Paard eet te snel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N_Quirro

Berichten: 343
Geregistreerd: 27-05-11
Woonplaats: Achterhoek

Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 18:45

Hallo,

Ik ben ten einde raad..

Eind Augustus heeft mij pony twee keer achter elkaar een slokdarmverstopping gekregen doordat hij veel te snel zijn brokjes naar binnen 'vrat'.
Ik heb toen na de eerste keer dat hij een verstopping kreeg, een steen in de voerbak gedaan, maar helaas kreeg meneer de volgende avond weer hetzelfde..
Hij is toen uiteraad beide avonden door de dierenarts behandeld.

Nu krijgt hij de brokken uit de hand of met luzerne er doorheen en dit gaat tot nu toe prima!

Helaas kreeg ik net een berichtje dat hij nu het hooi verstopt had zitten.. ben er snel heen gegaan, maar gelukkig ging dit weer goed. Ik heb er nu tijdelijk een 'goedkoop' hooinet neer gehangen, maar ik ben hier niet echt een voorstander van (doordat hij er natuurlijk in kan blijven hangen etc). Ik heb al een beetje rondgekeken op internet naar verschillende oplossingen (o.a. hooiruif/zak) maar kom er niet uit wat nou de beste en veiligste oplossing voor dit probleem is...

Hopelijk kan iemand mij helpen!
Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat het hier goed staat.

Groetjes Nienke :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:48

Als hij zelfs al in hooi stikt dan ben ik bang dat je naar dit topic zult moeten kijken: [MD] slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard
Dan lijkt er namelijk niet meer sprake van tijdelijke slokdarmverstopping, maar van chronische slokdarmverlamming (zijn verschillende varianten van) waardoor je steeds verstoppingen krijgt. Dit komt heel veel voor bij Friezen, maar ook bij andere paardenrassen. Zelfs al heeft je paard 'alleen maar' slokdarmverstoppingen, dan kan dit topic je alsnog erg goed helpen met hoe je dan moet voeren om die zoveel mogelijk te voorkomen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:37

Hoe is zijn gebit? Heb je dat wel eens goed laten nakijken en behandelen? Niet goed (kunnen) kauwen kan ook slokdarm verstoppingen veroorzaken.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:39

Mijn vreetzak-ruin eet beduidend minder snel uit hooinetten met 3 cm mazen. En zijn brokjes eet hij ook rustiger als ik er stukken wortel doorheen doe. Hij moet dan meer kauwen en kan de boel minder makkelijk snel naar binnen hachelen.

N_Quirro

Berichten: 343
Geregistreerd: 27-05-11
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 21:40


ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:51

Mijn veulen vreet veel te snel haar brokken en toonde 2x een bijna verstopping.
Ik week nu de brokjes, geen probleem meer.
Voor je hooi zou ik gewoon 2 fijnmazige netten over elkaar heen doen.

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:09

Wij hebben er op het werk ook eentje die helemaal gek is op eten ( brok, maïsmeel, grasbrok slobber en een beetje 18+)die ze krijgt nu al geweekt en als het even lukt eerst ruwvoer . Mocht het een keer niet lukken om te weken gaat er bij ons een flinke hand lucerne en krijgt ze maar een handje brok of muesli in want anders gaat het hier ook fout . Het is echter al dame op leeftijd met een niet zo goed gebit dus ja kunnen het krachtvoer niet achterwege laten

N_Quirro

Berichten: 343
Geregistreerd: 27-05-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 12:10

Dankjulliewel voor de tips

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:23

Misschien is er iets loos met het gebit? Het beste is dan even de tandarts er even bij te halen.

pitbullgup

Berichten: 1816
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Oss

Re: Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:31

Mijn leasepaard heeft een slowfeeder zak van little bit (paardendrogist) zijn ideaal

N_Quirro

Berichten: 343
Geregistreerd: 27-05-11
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard eet te snel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 23:49

Ik ga morgen langs divoza kijken wat ze daar hebben.

En net als hierboven: de tandarts staat inderdaad al gepland over ongeveer 2 weken :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:18

N_Quirro schreef:
Dankjewel, hij is vorig jaar bij de tandarts geweest en toevallig komt die over twee weken weer voor controle. Ik zou dan eens navragen! :)

Ik heb er nu een simpel hooi net hangen, maar ik wil waarschijnlijk deze aanschaffen:
https://www.divoza.com/nl/pagony-hooizak-de-luxe
of
https://www.divoza.com/nl/easyfill-hooinet

Als je de eetsnelheid wil vertragen zit je op 4x4 en liever 3x3 maas, je beide opties hebben een fors grotere maas en zullen ongeveer net zoveel helpen op dit punt als je simpele hooinet.

Voor brok kan je een voerbal kiezen, doe die in een specikuip ivm geen brokjes kwijt in stro/vlas/mest en nog steeds kunnen er maar enkel brokjes per keer naar binnen ipv alles wat er in de mond past.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:28

Ik heb voor mijn pony die rustig steigert twee hooinetten horizontaal hangen, ik vind hooinetten qua eethouding niet zo super anders.
Dan hangen ze niet zo hoog, borsthoogte.
Ik hang twee touwtjes aan de tralies van zijn box met twee stevige sleutelringen eraan die bij blijven hangen wel openbuigen, en daar stalen karabiners aan geklikt.
Daar hang je dan het hooinet tussen op, een aan de ring aan de onderkant van het net en de andere karabiner rijg je door de ringen van de vulopening.
In mijn geval kan er zo maximaal 14 kilo hooi in zijn stal hangen. :)
Stel dat je paard blijft hangen verbuigen de sleutelringen en is je paard los.
Mijn pony zal ook niet in paniek raken van een hooinet aan zijn been, als hij maar niet meer vastzit aan de wand. :)

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:50

Mijn paard heeft ook al meerdere keren slokdarmverstopping gehad, ook omdat hij te snel eet. Wij hebben als tip gekregen om slobber te geven zodat het voer minder makkelijk in de slokdarm blijft steken. Sinds we dit doen heeft hij er idd geen last meer van gehad. Ken ook iemand met een fries die zelfs elke twee weken slokdarmverstopping had. Die heeft er ook geen last meer van sinds hij slobber krijgt.

Qua hooi kun je idd een hooizak ophangen zodat je paard minder snel eet. Succes!