Echo of röntgen foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Cynthia

Echo of röntgen foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 14:27

Tijden terug dat ik ooit een topic geopend heb, maar ik wil de vraag toch graag hier stellen.

Ik zit in een kleine dilemma vandaar dat ik mijn vraag hier even stel.
Mijn 3 jarige haflinger merrie heeft een bult op haar kogel (dit heeft ze al vanaf het moment dat ik haar heb) bij verkoop is er een dierenarts geweest, hij vertelde dat het een ontsteking was van de weke delen hier heeft ze antibiotica voor gekregen (hij zei ook dat het kon zijn dat er iets in haar kogel zit omdat er gezegd werd dat ze als veulen in het prikkeldraad heeft gezeten). Echter zijn we nu een paar maanden verder en is de kogel nog altijd dik ze is niet kreupel en het is niet warm. Nu wil ik toch graag zekerheid hebben wat het precies kan zijn.
Nu ben ik me aan het bedenken wat te doen, een echo maken of toch beter een röntgen foto (mocht er wat inzitten). Ik wil natuurlijk een beetje aan mijn portemonnee denken en daarom niet alles klakkeloos doen.

Graag hoor ik jullie mening en eventueel advies.

Groetjes.

Anoniem

Re: Echo of röntgen foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:40

Poeh, lastige vraag. Het ligt er een beetje aan, is de bult hard of zacht? Loopt ze er kreupel op, of alleen in de buigproef?

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 14:45

Joolien schreef:
Poeh, lastige vraag. Het ligt er een beetje aan, is de bult hard of zacht? Loopt ze er kreupel op, of alleen in de buigproef?

De bult is hard, ik kan er in knijpen alles ze is er niet gevoelig op.
Ze is niet kreupel. vanavond kan ik er eventueel een foto van maken.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:47

Ik denk röntgenfoto's beter zijn. Met een goed apparaat kun je ook de weke delen goed beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:49

__Cynthia schreef:
Joolien schreef:

De bult is hard, ik kan er in knijpen alles ze is er niet gevoelig op.
Ze is niet kreupel. vanavond kan ik er eventueel een foto van maken.

Ok, en is er al eens een buigproef mee gedaan?
Ik denk dat je haar het beeste mee naar de kliniek kunt brengen, en daar even een kreupelheidsonderzoek doen, en dan de beslissing aan hun overlaten.
Als het hard is, kan het een botfragment zijn, maar ook verhard littekenweefsel.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:52

Vaak als je naar een da gaat doen ze toch eerst een kreupelheidsonderzoek. Daarna evt echo en foto. Een foto alleen is niet zo heel duur, dus als je toch gaat zou ik beide doen. Gezien het een zachte bult is verwacht ik dat ze sowieso willen echo-en.

Is het niet gewoon een galletje? Als het een gal is die niet veranderd is er niks aan de hand :).

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:57

Mijn eerste gedachte zou zijn onderhuids littekenweefsel als gevolg van het prikkeldraad incident.(maar ik ben geen dierenarts ;) ) Ik zou de dierenarts vragen wat hij de meest logische optie zou vinden om eerst te bekijken, hij kan je vast ook wel een indicatie geven van de kosten.
Laat je horen wat er uit komt?

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 14:58

Ladygiroc schreef:
Vaak als je naar een da gaat doen ze toch eerst een kreupelheidsonderzoek. Daarna evt echo en foto. Een foto alleen is niet zo heel duur, dus als je toch gaat zou ik beide doen. Gezien het een zachte bult is verwacht ik dat ze sowieso willen echo-en.

Is het niet gewoon een galletje? Als het een gal is die niet veranderd is er niks aan de hand :).

Voor een röntgen wil ik iemand laten komen met een mobiel apparaat, bij de uithof is het consult alleen al 124 euro! als ik daarbij een foto wil laten maken 170.00 en een echo rond de 190.00 dan zou ik €484 euro kwijt zijn, vind dit toch wel een beetje achterlijk duur.
Echter had ik een dierenarts gevonden die röntgen foto's maakt waarbij ik op 160 euro zou komen inclusief alles.

Tevens is het een HARDE bult geen zachte (:

Maessie: Wanneer ik meer duidelijkheid heb laat ik het weten, ik ben wat dierenarts praktijken aan het mailen met het verhaal en wat hun advies is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:07

Naar andere kliniek toe? Ik ben veel minder kwijt bij mijn kliniek. Vooral de foto is erg duur, daar betaal ik rond de €45 per stuk voor. Consult ook zo iets.

