Mariadistel, in welke vorm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Mariadistel, in welke vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 17:26

Wanneer je mariadistel wilt toevoegen aan het rantsoen, wat is dan aan te raden om te geven?
Landmuhle heeft hele zaden, poeder en olie. Verder heeft Pit en Pit ook hele zaden, gemalen zaden en tinctuur. Wat werkt het best?

tamary

Re: Mariadistel, in welke vorm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:28

Met dit soort dingen kan je er van uit gaan dat de stoffen goed opgesloten blijven in de hele zaden, mooi voor vervoer en opslag, niet om door het paard opgenomen te worden. Hele zaden kopen en malen wat die dag/week nodig is, is meestal de manier om de maximale hoeveelheid werkzame stoffen in het paard beschikbaar te krijgen. En niet geoxideerd door de blootstelling aan zuurstof tussendoor (bij open maken verpakking thuis, maar ook al tijdens de fabricage.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:35

waarom geef je dit aan je paard?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:01

Herbalfriends heeft een mooie variant. Die geef ik altijd. Mariadistel werkt obdersteunend aan de lever functie

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:12

hoe weet je of een paard "last" heeft van z'n lever?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 00:52

tamary schreef:
Met dit soort dingen kan je er van uit gaan dat de stoffen goed opgesloten blijven in de hele zaden, mooi voor vervoer en opslag, niet om door het paard opgenomen te worden. Hele zaden kopen en malen wat die dag/week nodig is, is meestal de manier om de maximale hoeveelheid werkzame stoffen in het paard beschikbaar te krijgen. En niet geoxideerd door de blootstelling aan zuurstof tussendoor (bij open maken verpakking thuis, maar ook al tijdens de fabricage.

Ik neem aan dat dat gewoon in de keukenmachine kan? (Ben niet zo'n keukenprinses)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 01:23

Elektrisch koffiemolentje werkt ook, ik gebruik die ook wel voor lijnzaad. Keukenmachine kan last hebben met die kleine beetjes.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 06:26

Als je poeder gebruikt, let dan wel goed op dat het poeder van het zaad is. Er wordt ook poeder van het kruid verkocht maar dat moet je dus niet hebben.

Mijn paard lust het zaadpoeder overigens echt niet. Zelfs met maar één theelepeltje door zijn voer laat hij het al staan. Ik ben dus blij dat ik met een klein zakje van Jacob Hooy begonnen was.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 08:44

Koffiemolentje heb ik helaas niet, maar heb volgens mij nog wel zo'n elektrisch hakselding van de Lidl. Maar of het dan fijn genoeg wordt is de vraag.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:31

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 19:50

Je zult mariadistelzaden ongetwijfeld ook weer in verschillende kwaliteiten hebben, net zoals granen. Ik houd het toch liever bij zaden speciaal voor paarden of voor menselijke consumptie.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:07

Ik geef de gemalen zaden van Pit&pit.nl

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:17

Ik gebruik ook geregeld deze van Pit en Pit....Ken er niet zo heel veel van, maar ik vind de kruiden er altijd goed uitzien en diep ruiken....
Mijn paard krijgt dit voor ontgiften van de lever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:21

Ik voer nu een jaar mariadistelzaad, gewoon heel. Natuurlijk zal her paard er dan niet alles uit halen, maar heel verspillend is het ook weer niet: in het jaar dat ik mariadistelzaad voer zijn er 4 mariadistelstruiken ontstaan in de wei en op de mesthoop. Als het merendeel van het zaad onverteerd weer uitgepoept werd dan zouden dat er veel meer zijn geweest.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 16:25

Ik heb de gemalen zaden van Pit&Pit besteld. Vijf afzonderlijke potjes van 500 gram leek me beter dan 1 emmertje van 3 kg van Herbal Friends. (Daarbij was die bij Herbal Friends pas over ca 2 weken leverbaar).
Stel dat ze het echt niet lust, kan ik de ongeopende potten iig nog doorverkopen ;) .

