Ik zie geen wormen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Ik zie geen wormen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 12:34

..... dus ik hoef niet te ontwormen?

Het grootste misverstand aller tijden!

Gisteren had ik de "eer" om een mager veulen te zien mesten terwijl ik er vlak achter stond. In het uitstulpende slijmvlies van de einddarm zag ik tientallen wormen die aangehecht waren in de plooien van het slijmvlies. Na het mesten verdwenen ze vrolijk weer mee naar binnen. De mest zelf zag er perfect uit: stevige ballen en geen enkele worm te zien. Die zijn namelijk niet achterlijk: als ze los laten gaan ze buiten het lichaam snel dood. Pas als ze door ouderdom of na ontworming dood gaan, komen ze naar buiten.

In de mest zullen bij microscopisch onderzoek ongetwijfeld heel veel wormeieren te zien zijn.

Rekenen jullie even mee? In die 10 cm darmwand die ik zag zaten, pakweg, 20 wormen. Zo'n veulen van een half jaar oud heeft een darmlengte van misschien 6-7 meter? In die 7 meter kunnen dus maar zo 70 x 20 = 1400 wormen zitten (beetje simpel natuurlijk, ze zijn niet zo netjes verspreid).

De gevolgen:
-1400 perforatiegaatjes: een darmbeschadiging die de opnamecapaciteit drastisch vermindert.
-1400 perforatiegaatjes die kunnen gaan ontsteken.
-1400 bloedzuigers -> bloedarmoede.
-1400 wormen die voor ze sterven nog even rondspartelen en zo darmdelen of galgangen kunnen verstoppen (-> koliek) of verder beschadigen.
enzovoort.

Ontwormen dus niet nodig?
Keep on dreaming...

Ontwormen is het goedkoopste voer!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 23-11-16 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel in normale letters gezet.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:43

Goed dat je dit bericht plaatst. Veel mensen zien de ernst van wormen niet in... en inderdaad ik hoor nog steeds mensen zeggen, ik zie nooit wormen....

Ook mestonderzoeken zijn niet altijd betrouwbaar. Mijn Fjord viel af, veel af. Uit het mestonderzoek kwam niets, tot twee keer toe. Dus uiteindelijk bloed laten afnemen. Hieruit bleek dat hij helemaal vol zat met wormen. Echter waren deze ingekapseld waardoor ze dus niet zichtbaar waren in de mest.

Sindsdien ontworm ik weer preventief, de mestonderzoeken vertrouw ik niet meer.

MerleSimone

Re: IK ZIE GEEN WORMEN....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:45

Duidelijk bericht. Eye opener voor mensen hoop ik!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:58

Maar als je een mest onderzoek laat doen, dan krijg je toch ook het aantal eitjes die er inzitten?
Dus als er ook maar 1 eitje inzit, dat je dan wormen hebt en dat je dan dus moet ontwormen?

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:59

Maar nu vraag ik me dan af, wormenkuur kun je alleen via mestonderzoek krijgen als daar wormen of eitjes in gevonden worden.

Maar als dit niet gevonden wordt, kunnen ze dan alsnog in het lichaam zitten?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:00

ierusju: Bij sommige wormen werkt het inderdaad zo, bij andere niet.
Nu heb ik begrepen dat ieder paard "van nature" wormen heeft maar dat ze boven een bepaalde aantal schadelijk worden.

Irirsje 2: Ja dus, dit was het geval bij mijn Fjord. Dierenarts geeft mij nu niet graag wormenkuren mee maar het lukt me nog steeds. Als ze echt niet meer willen bestel ik ze via het buitenland.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:24

Dat is nou precies de reden dat ik jonge dieren volgens een vast patroon ontworm en ook mijn oudere dieren regelmatig ontworm, niet onderdoseer en de werkzame stof gebruik die bij het seizoen past. Dit alles in overleg met mijn dierenarts.
Ik heb zoveel paarden gezien die onder de microscoop 'wormvrij' zouden zijn maar waar je aan de buitenkant bijna de wormen kan zien bewegen.
Daarnaast staan er bij ons op stal ook jonge dieren en ik wil geen enkel risico nemen.

Ontwormen op recept is prima, die troep hoor je niet te kunnen kopen bij elke winkel op de hoek, maar dat mestonderzoek verplicht mogen ze van mij vandaag nog afschaffen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:49

irisje2 schreef:
Maar nu vraag ik me dan af, wormenkuur kun je alleen via mestonderzoek krijgen als daar wormen of eitjes in gevonden worden.

ja dat kan zeker, als ze ingekapseld in de darm zitten komt er niks uit een mestonderzoek, daarom ook altijd even bloedonderzoek laten doen als je verder niet ontwormd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:53

mystery1980 schreef:
irisje2 schreef:

ja dat kan zeker, als ze ingekapseld in de darm zitten komt er niks uit een mestonderzoek, daarom ook altijd even bloedonderzoek laten doen als je verder niet ontwormd.

