Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:09

Mijn paard heeft een flinke schiefel die bijna tegen de tussenpees aan zit.
De schiefel is nu 3,5 cm lang en 0,5 cm dik en hij is nog super actief en zal dus alleen maar groeien.
Donderdag gaat ze onder het mes en word het griffelbeen voor een groot gedeelte verwijderd.
Zodat de tussen pees niet geïrriteerd kan worden.
In spuiten kon bij ons niet meer daar is het al te ver voor, ik had als optie de schiefel er af laten schapen maar de kans was groot dat hij weer net zo aan groeide daarom de keus gemaakt het hele griffelbeen te verwijderen.
Als je meer info wilt dan stuur je me maar een pb

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 00:03

koetjeboe schreef:
Mijn paard heeft een flinke schiefel die bijna tegen de tussenpees aan zit.
De schiefel is nu 3,5 cm lang en 0,5 cm dik en hij is nog super actief en zal dus alleen maar groeien.
Donderdag gaat ze onder het mes en word het griffelbeen voor een groot gedeelte verwijderd.
Zodat de tussen pees niet geïrriteerd kan worden.
In spuiten kon bij ons niet meer daar is het al te ver voor, ik had als optie de schiefel er af laten schapen maar de kans was groot dat hij weer net zo aan groeide daarom de keus gemaakt het hele griffelbeen te verwijderen.
Als je meer info wilt dan stuur je me maar een pb



Pb gestuurd!

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 12:44

UPDATE:

Net terug van de kliniek schiefel lijkt nu toch langzaam aan rustig te worden! 10 februari weer terug voor een controle foto en echo van de pees.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:54

Oh dat is toch al goed nieuws, hopelijk blijft het verbeteren.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:07

ow dat is fijn nieuws. hopen dat dat zo vooruit blijft gaan

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:39

Blijven vanaf hier duimen dat het zo door blijft gaan!

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 14:22

Ik wil nog even een update plaatsen omdat ik toch hoop dat iemand mij een klein beetje hoop kam geven.

De schiefel is nog steeds erg actief en soms eng heet. Zijn pees is 10 feb genezen verklaard! Ja echt waar! Nu wil ik nog splintex silver proberen....

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 03:23

Mijn paard heeft/had een flinke schiefel op haar hoofd nadat ze haar hoofd hard gestoten had. Doormiddel van craniosacraal therapie is de schiefel flink kleiner geworden. Ze had er geen last van, maar het staat natuurlijk niet zo mooi een schiefel op haar hoofd

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 23:47

_Margarita_ schreef:
Mijn paard heeft/had een flinke schiefel op haar hoofd nadat ze haar hoofd hard gestoten had. Doormiddel van craniosacraal therapie is de schiefel flink kleiner geworden. Ze had er geen last van, maar het staat natuurlijk niet zo mooi een schiefel op haar hoofd



Ik heb de therapie bekeken en het stamt af van osteopathie wat ik eruit begreep. Daar heb ik helaas mindere ervaringen mee en vind dat ook daarom te eng om te proberen.....

Eindelijk wil er een foto uploaden!
De laatste foto
Afbeelding

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:07

Wow die gaat echt over een lang deel van het pijpbeen heen. Ziet er niet heel dik uit. Schieffel bij mijn paard was na een jaar nog steeds actief. Zat gelukkig op een plek waar het geen kwaad kon. Wegens een andere blessurebeen op de foto gezet en toen was goed te zien dat het nog niet uitgehard was. Nu 3mnd alleen maar gestapt en BOT stalbandage om, laatste maand echt duidelijk verschil. Schieffel is een stuk platter en lijkt nog steeds af te nemen. Tijd en rust doet veel.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 12:25

Weidebloem schreef:
Wow die gaat echt over een lang deel van het pijpbeen heen. Ziet er niet heel dik uit. Schieffel bij mijn paard was na een jaar nog steeds actief. Zat gelukkig op een plek waar het geen kwaad kon. Wegens een andere blessurebeen op de foto gezet en toen was goed te zien dat het nog niet uitgehard was. Nu 3mnd alleen maar gestapt en BOT stalbandage om, laatste maand echt duidelijk verschil. Schieffel is een stuk platter en lijkt nog steeds af te nemen. Tijd en rust doet veel.


