De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 19:59

Hmm. Wel iets om mee te nemen idd!
Al staat de pony wel een 500/700 meter van de stal af waar de kippen en duiven zitten.

We gaan 26 april naar België en daar willen ze m 2 dagen hebben.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:30

Zo.. mijn kleine vriendje net afgeleverd in Moerbeke ..

Trailer ging hij gelukkig vlot op. (sinds de kliniek bezoeken wilde meneer niet meer, dus heb ik weken lang dagelijks uren geoefend..) Maar denk dat hij achteraf toch wel spijt had :')
Meneer stond te trillen als een rietje .. arm ding.. en dan ook nog meer dan 2 uur op de trailer over de o zo fijne Belgische wegen *No offense..
Maargoed hij is veilig aangekomen :)

Ze gaan hem van top tot teen onderzoeken. De DA in kwestie vond hem er niet zo goed uit zien, daar schrok ik van. Natuurlijk weet ik dat hij er beter uit heeft gezien maar komaan hij staat ook al een jaar stil dus natuurlijk mist hij bespiering.
Echter mocht hij niet zo schraal bespiert zijn ondanks dat hij al zo lang stil staat .. Die kwam wel even binnen.. arme pony.

Toen we m van de trailer haalde spotte we toch weer een verrekte worm .. ik snap dat echt niet.. Weken lang alles in de gaten gehouden, kuren gehad waar je U tegen zegt en nog wormen hebben ..

We gaan het zien, ze zullen absoluut goed voor m zijn geen twijfel over mogelijk.
Ben benieuwd wanneer hij terug naar huis mag.

Mijn merrie is niet blij dat ik zonder Mick thuis kwam :')
Die hoor ik in de achtertuin gillen.. Ook wel sneu eigenlijk

Afbeelding
kleine uk, in zn giga stal :D Ook hij stond de boel flink bij mekaar te bleren, mijn oren suizen nog :')

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:45

Ik lees (voor het eerst) het verhaal van jouw pony. Wat een drama. Ik kan me voorstellen dat je nu even niet zit te wachten op nog meer adviezen, maar qua symptomen lijkt dit wel verdacht veel op iets wat een paard bij ons op stal heeft gehad. Ook daar is erg lang gedacht aan iets met de longen, maar na verschillende onderzoeken bleek het een schimmelinfectie van de darmen te zijn. Al het andere kwam daar uit voort, inclusief pijn, hijgen, pompen...Heel misschien is er bij jullie dus ook een andere primaire oorzaak - zou dat in ieder geval op voorhand niet uitsluiten. Succes & sterkte.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:51

Bedankt voor je tip!
Toevallig zei de DA vandaag ook dat ze de darmflora ging onderzoeken en ook de dikke darm wilde bekijken. Omdat ze hem er dus niet super goed uit vond zien. Hij mest ook te dun, het is geen diaree maar het zijn ook geen mooie drollen dus wellicht heeft het iets met elkaar te maken?

Bedankt voor reactie, dat voegt zeker wel iets toe voor mij, en nu ben ik alleen nog maar blijer dat ze aangaf de darmflora wilde te onderzoeken :j

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 01:22

Even een dikke knuf, hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden en duim voor een oplossing. Ja die wegen erheen he :+ .
Bij de jaarling ben ik in de trailer gebleven zowel heen als terug, ze verklaarde me daar voor gek.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:22

Iets gehoord vandaag, :o

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 16:30

Nee .. ;(
En mijn merrie brult nog steeds de boel bij mekaar. Ze is echt boos :')

Wat lief dat je er naar vraagt :D

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:34

Best kans dat ze nog laat gaan bellen, het is meestal flink druk maar anders gewoon zelf bellen hoor.
Zo sneu voor je merrie thuis ook, dat gaat door merg en been he :(:) .

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 16:43

Ik denk eigenlijk dat ze helemaal niet gaan bellen..
althans dat gevoel heb ik. En wil natuurlijk ook niet het opdringerige baasje zijn..

