wormen wormen en wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

wormen wormen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:17

Mijn 14 jarige blijft maar last houden van spoelwormen.Echt te goor voor woorden maar vooral heeeel vervelend voor mijn paard.
In overleg met da dus iedere keer maar ontwormen,ontwormen en ontwormen.
Gisteren in 2 hopen maar liefst ruim 20 spoelwormen ontdekt en nu vandaag weer...

De andere 2 paarden hebben echt nergens geen last van.Een shet van 6 en een 2 jarige.
We zijn erg secuur in opruimen van mest,iedere ochtend EN iedere avond wordt alle mest verwijderd paddock\stal\weide.

Dit moet toch zo zachtjesaan wel schadelijk gaan worden voor mijn paard?
Morgen bel ik sowieso voor de zoveelste keer de da maar weer op.
We zijn nu denk ik een goed half jaar bezig met ontwormen.

Heb jij ook een paard dat maar niet afraakt van de wormen zoja heb jij een oplossing gevonden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:19

Kan ook dat het komt door een lage weerstand.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:27

Waarmee wordt hij ontwormd? Sowieso zijn spoelwormen bij een volwassen paard niet normaal...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:29

Dat is ook mijn vraag, welk middel krijgt je paard?
En je zou iets kunnen geven om de darm weerstand te verhogen. Er zijn verschillende goede middelen. Ikzelf heb goede ervaringen met een homeopathisch middel uit België

Edit: en om de hoeveel weken moet je nu ontwormen? Daarin is vaak ook nog winst te behalen door de verschillende stadia en de duur van ontwikkeling
Laatst bijgewerkt door elibeest op 18-11-16 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:31

zijn het wel spoelwormen?
Die van mij heeft last van aarsmaden, ontzettend hardnekkig.

Wat blijkt nu, die zijn resistent geworden tegen de meeste kuren. Dus nu gaan we een hele andere kuur proberen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:32

uhh ben even de naam kwijt maar ik neem op aanraden iedere keer een ander merk wormenkuur.
zijn weerstand is goed,heeft een aardig spekje en ziet er verder ok uit en gedraagt zich niet anders dan anders...

Dat spoelwormen niet normaal zijn bij een volwassen paard was mij ook duidelijk,vandaar dat ik deze post plaats mloui.

Absoluut 100% spoelwormen.

connie64

Re: wormen wormen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:34

Doe nu om de drie weken ontwormen omdat de eitjes dan na de laatse kuur weer uit zouden komen.
Iedere kuur is een ander merk.
Allemaal bij da vandaan en alles gaat sowieso in overleg met da.Ik doe niets op eigen houtje of zelf dokteren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:35

Echt spoelwormen?
Dat is wel apart... maar pro en pre biotica bijvoeren en een kuur met andere werkzame stof geven, kan een oplossing zijn. De pro en pre biotica zorgen voor een betere darmflora en weerstand wat helpt tegen de wormen naast het wormenmiddel. Er goed van buiten uit zien wil helaas niet altijd zeggen dat het binnen allemaal goed zit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:36

De aanleg voor wormen ontstaat in de veulentijd. Veulens waarmee men het niet zo nauw neemt met het ontwormen blijven meer vatbaar. Heel vervelend want dat veranderd later niet meer. Zodoende zijn er paarden die altijd weer een wormbesmetting hebben en paarden die nooit last heeft van wormen.
Blijkbaar en jammer genoeg heb jij er een die van de besmettingen is.
Ik heb niet echt een kant en klare oplossing maar misschien wel een tip. Ik was laatst bij iemand die allerlei biologisch voer en suplementen verkoopt. Daar zag ik een middel tegen wormen. Het doodde niet de wormen maar was een kruid wat wormbesmettingen zou voorkomen. Ik weet natuurlijk niet of het werkt maar het kan zinvol zijn je er in te verdiepen. Het was van het merk bioron...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:37

connie64 schreef:
uhh ben even de naam kwijt maar ik neem op aanraden iedere keer een ander merk wormenkuur.
zijn weerstand is goed,heeft een aardig spekje en ziet er verder ok uit en gedraagt zich niet anders dan anders...

Dat spoelwormen niet normaal zijn bij een volwassen paard was mij ook duidelijk,vandaar dat ik deze post plaats mloui.

Absoluut 100% spoelwormen.

Ja, dat kan wel maar herbesmetting heb je zo. Dus daar moeten wel maatregelen tegen genomen worden.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:38

nogmaals 100%spoel
echt waar spoelwormen!!!!
Ik gaf als antwoord dat hij er van buiten goed uitziet omdat daar naar gevraagd werd in eerder post alsemgeest ;)

Heb nu 4 verschillende merken kuren gegeven,volgens mij heeft da niet eens iets anders dan deze.

