Welk kracht voer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ophrah

Welk kracht voer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 13:19

Hoi allemaal.
Ik voer al jaren de brokken en muesli van pavo maar lees hier toch ook veel negatieve berichten.

Ik ben dus een beetje aan het oriënteren voor een ander voer.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met bijvoorbeeld subli en cavalor.

Op dit moment krijgt mijn paardje 3 kilo all sport en 2 scheppen sportsfit per dag.
Ze is 175, 5 jaar oud en springt 2 keer per week verder nog een paar dressuur trainingen en een dagje longeren.
Ze mag best iets heter worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:28

heter maak je ze toch vooral tijdens het rijden? veel overgangen, veel verandering zodat je paard continue moet opletten en scherp voor het been wordt of zelfs vooruit gaat denken.

of bedoel je gewoon meer basisenergie?

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 14:22

Meer basis energie dan.

Autumnn

Re: Welk kracht voer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:24

Ik voer Cavalor aan mijn 18-jarige merrie. Ben er erg tevreden over.

Waarom voer je zo veel? 5 kg brok is aardig wat :=

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:30

Je paard krijgt ruwweg 1,5 kg suiker/zetmeel per dag :wow: dat is pure piekenergie, ik snap wel dat ze loom wordt...
Persoonlijk zou ik kijken of ik op een andere manier meer energie aan het paard kan geven, dit kan bv dmv olie. Ik vind de site van voervergelijk altijd fijn om info vandaan te halen :)
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... or-paarden

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:31

Ik denk dat je beter qua arbeid een stap terug kan doen. Waarschijnlijk is je grote paard nog in de groei, en dan zoveel training dan lopen ze vanzelf leeg..

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:39

Ik zou de Sportfit vervangen door de nature's best en eventueel bij iedere voerbeurt een handje luzerne erdoorheen doen. Dan ga je al wat terug in suiker en zetmeelgehalte en wellicht meer hooi erbij gaan voeren. Ik hen hiervoor marstall gehad voor onze pony en hippostar en voor mijn huidige paard slaat de pavo goed aan.

3 kilo + 2 scheppen muesli is echt heel veel. Topsportpaarden op flink niveau krijgen dat aantal kilo's per dag niet eens :')

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:47

Misschien is de vitalbix active+ wat voor je paard.
een sport muesli met langzaam vrij komende energie en laag in suikers en zetmeel
Waar de vitalbix doorheen zit, en dus gelijk vitamine en mineralen binnen.
Het is nog maar 2 weken op de markt, maar er zijn al goed resultaten bij testers uitgekomen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:50

hier kom ik weer met mijn gezeur,

een paard heeft geen krachtvoer nodig. onbeperkt ruwvoer aangevuld met een vitamine brok is meer dan voldoende. beide van geode kwaliteit natuurlijk. het idee van krachtvoer komt nog uit een oude gedachte. paarden werkte toen 10 voor de kar of op het land. ze hadden toen niet voldoende tijd om hun behoefte bij elkaar te eten in de overage tijd (een paard eet gemiddeld 10-14 uur per dag) nu werken ze net een uurtje soms wat meer per dag. dan hebben ze meer dan voldoende tijd om de energie bij elkaar te eten.

zoals ik het nu lees is je paard aan de slome kant. dit komt waarschijnlijk door een onverdosis aan suiker. dit geeft, zoals aangegeven, piek energie. energie dat zenuwachtig maakt en snel weg is. paarden fucntioneren op van nature op vetzuren. deze worden normal geproduceerd door microbe in de blinde darm van je paard. deze breken de cellulose af van het hooi/gras. hierbij komt veel warmte vrij en dan die vetzuren. je paard zal het dan niet snel koud hebben. de vetzuren worden opgenomen door de darm en komen vrij in de vorm van energie. je paard krijgt hierdoor langzame energie die geleidelijk vrijkomt. je paard zijn gelijkmatige gestemd zijn en veel toenemen in uithoudingsvermogen. dit is ten voordelen van de training.

door veel "krachtvoer" komt er veel suiker/zetmeel in de darm terecht. hierdoor sterven de microbe die de cellulose omzetten in vetzuur. je paard functioneert dan niet meer zoals het bedoeld is. daarneest heft krachtvoer de vervelende eigenschap dat het geen maagzuur onderdrukt. hierdoor loopt je paard een verhoogde kans op maagzweren met alle gevolgen van dien.

dus ik zou zeggen, schaf je een grasbrok aan (als je iets meer energie wilt voeren) onbeperkt goed hooi (geen voordroog of kuil) en een vitamine brok om eventuele minerale tekorten aan te vullen.