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:53

Gem schreef:
Ik heb de gemalen zaden van Pit&Pit besteld. Vijf afzonderlijke potjes van 500 gram leek me beter dan 1 emmertje van 3 kg van Herbal Friends. (Daarbij was die bij Herbal Friends pas over ca 2 weken leverbaar).
Stel dat ze het echt niet lust, kan ik de ongeopende potten iig nog doorverkopen ;) .

Deze heb ik ook echt fijn spul.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:11

Ik geef die van pit-pit én die van de plaatselijke duivenvoerwinkel. De kwaliteit is vergelijkbaar, ook voor duiven moet de kwaliteit goed zijn. Ik maal ze of kneus de zaden in een vijzel.
In mijn weide heb ik verschillende mariadistelplanten staan, overlast is het zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:17

Ze zijn ook echt heel mooi, met die groen-witte bladeren. Ik vond het wel leuk; wij hebben ze hier nog nooit gehad en ineens staat er van die kanjers. Met dank aan [***]. :D

Stonden de mariadistelplanten er bij jou al voor je begon met mariadistelzaad voeren?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:19

Neen, die stonden hier nergens. Het viel ook de buurman op, een plantenkenner. Planten mogen van mij blijven staan. Ik zie ze graag én de bloemen worden gesmaakt door mijn paardjes.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:20

Goeie vraag, ik het het nodig voor mijn schaapje, die kan wel wat ondersteuning van de lever gebruiken. Ga ik morgen de zaden voor kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 21:34

[***] heeft ze ook voor zijn lever gekregen; hij was toen ik hem kocht er zo slecht aan toe dat de dierenarts niet eens bloed wilde prikken aangezien die waarden alle kanten op zouden schieten door wat hij op de vorige stal te eten had gekregen. Het advies was om eerst een maand heel langzaam weer goed voer op te bouwen en te kijken of hij daarvan opknapte, en zouden er dan alsnog problemen in het bloed naar voren komen dan konden we die alsnog behandelen, maar dan wisten we in elk geval zeker dat de bloedwaarden niet puur door een rampzalig dieet verstoord werden.

Ik heb hem vervolgens een-twee maand heel voorzichtig gevoerd met onder andere mariadistelzaad, en toen we daarna alsnog bloed prikten ter controle bleek hij 100% in orde te zijn. Het zal niet alleen door de mariadistel zijn gekomen, maar de dierenarts was echt verbluft door hoe hij hersteld was. Sindsdien ben ik het blijven voeren, geen reden om te stoppen. :)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 02:32

Ik gebruik de mariadistel/artisjokken mix van Nösenberger.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 06:56

Wij hebben vorig jaar een paard met jkk vergiftiging weer goed gekregen met mariadistel.
Het bloedbeeld wees heel hoog uit, paard was eng ataxtisch, dof en de typische gele ogen.
Ook de mariadistel van pit en pit gebruikt, grote emmer toen zelf gemalen tot poeder.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 07:52

annebe schreef:
Wij hebben vorig jaar een paard met jkk vergiftiging weer goed gekregen met mariadistel.
Het bloedbeeld wees heel hoog uit, paard was eng ataxtisch, dof en de typische gele ogen.
Ook de mariadistel van pit en pit gebruikt, grote emmer toen zelf gemalen tot poeder.

Ohh super zeg!
Mijn paard kampt ook met leverproblemen alleen door wat precies is de grote vraag.
Ik geef nu ook mariadistel bij en volgende week nog ontwormen tegen leverbot. (Duurt een eeuwigheid tot t spul verzonden is pfff)

Is je paard nu helemaal klachtenvrij?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 15:09

De potten mariadistelzaad zijn al binnen :) .

Nu de vraag hoeveel te geven.
op Herbalfriends staat bij een leverkuur 8 - 10 gram per 100 kg (dus 40 - 50 gram per paard/dag) of een intensieve kuur 15 - 20 gram per 100 kg (= 75 - 100 gram per paard/dag).
Op de site van Petssupermarkt staat 15 gram per dag (zonder gewichtaanduiding).

Wat een verschillen :? .