Mijn advies is om naar een kliniek te gaan en de DA laten adviseren.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:10

Wat duur joh! Hier 40 euro per foto. En 35 visite kosten.

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 15:15

Ja, ik heb dus 1 gevonden daar is de visite 35, 1ste foto 50 en de foto's daarna 25.
Ik heb hun gemaild of ze ook echo's maken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:51

ingvdh schreef:
Naar andere kliniek toe? Ik ben veel minder kwijt bij mijn kliniek. Vooral de foto is erg duur, daar betaal ik rond de €45 per stuk voor. Consult ook zo iets.

De foto is volgens mij ongeveer net zo duur als jouw foto, vooral het consult is erg duur, als ik het tenminste goed lees.

Ts weet je zeker dat die prijs klopt? Ik ben er eens een hele dag geweest voor echo onderzoek van het hart. Ze konden geen goed beeldmateriaal krijgen en dus heb ik alleen consult betaald, was rond de €50 toen.

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 16:55

Polly schreef:
ingvdh schreef:

De foto is volgens mij ongeveer net zo duur als jouw foto, vooral het consult is erg duur, als ik het tenminste goed lees.

Ts weet je zeker dat die prijs klopt? Ik ben er eens een hele dag geweest voor echo onderzoek van het hart. Ze konden geen goed beeldmateriaal krijgen en dus heb ik alleen consult betaald, was rond de €50 toen.

Jazeker heb ze net gemaild. Krijg de foto er alleen niet bij

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:57

Flink omhoog gegaan dan, zonde hoor.
Ik heb toendertijd voor de uni gekozen mede vanwege het prijsverschil wat toen bewust laag was omdat er veel co's meeliepen en we waren dus ook echt een hele dag zoet voor 1 echo. Vond het wel een fijne kliniek.
Succes met je beslissing.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 17:11

Apart..Utrecht staat juist bekend om de iets wat gunstigere prijzen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:59

Anders kan je eens bij Bodegraven informeren, dat is toch ook niet heel ver van Maarsen af?

Meestal is de apparatuur die ze meenemen niet zo goed als de apparatuur op de kliniek, dus als je pech hebt ben je geld kwijt en weet je nog niets. Goedkoop is niet altijd de juiste oplossing...
Ik zou toch voor een goed onderzoek op een goede paardenkliniek gaan. Daar is de kans dat ze uitvinden wat er mis is toch het grootst.

De DA die bij de verkoop was, waar kwam die vandaan en was dat de DA van de verkopende partij?

Sterkte ermee hoor, hopelijk is het niets bijzonders en heeft het geen gevolgen op de langere termijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 09:03

Ik heb onlangs ook foto,s laten maken door e digit. Is mobiel. Was voor vier foto's en voorrijd kosten rond de drie honderd euro kwijt. Uit foto's bleek dat er een fistel zit en bot onbeschadigd is. Dit hield in operatie op kliniek. Vooraf was er door diverse mensen mij de tip gegeven een mobiele röntgen te gebruiken waarvan bekend is dat ze goede en duidelijke foto,s maken waar de kliniek ook wat mee kan. Als er meer aan de hand is gaan ze anders op de kliniek nieuwe foto's maken. Ook kreeg ik van e digit de foto's en een uitgebreid verslag op de mail wat ik gelijk door Kon sturen naar de kliniek. Op de kliniek is er overigens ook een echo gemaakt om duidelijk te krijgen wat en hoe groot er precies zat. Je kunt dus wel een zo goedkoop mogelijke röntgen nemen maar zoek dan dus wel eerst uit of deze foto's volstaan voor een kliniek. Mocht er dus meer spelen ben je dan toch nog veel duurder uit. Mn paard is overigens goed herstellende vd operatie en krijgt top verzorging op de uithof.

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 13:35

Het is al even geleden, maar de dierenarts is geweest.
Het is een botwoekering en helaas volgens de dierenarts niks aan te doen. Ik zou eventueel op lange termijn een röntgen foto kunnen laten maken maar ze kunnen er eigenlijk niks mee, het enige is dat je op de foto kan zien of het niet te dicht bij de pees zit. Helaas voor mij dus een leer om volgende keer toch beter te laten onderzoeken en eventueel door een eigen dierenarts.
Het kan zijn dat ze er nooit last van gaat krijgen, maar het kan in de toekomst zijn dat het wel zo is. De tijd zal het leren.
Mocht er in de toekomst bij ons iemand langs komen met een röntgen apparaat gaat ze mee op de foto.