker waren niet te zien door enorm behang. Daar heb ik misschien nog wel een foto van. Die man reageerd niet meer op onze berichtjes. Dus ik zou niet weten hoe verder. We hebben nu ook niet echt de middelen haar medische zorg te geven vanwege de andere pony, dat hadden we overigens niet aan zien komen, anders hadden we niet aan een tweede pony begonnen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:40

De man van de tinker wist trouwens ook dat dat paard cornage had. Wij hebben alles van t paard netjes vermeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:43

Zijn de benen gewoon dik, of zitten er ook echt rimpels waar je je vingers tussen kan duwen?
Als de benen alleen vol vocht zitten dan is het vaak goed mogelijk om ze weer dun te krijgen en blijft de schade beperkt, maar als er rimpels zitten en de huid niet meer soepel is maar eelt-achtig aanvoelt dan is de schade groter en die rimpels krijg je ook niet meer helemaal weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:48

Laat ik het zo neerzetten dat ik een normale tondeuse niet door de haren op de benen krijg. Haren en huid voelen stug aan. Beetje rood is de huid ook. Hier en daar rimpels ja, maar weet niet of dit nou door de haren komt of door de huid.. we denken dat t vocht is maar we weten het niet zeker. Als ze loopt gaan dr kogels helemaal heen en weer als het ware. Zeker bij de achterbenen.