Ja dat gaat zeker door merg en been! Dat is het lastige van het hebben van twee dikke maatjes.. Stel dat het niet goed komt wat dan .. -O-
.

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 19:21

ik hoop dat je snel wat wijzer word wat het is en wil je even sterkte wensen

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:02

Opdringerig baasje zijn mag best wat mij betreft hoor ;) , nog maar niet de hoop opgeven hoor. Benieuwd wat je morgen te horen krijgt. Voor het wachten alvast een dikke knuf

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:23

Eindelijk wat gehoord!
Meneer heeft een te laag arterieel? zuurstof gehalte, dit is 75 bij hem en moet op 95 zitten. Ook heeft hij net als bij shetlanders een vernauwing in de luchtpijp (gek want er zit 0% shet in).
Hij krijgt nu van het weekend een kuur en dinsdag doen ze een nieuwe dynamische endoscopie.
Verder had hij geen tumoren oid en schimmel in de darmen vond de DA niet aannemelijk.

Voor alsnog blijft het dus een beetje vaag en moet hij voorlopig nog in verweggiestan blijven :(
Ik mag hem op komen zoeken wat ik natuurlijk heel graag doe maar ben bang dat ik hem daar mee pest.. hij is zo ongelooflijk 1 kennig en hangt echt aan mij.
Als ik nu straks kom even knuffelen en weer weg dan vind ik dat zo sneu, dan denkt hij dadelijk dat hij mee terug mag en dan laat ik hem nog een keer in de steek -O-

Wat jullie?

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:25

@Tyrcanol Lastig als 2 paarden zo enorm aan elkaar gehecht zijn. ZE snappen er natuurlijk helemaal niets van waarom ze ineens gesplitst zijn enzo.

Hebben ze een verklaring waarom het zuurstofgehalte bij hem aan de lage kant is? Komt dat door de luchtwegvernauwing of staat dat er los van? Zou wel verklaren waarom er vooral met inspanning dus problemen zijn, dan is er immers meer zuurstof nodig in de spieren.

Betreft het opzoeken lijkt me ook best lastig, maar als ie je helemaal niet ziet voelt ie zich misschien ook wel in de steek gelaten, zo zonder maatje en in vreemde omgeving? Dus ik zou gewoon lekker gaan denk ik.

Jet

Berichten: 12054
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:11

Tyrcanol, dat heb je goed verstaan hoor, een laag arterieel zuurstofgehalte of te wel een te lage zuurstofsaturatie. Dit is een artikel over mensen, maar ik denk dat het in principe ook voor paarden opgaat: http://www.dokterjohn.be/zuurstofsatura ... obine.html . Het is zeker goed om uit te zoeken waar het vandaan komt, het is niet normaal, ook niet bij paarden. Je kan maar beter straks goed weten wat er aan de hand is en of er iets aan te doen is en zo niet of het nog paardwaardig is om hem verder te laten leven, dan dat je hem nu naar huis haalt en nog met 100.000 vragen blijft zitten, dikke knuffel :(:) hoor!
Wat voor ras is het eigenlijk? Balen ook van die luchtpijp, ik heb een keer een shet vervoerd naar een kliniek omdat het echt niet meer ging, die had ook zo'n luchtpijp, maar wel in heel ernstige vorm ( dat had hij dus al een flink aantal jaren en het ademen werd steeds moeilijker) en die is de volgende dag toen ingeslapen. Dat ze dat nu niet doen stemt mij op zich positief, als het echt zo beroerd was, hadden ze daar vast wel op aangestuurd in Moerbeke.

Voor wat betreft langsgaan: ik zou wel langsgaan. Natuurlijk is het naar om hem daar weer achter te laten, maar juist als ze zo eenkennig zijn, trekken ze zich vaak van bezoek naar bezoek erdoorheen. Dat is tenminste mijn ervaring met mijn vorige paard na een koliekoperatie. Die stond op dik anderhalf uur rijden met de auto, maar ik ging toch minimaal om de dag naar haar toe en ze hebben daar toen wel gezegd dat dat ook aan het herstel op dat moment heeft bijgedragen.

