paard plast heel erg veel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maximepatser

paard plast heel erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:04

Hoi bokkers!

Mijn paard is op het oog kern gezond. Echter is er iets wat mij sinds een week of twee erg opvalt. Hij plast best wel veel. In verhouding tot alle andere paarden heeft die van mij altijd al de meest vieze stal van allemaal, maar hier zocht ik nooit wat achter omdat ik dacht dat dit puur door zijn beweeglijkheid kwam. Ook drinkt hij al veel zolang ik hem ken. Zelfs tijdens het eten van zijn brok, spoelt hij het weg met water. Hij is een enorme schrokker, en ik dacht dat dit gewoon zijn manier van eten was, maar sinds een week of 2 plast hij dus meer dan normaal.

Twee weken geleden was ik met hem op clinic, waar hij tijdens het rijden 2 keer plasste, en toen we thuis waren op de trailer nog een keer. Dit in een tijdsbestek van zo'n 3 uur, en het zijn ook geen kleine plasjes.
Afgelopen zondag was het weer raak. Een keer geplast onder het zadel, wederom weer op de trailer toen we thuis waren, en dus al bijna op stal stond, en eenmaal op stal nog een keer, Ook weer in een tijdsbestek van 3 uur. Laat me even duidelijk maken dat hij voorheen nooit onder het zadel plastte en al helemaal nog nooit op de trailer!

Misschien kan het iets te maken hebben met zenuwen? Aangezien het zich voornamelijk speelt wanneer we weggaan met de trailer. Maar vanavond tijdens les thuis viel het me weer op, en dit gaf de doorslag om om advies te vragen.

Ik denk dat ik morgen in ieder geval even contact opneem met de veearts.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:09

Heeft ie geen zoutblok waar ineens veel af gaat?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:19

Hoe oud is je paard?

Ik denk aan iets van Ir of PPId?

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:19

aadburg schreef:
Heeft ie geen zoutblok waar ineens veel af gaat?

Hij heeft wel een zoutblok in de box hangen, maar daar komt hij nooit aan..

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:23

No_No schreef:
Hoe oud is je paard?

Hij is nog maar 7, ik geloof dan PPid vaak voorkomt bij paarden van n jaar of 15. Dat maakt het natuurlijk niet onmogelijk. IR is mij niet bekend. Ik zal er eens naar googlen, bedankt!

No_No

Re: paard plast heel erg veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:25

Komt soms ook bij jonge paarden voor maar is dan zeker niet het eerste waar je aan denkt.

Ik hoop dat het mee valt

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:38

Klinkt mij als iets met de nieren

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:46

Laten we nou eens niet meteen denken aan de meest vreselijke ziektes, maar rustig wat dingen uitsluiten.

Ik had er ook zo een, hij bleek meer dan 80 liter water per dag te drinken. Niet gulzig maar spelenderwijs, happen in het water, hooi in het water, blazen in het water oh ja en drinken he. Dat moet er allemaal weer uit en belastte zijn blaas nogal. Sindsdien rantsoeneer ik het water. Hij krijgt zat, maar niet meer onbeperkt.
Daar doet hij het nu al een jaar of tien prima op.
Geef eens een dagje water met emmers en kijk hoeveel er in gaat. Want wat er in gaat moet er weer uit. Een paard heeft 30 a 40 liter water per dag nodig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:52

Dierenarts bellen en probeer even wat urine op te vangen voor onderzoek.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:14

Ik zou mijn paard echt niet zomaar op water randzoen zetten met deze klachten.. Eerst onderzoeken of het lichamelijk iets is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:36

Sopt hij ook zijn hooi? Kan veel drinken uit verveling, maar ik zou ook even voor de zekerheid bloed of urine laten controleren bij de DA. Kan een nierprobleem zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:41

maximepatser schreef:
No_No schreef:
Hoe oud is je paard?

Hij is nog maar 7, ik geloof dan PPid vaak voorkomt bij paarden van n jaar of 15. Dat maakt het natuurlijk niet onmogelijk. IR is mij niet bekend. Ik zal er eens naar googlen, bedankt!

Veel drinken veel plassen zou idd insulineresistentie (IR) kunnen zijn (diabetes 2 of wel suikerziekte).
Begon bij mijn paard ook zo rond zijn 7e op te vallen. Paard was ook een ongelooflijke schrokop. At heel zn stal leeg (ook als t stro vies was). Toevallig ook een erge sopper met eten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 17:11

De mijne deed dit ook en bleek cushing te hebben.Maar die was wel aanzienlijk ouder dan de jouwe (30+).Ik zou in elk geval nooit het water rantsoeneren,zoals hier ergens wordt aangeraden! Gewoon laten drinken en laten plassen.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 21:02

DA komt morgen, urine is opgevangen. Ik ben heel benieuwd! Bedankt voor alle reacties, ik laat het jullie wel even weten.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:10

Kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar is het een ruin? We hadden een keer een pony die heel veel plaste, wij dachten zenuwen omdat het vooral op wedstrijd was. DA laten komen en toen bleek dat er een soort verstopping in zijn koker zat, heel smerig en was ook best pijnlijk voor hem om het eruit te krijgen. Maar daardoor plaste hij zo veel, het leek alsof het vooral op wedstrijd was omdat we dan precies door hadden wanneer hij plaste en thuis zagen we het wss gewoon steeds net niet.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:18

Hoe gaat het nu?