http://www.paardnatuurlijk.nl

als je alles nog een keer na wilt lezen.

mijn paard werkt waarschijnlijk zwaarder dan de jouwne en doet het hier super op. energie voor 10

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:55

ik voer trouwens onbeperkt hooi (heel belangrijk) daarnaast krijgt hij reformin plus en super brok plus van haysters healthy herbs. dit is een grasbrok met kruiden geperst zonder melasse. hij eet het rustig tussen door omdat er geen suiker of zout in zit. hij valt er dus niet op aan. hierdoor is hij zuper rustig op stal ook tijdens voeder tijd. hij negeert het en eet het tussen het hooi eten door naar behoefte. in de zomer is de inname ook minder. nu in de winter wordt de behoefte weer groter. heel fijn idee vind ik dat. je kunt er niet te veel van voeren en het geeft heel veel rust.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 15:43

Ze heeft sinds kort een slow feeder dus dat onbeperkt kuil zijn we al aan t doen.
Ze is niet heel sloom hoor ik zou alleen in t parcours wat meer pit willen hebben af en toe. Dit wisseld inderdaad wat.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:48

ophrah schreef:
Ze heeft sinds kort een slow feeder dus dat onbeperkt kuil zijn we al aan t doen.
Ze is niet heel sloom hoor ik zou alleen in t parcours wat meer pit willen hebben af en toe. Dit wisseld inderdaad wat.

Zit een gruwelijk verschil in kuil/voordroog en goed hooi voor de darmen van het paard en daarmee dus ook de prestatie. De mijne is na maanden voordroog nu sinds 2 maanden overgezet op hooi en hij is veel minder buikig. Stalgenoot met een paard wat ook op Z+ niveau loopt idem. Voordroog was bij haar paard de oorzaak van steeds weer kleine gaskolieken.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 16:13

Laat maar dIT zijn inderdaad niet de reactie's waar ik op zit te wachten.

Ze krijgt 2e snee prima hooi/kuil.
Heeft geen koliek of iets dergelijks en ziet er fantastisch uit.

De site voervergelijker is wel een hele goeie tip. Bedankt

Ik denk als ik probeer t suiker gehalte omlaag te halen en meer vezels en oliën dat we dan al een heel eind zijn.

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:18

Die van mij stond eerst ook op de pavo, eerst de all sport muesli en daarna de all sport brok. Ben over gegaan omdat ze wat eiwit bulten had en net dat stukje energie miste. Voor nu de dravers brok van havens. Eiwit bulten zijn weg en ook kwa training heeft het zeer goed uitgepakt. Paard loopt op Z niveau...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:01

Hi ophrah
Lastig dit, als ik het goed begrijp wil je wel meer energie, maar is hij niet schraal of te dik, hij ziet er goed uit toch? Ik zou dan eerder naar cavalor kijken dan naar subli. Of iets van havens bijv. Een draversbrok is zeker ook een goede tip. Het probleem is een beetje dat wat voor t ene paard werkt, dat bij het andere paard helemaal niet hoeft ze werken. Die van mij werd bijv heel schraal van de cavalor. Terwijl ik zeker weet dat t goed voer is. Ik heb zelf een prestatiebrok van nova cura. Eigenlijk alle paarden die ik ken zijn er van opgeknapt, maar het is niet in de winkel te koop. Ik bestel het bij de man die het ontworpen heeft. Deze brok heeft ook meer energie en wordt beter opgenomen. Je zou lijnzaadolie bij kunnen voeren. Denk je dat hij genoeg eiwit binnen krijgt? Hoe is zijn spieropbouw? Mocht hier nog wat in te verbeteren zijn dan heeft pavo ook een topping speciaal voor sportpaarden. Pavo topsport geloof ik. Er zijn een aantal bokkers die het gebruiken en die meer basisenergie ervaren, paarden die het werk langer volhouden. Precies ook wat jij zoekt denk ik. Er is een forum over, daar zou je kunnen kijken. Verder denk ik nog dat je je niet gek moet laten maken. Ik lees dat je negatieve verhalen hebt gehoord over pavo, maar kijk naar je eigen paard. Als hij het er verder goed op doet, laat je dan niet verleiden om van alles te proberen. Elke brok belooft wonderen ;). En pavo is gewoon een goede sportbrok. Er zijn heus paarden die er wat van krijgen, de mijne had dat met cavalor. Maar dat wil niet zeggen dat de brok op zich niet goed is. Dus als jij verder helemaal geen klachten hebt, moet je dan veranderen? Maar dit is je eigen overweging ;) heel veel succes in elk geval.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:05

5 kg? Dat is inderdaad veel!
Kijk eens naar Havens, ik voer dit merk al jaren naar volle tevredenheid.
Jouw paard zou bij mij qua activiteitenniveau draversbrok met een granenmix krijgen, maar zeker geen 5 kg per dag.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:29

Zelfs de lichte tour paardem met die schofthoogte krijgen hier nog minder.