Voor je paardje dat nu alleen thuis is: kan je niet ergens een tijdelijk maatje voor hem vinden dat zo lang bij hem kan staan totdat die uit Moerbeke weer naar huis mag?

Heel veel sterkte ermee hoor, het is een naar en moeilijk probleem, ik hoop dat er voldoende aan te doen is en dat hij straks weer lekker bij zijn maatje kan rondlopen!

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 16:24

Bedankt allebei!

Jet ook super bedankt voor het artikel!

Ik heb de DA zelf niet gesproken mijn vriend heeft haar gesproken. Ze was ook zeker nog niet klaar met haar onderzoeken dus ik denk dat ze nog wil weten waar het vandaan komt. Er was iets met 80cm maar dat heb ik niet helemaal goed begrepen.
Hij blijft ook gewoon staan hoor! Al moeten ze hem nog een week hebben dan is het zo, ik wil gewoon een oorzaak. Utrecht vertelde me dat het een stofallergie was en that was it. Pony verhuizen was de enige oplossing.
Nu blijkt er echter veel meer aan de hand te zijn (wat mijn gevoel dus ook al zei).

Volgens mijn vriend klonk de DA ook nog niet helemaal negatief dus we gaan het zien. Het feit dat ik hem niet meer zal kunnen rijden heb ik al lang geaccepteerd, als hij de rest van zn leven maar pijnloos en paardvriendelijk kan slijten bij mij ben ik dol en dol gelukkig.

Pony die alleen thuis is is ook een portret apart hoor, ze staat niet helemaal alleen. Naast haar staan 3 dartmoortjes op de paddock die ze goed kent. Maar Mick is toch haar allerdikste maat haha :D
Bo (de pony thuis) is sowieso al vaak Bo(os) vanwege haar cushing en dit verergert het wel dus dat is wat lastig. Maargoed ze houdt zich voor nu best ok.

Mickey (de pony in de kliniek) is een Welsh X Arabiertje van 1.29 laag. :)

Afbeelding
Afbeelding

Maar dan gaan we m morgen gewoon opzoeken, ik geef er niks om dat het 2 uur rijden is :D
Zolang ik hem daar niet mee klier, heel graag! Neem gewoon wat extra wortels mee.
Arme kerel maandag is ie jarig :( en dan staat ie in Belgie!

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:43

Mijne is toen ook vanuit Utrecht idd weg gegaan de 2e longspoeling met: ja de bronchitis is weg, maar er is nog wel een verhoging in het aantal mastcellen, wat duidt op allergie.
Heb hem toen de zomer 24/7 buiten gehad, geen problemen meer, en op stal op vlas gezet (buren wel op stro), maar na slokdarmverstopping toch weer een luchtweginfectie. Deze was gelukkig met medicatie vrij snel weer oke. Hier lijkt de oorzaak van de problemen te maken hebben gehad met het drinkwater op stal (slechte kwaliteit). Inmiddels staan we op een andere stal waar hij gewoon weer op stro staat, in uitloop stalletje en nog geen verslechtering van ademhaling gelukkig. Overdag staat hij op de wei.

Ik duim voor jouw pony dat ze ook wat vinden en hij nog een paardwaardig leven mag hebben bij je!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:36

Fijn dat je iets gehoord hebt vandaag, maandag is natuurlijk vrije dag in Belgie. 80 cm zou misschien de knik onderin luchtpijp kunnen zijn, daar maakt het een bocht waar indien slijm dat vaak blijft hangen.
Bezoek, onze jaarling hing erg aan mij en ben de dag vd operatie en ook de andere dag daar geweest omdat de hoefsmid er nog speciaal beslag moest onderzetten. Die was heel blij me te zien maar werd wel iets onrustig als ik weer wegging, maar zou zeker als jij zin hebt om te gaan zeker gaan hoor, alleen weggaan dan echt weggaan na een tijdje staan ze dan wel weer rustig hoor. Dikke knuf ook voor beide pony's.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 11:45

Bedankt :)
Idd op 80cm diepte ja!