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:38

mariekerocky schreef:
Kan zijn dat ik eroverheen gelezen heb, maar is het een ruin? We hadden een keer een pony die heel veel plaste, wij dachten zenuwen omdat het vooral op wedstrijd was. DA laten komen en toen bleek dat er een soort verstopping in zijn koker zat, heel smerig en was ook best pijnlijk voor hem om het eruit te krijgen. Maar daardoor plaste hij zo veel, het leek alsof het vooral op wedstrijd was omdat we dan precies door hadden wanneer hij plaste en thuis zagen we het wss gewoon steeds net niet.

Jennyxx schreef:
Hoe gaat het nu?

DA heeft alles in urine en bloed onderzocht, maar heeft niks kunnen vinden. Denkt dat het toch een karakter/stress/gewoonte kwestie is. Echter heeft hij niet in zijn koker gekeken. Zelf denk ik niet dat daar iets aan mankeert aangezien hij de boel er zonder problemen uit schuift en kan er ook niets geks aan zien..

Ik ben er zelf nog niet over uit.. Ik heb hem deze week nog niet zien plassen om de tijden dat ik op stal ben geweest. Zou kunnen dat ik hem toevallig tref wanneer hij net geplast heeft. Waarschijnlijk gaan we van het weekend weer met de trailer weg, ik houd het dan weer even goed in de gaten.

Mocht het zo op blijven vallen denk ik dat ik toch nog even verder laat kijken..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:07

Interessant topic.

Mijn Paard zijn Stal is ook altijd erg vies.
Ik zie hem veel drinken en hij plast altijd als hij op stal komt. Ergens anders zie ik hem zelden plassen ( alleen bij hoge nood of als hij 24/7 buiten staat soms )

Toch denk ik niet dat hij wat mankeert maar er zit wel een onderbuik gevoel bij het vele drinken..

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:29

Is hij ook op Lyme getest? Hier op stal was er 1, die plaste ook erg veel. Alles onderzocht, maar pas een jaar later, toen haar gedrag veranderde kwamen ze erachter dat ze Lyme had

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:40

maximepatser schreef:
DA komt morgen, urine is opgevangen. Ik ben heel benieuwd! Bedankt voor alle reacties, ik laat het jullie wel even weten.

Is er ook IR geprikt (zit niet in een standaard bloedonderzoek) Heb je ook een voerschema gekregen voordat IR geprikt werd? Onderzoek kan een vals positief of negatieve uitslag hebben afhankelijk van hoe laat je paard gegeten heeft.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:44

Met veel plassen denk ik altijd gelijk aan nieren of mischien een blaas ontsteking ? Plast hij ook echt enorm veel of gewoon steeds kleine beetjes ?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:48

ittheclown schreef:
Met veel plassen denk ik altijd gelijk aan nieren of mischien een blaas ontsteking ? Plast hij ook echt enorm veel of gewoon steeds kleine beetjes ?

Dat staat in OP. Hij plaste geen kleine plasjes maar heel veel las ik.

Ik heb een 2,5 jarige die gerust 80L drinkt op een dag. Nu krijgt hij 2x per dag 25-30L. Dan houdt hij opeens wel over. Stal is idd ook erg vies.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:17

Die van mij deed dat ook en ook heel veel drinken.
Het is een jonge ruin die van 24/7 buiten naar overdag buiten en snachts stal ging.
Hij kende de automatische waterbak gewoonweg niet en maakte er een spelletje van om veel te drinken en deddelen en spelen in zijn bak.
Hij had en heeft wel een Himalaya steen maar die gebruikt hij niet overmatig.
De dierenarts moest voor iets anders komen en ik heb hem gelijk laten prikken en testen.
Helemaal schoon bevonden en niks wat ermee te maken had.

Het is bij hem dus een gewoonte bevonden, er ligt nu een blokje in zijn bak zodat het wat netter blijft en hij rustig drinkt zodat hij leert dat het toch vanzelf vult en hij geen zorgen hoeft te hebben.

Ben 2x op lange rit geweest en toen moest hij wel duidelijk plassen maar hij durft het niet onder het zadel dus daar moet ik nog iets op vinden.

Na rijden heeft hij wel een gewoonte gemaakt dat hij wil drinken uit de slang en trekt hem dan uit mijn handen.
Ik hou het wel in de gaten maar het is dus gewoon gewoonte

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:23

ittheclown schreef:

Waarom denk je daar aan?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:30

Kan hij last van verveling hebben?

Mijn paard stond op een stal waar ze weinig hooi kregen. Stond ook nog eens op vlas. Ze eet ook nog eens snel en verveelde zich.
Ging heel veel drinken daarvoor in de plaats (wellicht ook last van de maag)

Stal drijvend nat. Echt vreselijk. Van alles laten onderzoeken maar daar kwam niks uit.(en gesmeekt om meer hooi)

Nieuwe stal gevonden waar ze ruim voldoende hooi kreeg en de klachten waren vrij snel voorbij.