Dit ga ik met de dierenarts overleggen! Het is erg moeilijk om er wat om te doen omdat het zo hoog zit en snel meer irriteert als goed doet.
Hij is inderdaad niet extreem dik!

Afbeelding

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:10

Ik heb er ervaring mee. Bij ons was het devies absolute boxrust!!! Naast het smeren om het vocht weg te krijgen. Bij ons is het (relatief) snel op deze manier opgelost.

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:06

wat vervelend zeg mijn paard heeft ook recent een schiefel gekregen ook al zo'n 2 maanden geleden nu is de schiefel eindelijk koud geworden deze was eerst heel heet alleen de pees die net erachter ligt is wat dikker en wat warm na beweging

omdat ze de schiefel aan bleef tikken heeft ze nu kingsley tendon boots om deze hebben een harde schaal maar deze wordt met de hitte zacht maar de harde schaal loopt niet ver genoeg door en de beschermer draait snel

maar wij zitten ook nog een beetje te sukkelen ermee dus tips en advies zijn welkom


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:22

vur schreef:
Ik heb er ervaring mee. Bij ons was het devies absolute boxrust!!! Naast het smeren om het vocht weg te krijgen. Bij ons is het (relatief) snel op deze manier opgelost.


Ik heb geprobeerd hem zo stil mogelijk te houden alleen lukt dat echt niet... Hij heeft op een postzegel stukje gaten gegraven waar je U tegen zegt, in de stal houden heeft ons 4 gaten in de stal wand en 2 warme benen opgeleverd ;( Het is nogal een lompe boer.

haloa10 schreef:
wat vervelend zeg mijn paard heeft ook recent een schiefel gekregen ook al zo'n 2 maanden geleden nu is de schiefel eindelijk koud geworden deze was eerst heel heet alleen de pees die net erachter ligt is wat dikker en wat warm na beweging

omdat ze de schiefel aan bleef tikken heeft ze nu kingsley tendon boots om deze hebben een harde schaal maar deze wordt met de hitte zacht maar de harde schaal loopt niet ver genoeg door en de beschermer draait snel

maar wij zitten ook nog een beetje te sukkelen ermee dus tips en advies zijn welkom


[ [url=m/q7hd0u.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lYOQDf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Eh6q1d.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o4TDEw.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wil je zeker niet bang maken maar toen ik laatst foto's aan het terug kijken was is het bij mijn pony ook zo begonnen. Hij heeft er ook nooit kreupel van gelopen of dat het warm was helemaal niks. Nu 3 jaar later kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik er eerder niet beter naar had gekeken terwijl ik altijd heel secuur naar hem kijk...


Ik ben nu wel al 2 weken puur osteo aan het geven diep van binnen weet ik dat het onzin is maar toch hoop ik dat het helpt. Ook ben ik op Engelse forums gaan zoeken daar heb ik nog niet echt iets gevonden. Het enige wat ik dan nu ook probeer is olijf olie op een tandenborstel en dan zachtjes erin wrijven 1x per dag. Op een Engels forum stond ook nog een lemon doormidden snijden, in de vriezer en dan op de schiefel met een bandage voor een tijd laten zitten. Ik zou dat eventueel nog willen proberen maar heb er een hard hoofd in omdat het in mijn geval niet makkelijk te bandageren is.

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:33

ja ben ook al 2 keer naar dierenarts geweest en verschillende medicatie en zo stalrust werkt bij die van mij ook niet ze staat nu wel op een heel klein stukje nog buiten want anders heeft ze ook dolle buien dit leek mij ook niet verstandig

maar het is inderdaad bandageren gaat bij jou zo moeilijk maar lijkt me ook apart dat het bij jou door aantikken kwam het zit ook zo hoog en dichter bij zijn knie

ik heb nog niet in het engels gezocht maar denk je dat de olijfolie of puur osteo zouden helpen (door een prednison zalf heeft ze nu een wondje dus citroen is geen optie) ze heeft wel al butt gehad en 2x een injectie en zalf ben ik nu ongeveer een week mee gestopt