We zijn net weer terug hij was toch wel blij ons te zien :)



Hij krijgt nu 2x per dag toch een masker op, anti schimmel medicatie en nog wat dingetjes.
Ze wilde hem aan de bietrnpulp hebben maar heb ook al gezegd dat hij dat echt niet lust :Y)

en nee ook niet met brok er overheen :P

Afbeelding

Al was hij ook niet zo geïnteresseerd in de wortels en appels die ik mee had. Zal toch wel wat stress zijn.


Afbeelding

En mijn ventje blijft een ondeugd haha. Hij was al uitgebroken :D


Afbeelding

Hoop echt dat ze wat kunnen.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 11:51

Ach wat lief, dat hinnikje <3

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 12:13

Lust hij geen seniores prioris? Ik zie op het lijstje allemaal dingen die goed zijn voor de darmen en tegen zand. Verdenken ze hem ook van zand binnen? Hij is inderdaad wel heel dun en opgetrokken ( buik) Hoop dat ze hem kunnen helpen!

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 12:27

Seniores heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. We hebben het overigens wel altijd in huis.
Hij lust niet veel hoor, luzerne vind hij niet lekker, grasbrok niet, agrobs niet. Hij krijgt hier iedere middag zemelen, water, muesli en gekookte lijnzaad.En in totaal zo'n 6 kg voordroog.
Over zand hebben ze het niet gehad maar het kan gezien hij op de paddock staat.

Het opgetrokken viel me gelijk op ja! Was het eerste wat ik zei. Thuis niet zo opgetrokken in de flanken hoor.

Hier een foto van een paar weken terug.

Afbeelding

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 13:20

Afbeelding
Dit is een foto van woensdag, helaas niet uit een goede hoek. Maar extreem dun is hij eigenlijk niet geweest. Ik denk zelf dat het door de hoek van de foto van vandaag komt en toch de stress en dat hij daardoor met name zijn flanken zo intrekt.
Mijn merrie doet dit ook als ze stress heeft.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 15:30

Mijn pony was binnen 2 weken uitgekeken op bietenpulp, maar seniores priores gaat er al maanden super in.
En hij lust ook geen luzerne, en andere 'verantwoorde' hapjes met weinig zetmeel.
Best de moeite waard. :j

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 15:47

En waarom zou ik het aan m geven dan? Niet dat ik niet wil hoor en om tegengas te geven maar ben gewoon benieuwd.
hij is eigenlijk nooit mager geweest en hij doet/deed het altijd goed op de zemelen, muesli en lijnzaad.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:59

Ik kan het filmpje helaas niet zien. Moet stiekem wel lachen om dat bordje. Uitroeptekens van let op, gevoelig voor sedatie etc. En dan ook uitroeptekens omdat hij ontsnapt :') :') Gekke Mick.

Vervelend dat hij niet zijn voer wilt eten. Bietenpulp is vast om hem wat dikker/gevulder te krijgen. Dat opgetrokken herken ik wel hoor, Wiet was ook opgetrokken in de kliniek. Maar ook met weekendjes weg, toch wat stress dat mee komt met zo'n (tijdelijke) verhuizing, de onderzoeken, in handen van andere mensen etc etc.

Hoop dat ze wat voor hem gaan betekenen. Wat voor masker krijgt hij op met welke spulletjes en pakt hij dat goed op?

Pony krijgt momenteel Senior Priores wat ze goed eet. Dat is net als bietenpulp een vuller als het goed is, wat ook iets kan aanzetten. Ik geef het omdat pony veelte weinig ruwvoer eet momenteel.

Fijn dat je bent langsgegaan trouwens. Gewoon doen hoor, hoe moeilijk ook. Ze staan vaak toch de hele dag in zo'n box daar, alleen eruit voor stomme onderzoeken. En dan is wat tender loving care, hoe kort ook, toch wel fijn lijkt mij. Ik heb vos dagelijks bezocht (voor zo'n stom rot half uurtje samen), maar dan kon ik even tutten en poetsen en had ze even wat anders aan haar hoofd was mijn idee.....