Operatie zaadstrengstomp na castratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Operatie zaadstrengstomp na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 23:13

Hallo,

Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn paard is gecastreerd en nu is er een knobbel overgebleven... Volgens de dierenarts is het een ontsteking (cyste?) aan de zaadstrengstomp en moet het waarschijnlijk operatief weg gehaald worden.

Heeft iemand dit laten doen? Wat waren de kosten? Hoe lang duurde het herstel?

mrie

Re: Operatie zaadstrengstomp na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:15

Zoek op castratiefistel, tis een lelijke aandoening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:16

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:32

Mijn paard had het ook, geopereerd in de kliniek. Dacht dat ik hem goed verzekerd had,maar je raad het al...
Complicaties na castratie waren uitgesloten. Kosten net onder 2000 euro

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 23:33

Die van mij heeft intussen al 2 kuren gehad... Sind 2 dagen de 2e kuur klaar. Ben dus bang dat het niet meer vanzelf weg gaat... En ga geen risico's nemen met hem.

Poeh 2000.... Las net een bericht van iemand die zei 500...

Ik ben ook niet verzekerd. Het moet gedaan worden, dus als het nodig is gaat hij onder het mes maar leuk is anders... Ook erg slechte timing..

Thx alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:44

Mag ik vragen wat er 'mis ging' na de eerste kuur? :o
Was het tegen de tijd dat je die mocht stoppen goed en kwam het toen je stopte weer terug?
Dat is waar ik een beetje bang voor ben namelijk. :o

Wij spuiten sinds vorige week maandag Procapen en maken 3 keer per dag de wond open en schoon zodat de troep er uit kan.
Nu komt er niks meer uit, sinds gisteren ongeveer en we zijn nu aan het afbouwen naar 2x per dag.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 00:01

wond zag er al die tijd prima uit. Zijn temp was hoog en uit bloedonderzoek (gedaan omdat hij bloed in urine had...) bleek hij ontsteking te hebben. Dus daarom kuur over voer, had na de castratie al 3 dagen spuiten gehad uit voorzorg.
Was aangeraden om na 2 weken nog eens bloed te laten checken op die ontsteking.
Dat dus gedaan en inderdaad, er zat nog steeds ergens een ontsteking terwijl zijn zaakje er al die tijd prima uitzag en ook goed aanvoelde volgens 2 verschillende DA's.

Maar omdat hij zich nog steeds zichtbaar niet lekker voelde, had ik al de hele tijd het gevoel dat er iets niet goed was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:07

Altijd je gevoel volgen inderdaad. :j
Wij vonden ons hengstje ook niet fit, maar konden niet zeggen waar dit aan lag en dan ga je aan jezelf twijfelen. :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 00:15

Ja precies... Ik ben nooit zo'n zeikerd geweest... Ga niet in paniek bij een wondje ofzo... Maar voelde me nu echt zo'n overbezorgde Moeder haha... Maar achteraf wel terecht... Heb tussendoor steeds da erbij gehad, 2 verschillende om te laten checken steeds of t wel ok was...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 12:56

Afspraak in de kliniek (equitom) staat...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:05

Goed bezig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:06

Heel veel succes!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:44

Doet me denken aan een bericht dat ik ooit las over een IJslander, waarbij littekenweefsel was blijven zitten. Weet dus niet in hoeverre dat hier van toepassing is, maar ik zet het verhaal hier ook maar even neer. (even gekopieerd van fb)

'Als je ze castreert bijven er zaadleiders achter en dat weefsel kan weer vastgroeien aan de balzak. Bij sommige paarden kan je zelfs zien dat er zenuwen in dit weefsel zitten. Die lopen door tot aan de heupen van het paard. Dit paard had daar echt last van, dus dan maken ze een klein sneetje en maken al het weefsel wat vergroeid is aan de balzak weer los. Het is echt zielig als je ineens ziet dat zo'n paard ontspant in zijn lijf als die spanning verdwijnt op die plek, en je ziet het echt van de ene op het andere ogenblik. Sommigen hebben denk ik echt pijn hiervan. Ze leren ermee leven dat wel. Maar het is echt maar een kleine ingreep om ze te helpen.'

'Je kan het zelf voelen eigenlijk. Als je de plek zoekt waar ze gecastreerd zijn moet het zacht en glad zijn. Bij dit paard voelde je echt soort van banden zitten. Soms moet je wel echt heel goed voelen zeg maar want de huid is best dik en veel daar. Het hoort ook zeg maar 1 zakje te zijn, geen plooien. Dit paard was nooit dik te krijgen en draafde niet echt lekker door zijn lijf. Ik heb bij een andere ruin gezien dat dit echt helemaal opgelost werd. Na een aantal weken kon je echt zien dat hij zoveel beter in zijn vel zit. En het is maar een heel klein sneetje wat gemaakt hoeft te worden, dus het geneest ook snel.'

Iemand anders met dezelfde ervaring zegt:
'Wij merkten dat deze ruin bij het bekkenkantelen heel panisch was...dus bij het intölten liepen we daar tegen aan ...de dierenarts kwam toen met deze diagnose'

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 00:02

Ik zal even vertellen hoe het verder is gegaan voor als dit topic nog eens gezocht wordt door iemand met gelijke problemen.

Ik heb hem laten opereren door Tom Marien (equitom). Uiteindelijk eerder dan gepland omdat zijn koker ineens weer dik werd en ze bang waren dat ontsteking naar boven zou trekken.

Hij heeft beide kanten gedaan. Operatie is goed gelopen en hij is er goed verzorgd. Dinsdag geopereerd en ik had hem eigenlijk al donderdag kunnen halen maar heb gewacht tot zaterdag voor het geval er toch nog complicaties zouden komen.
Ik heb voor 2 weken antibiotica en metacam mee gekregen (eigenlijk bute maar daar kan hij niet goed tegen dus daarom metacam).
In overleg hem zo veel mogelijk op de wei gehad en krullen in de stal ipv stro.
Intussen is hij een week van de medicijnen af en het gaat super.
Zijn zaakje is superdun, temp blijft goed en hij voelt zich duidelijk beter dan voor de operatie.

Ik kan iedereen die met dit probleem zit alleen maar aanraden de operatie zo snel mogelijk te laten doen!

Ja, het kost een hoop geld en je paard is een maand of 2 uit de running, maar het probleem is goed opgelost.

En equitom is zeker aan te raden!!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 07:35

Mijn hengstje had ook een zaadstrengontsteking.
Bij toeval ontdekt omdat hij voor een ocdtje werd geopereerd bij tom en dan helemaal met de benen open lag. Hij was nog maar een aantal weken gecastreerd.

Mijn paard had overigens geen last vd castratie, geen koorts of dergelijke. Maar had er in de toekomst sowieso last van gehad. Dus geluk bij een ongeluk dat hij geopereerd moest worden.

Ik ga enkel nog naar equitom.