Bronchitis/hoesten en scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ColdSpring

Bronchitis/hoesten en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 13:08

Hoi bokkers!

Mijn vraag gaat vooral over het scheren van mijn paard, maar door haar bronchitis heb ik het toch hier geplaatst.

Het zit namelijk zo, mijn paardje heeft last van chronische hoest. Jaarlijks komt dit terug in het najaar wanneer het kouder wordt en ook in het voorjaar met pollen e.d.

Ik rijd haar best heel intensief waardoor ze gaat zweten. Helaas heb ik geen binnenbak tot m'n beschikking en is ze daarnaast ook nog eens behoorlijk "wollig". Oftewel: haar hals en keel worden gauw nat, drogen langzaam op en wordt vervolgens dus koud.

Mijn vraag is dus: is het verstandig om haar (gedeeltelijk) te scheren? Hierdoor droogt ze in ieder geval sneller op waardoor er minder tocht/kou op haar hals komt. Ik heb een halsdeken die ze ook altijd om vanaf het moment wanneer de temperatuur overdag beneden de 5 graden komt.

Wat is wijsheid? Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ze hoest nu niet (heb het eigenlijk best goed onder controle), maar wil ook voorkomen dat ze deze winter weer gaat hoesten. Heb ik wéér een hele episode met een blaffend paard..

Bedankt voor jullie input!

P.s. Ze is een American Appaloosa, dus geschikte dekens vinden is soms lastig! Als je hier ook goede tips voor hebt (fijne dekens, liefst met hals (los of vast) waarbij met name de voorkant goed dicht kan) hoor ik het heel graag!

Elk jaar zit ik weer te klooien met haar gehoest en wil het voor haar zo prettig mogelijk maken en voorkomen dat ze dampig wordt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:44

Staat ze op stal of 24/7 buiten?

ColdSpring

Re: Bronchitis/hoesten en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 16:51

Ze staat 's nachts binnen en overdag in de paddock.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:07

Afhankelijk van hoe erg hij zweet zou aanraden om deels of helemaal te scheren, bijv het dekenmodel kan goed helpen. Als hij erg zweet dan kan helemaal ook een goede optie zijn.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:15

Heb je zelf een apparaat of laat je iemand komen? Ik zou zelf persoonlijk beginnen met zo min mogelijk, bijvoorbeeld alleen onderkant hals en buik. Als dat niet voldoende is kan je altid meer.. Ik zou hem niet helemaal scheren, er komt best wat kou op de benen en hoofd met deken, voor een 'gezond' paard prima maar met joune zal ik dan toch oppassen

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:53

Ik had precies hetzelfde! Mijn paardje begon ook elke winter te hoesten. Nu (helemaal) geschoren en nog nergens last van :)