Daarom zal een goede dierenarts je adviseren bij jonge paarden en wisselende kuddes of hoge besmettingsgraad, zeker 1x per jaar met een stevige kuur te ontwormen :o

Ontwormen op geleide van mestonderzoek moet niet afgeschreven worden als totaal nutteloos en overbodig. Dit is de enige manier om de snelle opmars van resistente wormsoorten nog een klein beetje te kunnen stoppen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:01

ik sta totaal niet achter ALTIJD ontwormen,ook al zie je niets.

zelf heb ik een gemengde kudde,paarden,pony's en zelfs ezels lopen 24/7 altijd samen.
mest halen we nooit uit de weides(is geen beginnen aan),en de mest van in de winter gebruiken we om de weides te bemesten.

toch heb ik (op een 3-tal keer na),al in geen 8 jaar meer ontwormd.

er loopt hier een 6-jarige,hier geboren,nog nooit niets gehad qua problemen of kwaaltjes,en ook nog nooit geen ontworming gezien of gehad.
heeft dit jaar haar eerste veulen gehad.

ik denk dat in al die jaren al een 20-tal veulens hier geboren zijn.
ze blijven bij hun mams tot een maand of 6,maar geen van alles werd ontwormd,toch zijn ze allemaal gezonde,sterke paarden geworden.

(het gaat me ook totaal niet om het geld,ik denk dat ik een jaar of 4 terug zelfs een tube of 20 ontworming heb weggegeven omdat ze hier lagen te verjaren)

paarden hebben van nature een weerstand tegen worden.
de balans weerstand/wormen moet goed zitten en dan is er ook geen probleem.

geen enkel paard is 100% wormvrij,ook niet de paarden die bij wijze van spreken dagelijks ontwormd worden.
door chemisch te ontwormen beschadig je ook de natuurlijke weerstand van je paard tegen die wormen.

tuurlijk bestaan er momenten waar je moet ingrijpen,bij verplaatsing,stress,een dipje qua gezondheid,..... raakt die balans verstoord en help je beter door chemisch in te grijpen.

maar de beste ontworming is nog steeds hun eigen weerstand.
dus werken een de fysieke en mentale gezondheid en stabiliteit van je paard werkt gewoon perfect.
en als je daarna je paard(en) kent en ik het oog houdt,merk je vanzelf als ze even een dipje hebben en hulp nodig hebben.

maar zomaar ontwormen,ook al zie je niets?neen,sorry,dat is niet de beste oplossing en werkt alleen resistentie in de hand.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:02

Jasmijn159 schreef:
irisje2 schreef:

Daarom zal een goede dierenarts je adviseren bij jonge paarden en wisselende kuddes of hoge besmettingsgraad, zeker 1x per jaar met een stevige kuur te ontwormen :o

Ontwormen op geleide van mestonderzoek moet niet afgeschreven worden als totaal nutteloos en overbodig. Dit is de enige manier om de snelle opmars van resistente wormsoorten nog een klein beetje te kunnen stoppen.

Wij hebben zelf maar 2 pony's aan huis, komen ook eigenlijk niet met andere paarden in contact. Wat ben kwijt aan een bloedonderzoek? Weet je het dan 100% zeker?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:20

Ik was toen 90 euro kwijt, ik doe dit nu meteen als ik merk dat een paard niet lekker in zijn/haar vel zit.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:20

Wij deden op stal ook 2x in het jaar mee aan mest onderzoek, daar hadden ze nooit wat gevonden.

Daarmee zijn we dus gestopt. maar wij doen nu nog wel 2x in het jaar ontwormen (voorjaar, najaar)
Maar ook echt niet vaker, te vaak ontwormen is ook niet goed worden ze resistent van.
Ook doen wij elk jaar een ander merk/soort wormen kuur. voorkomt ook dat paarden resistent worden.

Er zijn genoeg manieren om wormen tegen te gaan of in ieder geval de kans kleiner te maken dat je paard worden krijgt (Goed ontwormen, paar keer in het jaar verweiden, dagelijks mest van paddock/weiland halen etc)

Maar goed je kan het ook niet vaak genoeg melden, altijd wel mensen die zich daar nog niet van bewust zijn.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:31

Mijne heeft afgelopen vrijdag krampkoliek gehad, dus nu wil ik toch wel zeker weten of ze geen bloedworm of andere wormen heeft gehad.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:40

irisje2 schreef:

[/quote]
Wij hebben zelf maar 2 pony's aan huis, komen ook eigenlijk niet met andere paarden in contact. Wat ben kwijt aan een bloedonderzoek? Weet je het dan 100% zeker?[/quote]

Zojuist bloedonderzoek laten doen, dus pm me over een paar weekjes maar dan heb ik de nota wel.
en nee 100% zeker ben je dan ook niet maar in combi met mestonderzoek is het redelijk goed betrouwbaar.