2 x per jaar een hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

courtjuh

2 x per jaar een hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:57

Beste Bokkers,

Ik zit met een vraag over mijn merrie. Ze is 10 jaar oud en zolang ik haar heb ( sinds haar 5de ) heeft ze ongeveer 2x per jaar een hoefzweer.

Ter info: ze staat al sinds 6 maanden oud bij ons op stal, super sterke en mooie hoeven, sinds haar 4,5 jaar beleerd en gereden. Altijd op een droge bodem ( schoon paard op stal ), staat op vlas. Staat op een rustige stal. Ze is top fit, loopt momenteel M1 en heeft afgelopen weekend de winstpunten behaald voor M2.

Zoals hierboven staat heeft ze gister nog op wedstrijd gelopen en was er niks aan de hand. Vanavond kom ik op stal en weer op 3 benen. De laatste keer is 3 maanden geleden geweest.

Het zijn alleen haar 2 achterbenen, veelal rechts. Dit is de tweede keer links en sinds ik haar heb is dit de 8ste keer.

Is er iemand die misschien iets meer weet hier over en of er andere oorzaken zijn dan stress of bijv een hele natte bodem. Ik vind het zo ontzettend sneu voor haar want ze staat nu bloedsjagerijnig op stal en te meppen met haar achterbeen omdat het zown pijn doet....

Laurievc

Re: 2 x per jaar een hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:59

Ik had hetzelfde probleem, maar extremer. Mijn paard kreeg 5 hoefzweren in 2 maanden tijd. Was niet om aan te zien... Op aanraden van onze hoefsmid van vlas naar stro (of houtkrullen) verandert en nooit nog last van gehad. Bij ons lag het om 1 of andere reden echt aan het vlas en volgens hoefsmid had hij dat vaker gezien... Toeval of niet, ik weet het niet...

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 22:02

Laurievc schreef:
Ik had hetzelfde probleem, maar extremer. Mijn paard kreeg 5 hoefzweren in 2 maanden tijd. Was niet om aan te zien... Op aanraden van onze hoefsmid van vlas naar stro (of houtkrullen) verandert en nooit nog last van gehad. Bij ons lag het om 1 of andere reden echt aan het vlas en volgens hoefsmid had hij dat vaker gezien... Toeval of niet, ik weet het niet...

Dit heb ik ook wel eens gehoord... terugdekkend staat ze wel sinds die tijd op vlas ( sinds ik haar heb ) vroeger stonden ze nog op stro bij stal. Echter mag ik niet terug naar stro vanwege de vertering van de mesthoop. 'Misschien dat houtkrullen wel mag... maar zouden dan niet meer paarden het moeten hebben?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:04

Geen idee, ik had er nog nooit van gehoord maar vanaf hij van vlas af was nooit nog problemen gehad met zijn hoeven. Ik vond het toch opvallend!

Pellets, koolzaadstro, ... Wellicht zijn er nog alternatieven die misschien te overwegen vallen! :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:16

In de tijd dat mijn merrie op vlas stond ook af en toe een kleine zweer. Op advies van de hoefsmid terug gegaan op stro, en tot op heden geen zweer meer gehad.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:30

Ik heb dit probleem bij mijn paard gehad, ook bij zijn achterhoeven (toen nog zonder ijzers). Hij staat 24/7 buiten met een loopstal zonder bodembedekking, dus dat kon bij hem het probleem niet zijn.
Ondanks dat hij verder goede hoeven heeft, toch ook achter maar op ijzers gezet en sindsdien geen zweren meer. Bij hem komt het dus waarschijnlijk door het buitenrijden/steentjes/kneuzingkjes. Ondanks een goede check en schoonborstelen na een buitenrit.

Vlas kan best hard en stekerig zijn of in elk geval scherp genoeg om via de witte lijn naar binnen te kruipen.
Houtkrullen zullen dat probleem niet geven.

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 15:39

We gaan haar vanaf nu op rapsodie zetten en als dit niet werkt weer op achterijzers..... als ik nu beiden ga doen kan ik het probleem niet achterhalen