Da is ook zeer verbaasd over deze leeftijd en zo n langdurige wormenbesmetting,vandaar mijn vraag of iemand anders dit herkent en wat je eraan gedaan hebt?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:39

mrie wat bedoel je met dat er maatregelen genomen moet worden met betrekking tot herbesmetting?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:43

voor hoeveel kilo ontworm je hem?Na drie weken weer ontwormen heeft weinig zin ...de werkzame stoffen werken 6 weken meen ik,of 8

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:46

mrie schreef:
De aanleg voor wormen ontstaat in de veulentijd. Veulens waarmee men het niet zo nauw neemt met het ontwormen blijven meer vatbaar. Heel vervelend want dat veranderd later niet meer. Zodoende zijn er paarden die altijd weer een wormbesmetting hebben en paarden die nooit last heeft van wormen.
Blijkbaar en jammer genoeg heb jij er een die van de besmettingen is.
Ik heb niet echt een kant en klare oplossing maar misschien wel een tip. Ik was laatst bij iemand die allerlei biologisch voer en suplementen verkoopt. Daar zag ik een middel tegen wormen. Het doodde niet de wormen maar was een kruid wat wormbesmettingen zou voorkomen. Ik weet natuurlijk niet of het werkt maar het kan zinvol zijn je er in te verdiepen. Het was van het merk bioron...

klopt...mijn fries heb ik vanaf 10 maanden,heeft nooit wormen.Heel soms komen er een paar stukken lintworm uit.Mijn jonge paard heb ik nu bijna 2 jaar....zat vol met bloedwormen.Strak ontwormen,laatst ontwormde ik dus drie weken later...op advies van een PN goeroe,vind ik potdomme een bloedwormpje!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:47

Fenbendazole heeft de beste werkzaamheid bij spoelwormen. Ivermectine werkt nagenoeg niet

De kans is dat je met resistente stammen te maken hebt. Dan zul je moeten gaan kijken welk middel het beste werkt. Meeste dierenartsen doen dit door voor, en twee weken na ontwormen mest onderzoek te doen

En overdosering geven

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:48

de kilo s die hij weegt uiteraard geerke,hij weegt 475 kilo en wordt voor 550 kilo ontwormt.
spoelwormeitjes kunnen na 3 weken uitkomen en wederom besmetten dus vandaar tussentijd voor 3 weken (nogmaals allemaal overleg met da en die zal het wel weten )

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:49

Waar lopen de paarden nu?
Hoe en hoe vaak word de mest verwijderd?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:51

niet er vanuit gaan dat een dierenarts het wel zal weten....je overdoseert dus voor 75 kilo...dat is niks.
Zoals al eerder vermeld werken bepaalde werkzame stoffen niet tegen spoelwormen.Fenbendazole wel.Panacur meen ik.Heeft hij die weleens gehad?En dan gewoon voor 700 kilo geven.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:51

eliane,mestonderzoek levert dus niks op,al diverse keren gebeurt dat er niets in mest wordt gevonden!

Kiki lees even post terug aub
ieder ochtend en iedere avond alle mest van alledrie weggehaald.
staat nu op zandpaddock met inloopstal,gescheiden van 2 jarige.
de shet kan door zijn kleine formaat dan bij de 13 jarige lopen dan bij 2 jarige,zoekt hij zelf uit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:54

Ik zou ze allemaal ontwormen met de stof Fenbendazole, zeker de tweejarige gezien het een jonge paardenworm is.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:56

sorry geerke,ik ga er dus WEL vanuit dat mijn da er verstand van heeft.
Paard heeft nu laatste keer een overdosis gehad op 75 kilo dit is niet niet niks maar bijna een 5e deel te veel dus dat zit wel snor.
Ook heeft hij zoals eerder vermeld verschillende merken gehad en ook wel kuren voor hem alleen dus een van 800 kilo (dit was 6 weken geleden)
nu 3 weken geleden op 75 kilo teveel dus hij krijgt echt genoeg.
Bestanddeel fenbendazole heeft hij voorlaatste keer gehad,kwamen nauwelijks spoelwormen af,geloof net 2.
Nu bij laatste kuur van afgelopen woensdag kwamen er dus gister en vandaag een totaal van wel 40 af

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:57

nono alledrie worden ze tegelijkertijd ontwormd zoals je terug kan lezen

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:02

Ik ontworm mijn veulen met panacur, tegen spoelwormen. Ik dacht dat deze ook voor veel middelen resistent waren (zoals ivermectine?) maar misschien heb ik dat fout. Zoveel ontwormen lijkt mij idd ook niet goed... Maar zou eigenlijk ook niet weten hoe anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:06

connie64 schreef:
sorry geerke,ik ga er dus WEL vanuit dat mijn da er verstand van heeft.
Paard heeft nu laatste keer een overdosis gehad op 75 kilo dit is niet niet niks maar bijna een 5e deel te veel dus dat zit wel snor.
Ook heeft hij zoals eerder vermeld verschillende merken gehad en ook wel kuren voor hem alleen dus een van 800 kilo (dit was 6 weken geleden)
nu 3 weken geleden op 75 kilo teveel dus hij krijgt echt genoeg.
Bestanddeel fenbendazole heeft hij voorlaatste keer gehad,kwamen nauwelijks spoelwormen af,geloof net 2.
Nu bij laatste kuur van afgelopen woensdag kwamen er dus gister en vandaag een totaal van wel 40 af

75 kilo teveel is niks....ja,voor een shet van 150 kilo wel maar niet voor een paard wat bijna 500 kilo weegt.
Als je zoveel vertrouwen hebt in je dierenarts waarom komen er nog steeds wormen af dan?Met de middelen van tegenwoordig is dat niet nodig.Er gaat ergens iets mis vermoed ik.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:07

Ik zou niet zo snel ontwormen. Wormspuiten werken echt wel langer dan 3 weken dus nog een wormspuit erbij doen terwijl de andere nog werkt is niet nodig lijkt me.
Ik zie dan wel weer geen probleem met het overdoseren... Ik doseer hier altijd 50-100 kilo over. Ik snap niet waarom dat veel meer moet zijn?