Gemiddelde hier: 9 kg hooi 3 kg kuil.
100 gram vitamines.
De basispaarden 0,5 -0,75 kg per x. Basis brok.
De m2 paarden. Met 3x pw zware training en 2 x longeren. 1,5 kg prestatie brok per x max en 1 x 0,25- 0,75 kg granenmix middag.
Dit in drie voerbeurten verdeeld.

Meeste paarden zitten op 2 kg prestatie brok en halve kg granenmix.
Komen 8 uur pd buiten.

Ik zou ook verminderen en evt wat haver er in.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 23:32

Ok even voor de duidelijkheid.
Die 5 kg krijgt ze niet elke dag maar op een wedstrijd dag of een dag met zware training. Ik hou met voeren wel rekening met de arbeid die ze verricht.
Ook nog een dingetje 2 scheppen muesli is niet gelijk aan 2 kilo want dit weegt veel minder dan een brok. Maar ik snap jullie punt.
Ikzelf heb op een stal gewerkt waar echt mega veel krachtvoer werdt gevoerd. Dan heb je t echt over 7 a 8 kilo voor de grand prix hengsten.
Dus misschien dat ik daarom te gauw wat meer voer erin gooi.
Ik denk dat ik inderdaad de muesli eruit doe en minder brok en dan eventueel wat granen of haver.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:42

Welk krachtvoer???? GEEN krachtvoer! Zorg voor geschikt paardenvolk zoveel als je paard wil en vul evt. Aan met een vitamine/mineralenproduct zonder granen en melasse.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:03

Ons paard loopt Z dressuur en was niet vooruit te branden.
Van alles geprobeert en uiteindelijk mijn broer gebeld die internationaal springt hij zei laat die rotzooi weg dat heeft geen enkele waarde stap over op Havens Derby compact en geeft voor de werking vd darmen een beetje haver erbij.
Heel sceptisch zijn wij omgestapt ,maar het resultaat is verbluffend.
Al na 4 dagen hadden we resultaat.
Het paard regeert veel allerter en is niet meer moe.
Het uithoudings vermogen is super geworden, en droogt snel op.

Dus ik zou zeggen Havens Derby compact.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:15

Hallo Ophrah,

Zoals je zelf hierboven al een keer aangeeft:
'suiker gehalte omlaag te halen en meer vezels en oliën dat we dan al een heel eind zijn.'

Belangrijk is voor je basis energie, die je aangeeft te missen, dat je paard voldoende en goed ruwvoer krijgt en hier ook alle voedingsstoffen uit kan halen. Je kan hiervoor de producten van Equilin proberen.
De EquilinBALANCER zorgt er voor dat je paard alle vitamines en mineralen die hij nodig heeft binnen krijgt.
Als ik jou zo hoor moet jouw paard wel redelijk werken, zowel om te groeien als tijdens de arbeid. Je kan dan de EquilinBASIC bij gaan voeren. Hier zitten stoffen in die er voor zorgen dat je paard sneller hersteld na een training, de spieren beter kan opbouwen, minder last krijgt van verzuring en beter kan presteren. Dit lijkt mij een product wat goed aansluit bij jouw problemen.

http://www.equilin.eu/nl/brands/equilinbasic/

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:26

Zelf ben ik paar jaar geleden overgestapt van Pavo naar Cavalor. Iets duurder in prijs maar de resultaten zijn erg goed. Pavo is ook een heel goed merk maar ik wou voer met minder suikers. Sinds ik Cavalor geef is de conditie van mijn paard vooruit gegaan en heeft ze een glanzende vacht.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:55

missverynice schreef:
Zelf ben ik paar jaar geleden overgestapt van Pavo naar Cavalor. Iets duurder in prijs maar de resultaten zijn erg goed. Pavo is ook een heel goed merk maar ik wou voer met minder suikers. Sinds ik Cavalor geef is de conditie van mijn paard vooruit gegaan en heeft ze een glanzende vacht.

Daar ben ik het zeker mee eens. Ben ook erg tevreden over Cavalor :j