lever die niet alle stoffen kan afbreken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gioke
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-11-16

lever die niet alle stoffen kan afbreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 10:29

Hey allemaal,

Ik sta/stond op het punt een heel lieve ruin te kopen maar de dierenarts wist mij te vertellen dat deze lieveling een bepaalde stof niet kon afbreken. Hij is inderdaad best mager maar is voor de rest is er niets aan te zien. Hij is vlot in omgang, je kan er alles mee doen en is super lief. Ook het rijden gaat vlot en hij doet alles wat men van hem vraagt. Het is een recreatief paard. De dierenarts zei dat ik er best niet aan zou beginnen maar ik weet het niet goed. De klik is zo groot dat ik gewoon niet weet wat te doen. Iemand ervaring met een schatje met deze problemen?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: lever die niet alle stoffen kan afbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:41

"Deze problemen", "een bepaalde stof"...
Hoe denk je dat iemand weet wat "deze problemen" zijn als je ze zelf al niet omschrijft.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: lever die niet alle stoffen kan afbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:03

Je bedoelt het probleem dat zijn lever niet alle stoffen kan afbreken?

Ik denk dat het in dit geval goed is om het met je dierenarts te bespreken. Bespreek de voor- en nadelen, bel eventueel met een andere dierenarts, mogelijk hebben deze nog andere opties en neem dan een weloverwogen besluit. Ik kan me zo voorstellen dat het moeilijk wordt om het paard hier bepaalde medicatie voor te geven, aangezien dat misschien ook niet voldoende opgenomen/afgebroken wordt.

Begrijpelijk dat je je bindt aan zo'n paard. maar houd er dan rekening mee dat je misschien wel snel weer afscheid moet nemen, of erg veel kosten aan onderhoud/dierenarts rekeningen kwijt bent. Klinkt misschien wel wat hard, maar is niet de bedoeling om je te kwetsen. Meer om de feiten door te nemen. Succes met je keuze!

Gioke
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 11:06

Sorry Schoentje maar veel meer uitleg heb ik momenteel nog niet gehad... nog even wachten. ik zal zo snel mogelijk de toevoegingen doen... Ben alleen teleurgesteld en verdrietig en zocht ergens iemand die me wat kon geruststellen...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:15

Gioke schreef:
Sorry Schoentje maar veel meer uitleg heb ik momenteel nog niet gehad... nog even wachten. ik zal zo snel mogelijk de toevoegingen doen... Ben alleen teleurgesteld en verdrietig en zocht ergens iemand die me wat kon geruststellen...

Geeft niet (al vind ik het wel schattig hoe je mij noemt). Ik veronderstelde alleen dat de dierenarts die stof die niet afgebroken kan worden ook wel genoemd zou hebben.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:50

Mijn pony had enige tijd geleden ook een slechte leverwaarde (dit was gewoon de waarde uit een standaard bloedonderzoek). Deze waarde is waarschijnlijk ontstaan door het eten van slechte planten (zoals bv jacobskruid al weet ik niet wat hij in dit geval binnen heeft gekregen). Nu zeiden ze bij mij ook dat dit zich opstapelde en alleen maar erger kon worden. Ik heb toch ter ondersteuning hippochol gegeven en nu blijkt dat de leverwaardes weer helemaal normaal zijn. We zijn nu ongeveer anderhalf jaar verder.

Natuurlijk moet je goed informeren bij jou dierenarts waarom hij zegt dat hij er niet aan zou beginnen. Hij zegt het natuurlijk niet voor niks. Maar wellicht is hippochol iets om ook met hem te overleggen indien het de lever betreft? Maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn, denk dat je vooral al je vragen aan de dierenarts moet stellen.
Succes ermee!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: lever die niet alle stoffen kan afbreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:56

Ik zou het advies van je dierenarts opvolgen, problemen hoef je niet te kopen die krijg je vanzelf wel.

Ik zou goed doorvragen wat het probleem is en dan evt een second opinion vragen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:58

Schoentje ;) heeft wel een punt :j

Dierenarts zuigt dat niet uit zijn duim?
Kent hij het volledig medisch dossier van dit paard?
Heb je de uitslagen van recente bloedonderzoeken?