Leek met hoefbevangen pony part II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rjr1981

Leek met hoefbevangen pony part II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 14:17

Hallo iedereen,

Misschien weten sommige nog dat ik een tijd geleden wat heb geplaatst over een hoefbevangen pony.
Ik heb goed nieuws. De pony loopt weer goed. Medicijnen voor ppid gekregen dus gaat goed.
Mijn vraag is nu. 1. Kan de pony af en toe weer gras eten.
2. Hoe lang blijven hoge doseringen fructaan in gras zitten ?

alvast bedankt voor een eventueel antwoord.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Leek met hoefbevangen pony part II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:42

Ik heb mijn ex bevangen pony 4jr van het gras af gehouden en alleen op zand, daarna heel rustig aan in een uitgebloeide wei (in de zomer dus) opgebouwd.
Inmiddels staat ze weer 24/7 op de wei.
Ik zou in dit seizoen niet beginnen met opbouwen, hoe lang is het geleden dat je pony bevangen was?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:46

kijk op hoefnatuurlijk.nl. Zij hebben veel gegevens over hoefbevangen en wanneer het gras veel fructaan bevat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:49

Je hebt pas 1 post?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:51

scherp ;)

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:05

Hier hebben we ervoor gekozen om onze pony (insuline resistent en al een aantal keren bevangen geweest) niet meer op het gras te zetten
Wij hebben het een aantal keren weer geprobeerd, maar telkens ging het weer mis.
Opbouwen heeft, denk ik, geen zin. Ze kunnen er wel weer of niet meer tegen. Wanneer ze er wel weer tegen kunnen, is de pony waarschijnlijk ook te dik geweest en is dat ook mede een oorzaak van de bevangenheid geweest.
Maar is een pony insuline restistent, dan heeft opbouwen geen zin.

Op de fructaanindex kun je, per plaats, zien hoe hoog op dit moment het fructaangehalte in het gras is.
Dit blijft natuurlijk een indicatie.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:07

Cayenne schreef:
Je hebt pas 1 post?

Haha, dat zag ik ook. Maar ik dacht "misschien een nieuw account gemaakt".

Heb even gezocht; denk dat het eerst robert1981 was.... 8-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:13

rjr1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 15:14

mijn vraag over fructaan is of het gras zijn fructaan behoudt totdat het kan groeien of verdwijnt het ook vanzelf. Dus als voorbeeld het is heel zonnig maar koud dus veel fructaan en de dagen daarna is het bewlkt maar nog steeds koud. verdwijnt de fructaan dan of niet ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:20

Polly schreef:
Ik zou in dit seizoen niet beginnen met opbouwen, hoe lang is het geleden dat je pony bevangen was?

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:48

Wat ik ervan begrijp, verdwijnt fructaan alleen uit het gras als het verbruikt wordt om te groeien.
Zolang het gras niet groeit, wordt het opgeslagen.

Gekopieerd van de site hoefnatuurlijk.nl:

Fructaan-verbruik

We gaan uit van een fructaan-consumptie die dag en nacht doorgaat, en slechts onderhevig is aan de omgevingstemperatuur.

Onder de 5 graden is er geen fructaanverbruik.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 5 graden wordt fructaan met 1 eenheid per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 10 graden wordt fructaan met 2 eenheden per uur verbruikt.
Wanneer de temperatuur hoger is dan 15 graden wordt fructaan met 3 eenheden per uur verbruikt.
Fructaan-accumulatie door fotosynthese

Om de fructaan-accumulatie te berekenen nemen we aan dat het gras fructaan begint te produceren zodra er zonlicht beschikbaar is. Zonlicht is afhankelijk van het tijdstip van de dag, en van de bewolkingsgraad.

Bij zware bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 1 eenheid per uur.
Bij lichte bewolking wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.
Bij onbedekte hemel wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 3 eenheden per uur.
Bij meer dan 4 uur na zonsopgang en meer dan 4 uur voor zonsondergang wordt de waarde met 1 eenheid per uur verhoogd.
Fructaan-accumulatie door vorst

Er geldt dat er een fructaan-accumulatie plaatsvindt zodra de temperatuur onder de 5 graden komt, deze productie vindt dag en nacht plaats.

Bij temperaturen onder de 5 graden wordt uitgegaan van een fructaanproductie van 2 eenheden per uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:57

Wat zegt je da? Zou het hem/haar gewoon even vragen.

rjr1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 19:22

ok bedankt. ze willen natuurlijk graag het gras in maar ik hou ze gewoon aan het hooi. die pony is denk ik 6 a 7 weken bevangen geweest. 4 weken lang novacam en nu medicijnen tegen cushing levenslang.
2 euro per tablet 1/4 tablet per dag +:)+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:56

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:38

Dit topic is aangemaakt onder een tweede account, wat niet is toegestaan. Daarom volgt hier een slotje.