Afbeelding

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:42

haloa10 schreef:
ja ben ook al 2 keer naar dierenarts geweest en verschillende medicatie en zo stalrust werkt bij die van mij ook niet ze staat nu wel op een heel klein stukje nog buiten want anders heeft ze ook dolle buien dit leek mij ook niet verstandig

maar het is inderdaad bandageren gaat bij jou zo moeilijk maar lijkt me ook apart dat het bij jou door aantikken kwam het zit ook zo hoog en dichter bij zijn knie

ik heb nog niet in het engels gezocht maar denk je dat de olijfolie of puur osteo zouden helpen (door een prednison zalf heeft ze nu een wondje dus citroen is geen optie) ze heeft wel al butt gehad en 2x een injectie en zalf ben ik nu ongeveer een week mee gestopt



[ [url=m/hoqXLV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waarschijnlijk heeft hij toch een trap gehad van een ander maar zeker weten doe je niet.

Ik denk niet dat het helpt maar probeer het toch maar. Die zalf heb ik ook gehad werd zijn huid heel dun van(ook wondjes) en werd het alleen maar heter.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:44

Wat rot dat stalrust niet lukt. Dat is altijd wel een uitdaging inderdaad. Andere paarden moesten toen ook binnen blijven, want anders ging het hier ook niet. Misschien is laser therapie iets? Die zalf moet je niet te lang gebruiken. Is nogal agressief spul.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 22:56

vur schreef:
Wat rot dat stalrust niet lukt. Dat is altijd wel een uitdaging inderdaad. Andere paarden moesten toen ook binnen blijven, want anders ging het hier ook niet. Misschien is laser therapie iets? Die zalf moet je niet te lang gebruiken. Is nogal agressief spul.


Ja is echt heel vervelend en vooral frustrerend ;( De zalf heb ik niet lang gesmeerd wat een troep.... laser therapie heb ik naar gekeken en vond ik nog al prijzig en de dierenarts dacht ook niet dat het zou helpen waardoor ik het risico niet wilde nemen.

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 01:19

ik heb de zalf 14 dagen gebruikt daarna gestopt en toen pas werd het been kouder maar inderdaad nu lijkt het net of de huid gebarsten is, aan het vervellen is of wondjes heeft op die plaats

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 13:37

Morgen weer voor controle naar de kliniek en ook foto van zijn andere voorbeen laten maken. Hopelijk zit het ons eindelijk een keer mee...

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:48

De Engelse term voor schiefel is overigens exostosis. Helpt misschien meer informatie te vinden. M'n eigen paard heeft eerst rv een forse schiefel gehad die ook dicht bij de tussenpees kwam. Toen het griffelbeen daar geamputeerd om pees schade te voorkomen. Revalidatie traject verliep matig, maar afijn dat been is nu wel heel netjes. 2 jaar geleden kreeg hij lv ook een schiefel. Rust, inspuiten, ekyflogyl heeft allemaal weinig uitgehaald, maar deze zit meer naar voren dus is minder risicovol en hij is er niet kreupel op dus ik laat het maar zo.

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:10

nou hoop dat het goed zal gaan tirzasarah heel veel succes.

bij ons gaat het nog niet veel beter schiefel blijft wisselend warm heb nu opdracht rustig kijken met oppakken maar basisgangen gaan goed, galop heeft ze opeens erg veel spromg gekregen maar bvb iets snellere draf en ze lijkt daarbij toch niet helemaal goed te lopen maar de opties houden beetje op. het is een merrie dus begin toch wel beetje aan fok te denken dat ze er langere periode weg gaat en dat we daarna verder kijken maar zit erg te twijfelen over verkopen voor fok of draagmerrie en naar 1,5 jaar verder kijken.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:41

Het lijkt de betere kant op te gaan met saar! Het onderste gedeelte van de schiefel is dicht gegroeid! Bovenste gedeelte is helaas groter geworden en nog steeds actief... andere been zit een klein breukje in maar dat zou geen probleem moeten vormen.

haloa10
Berichten: 42
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Grote actieve schiefel + peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:03

oke en wat kun je nu doen zodat de bovenkant dichtgroeid

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 18:42

haloa10 schreef:
oke en wat kun je nu doen zodat de bovenkant dichtgroeid



Ik moet gewoon nog even langer geduld hebben :D