Mestonderzoek goed , toch ontwormen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Mestonderzoek goed , toch ontwormen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 16:38

Beste Bokkers,

vandaag is de mest van mijn paarden gecontroleerd op wormen. Tijdens de mestonderzoek heeft de DA geen wormen gezien in de mest. Ik ben netjes gebeld door de DA en we hebben toch besloten om mijn paarden te ontwormen in december. ( ik ontwormd mijn paarden 3 keer per jaar na onderzoek van de mest en op advies van de DA)

Wat zouden jullie doen als er nu geen wormen uit de mestonderzoek kwamen ?

Hilary

Re: Mestonderzoek goed , toch ontwormen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:41

In deze periode is een wormonderzoek niet heel betrouwbaar (anderen zullen beargumenteren dat een wormonderzoek nooit betrouwbaar is), i.v.m. 'winterslaap' van de wormen. Ik doe in deze tijd geen onderzoek, maar ontworm gewoon met een breedspectrum kuur. Onderzoek komt in het voorjaar wel weer.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:41

Niet ontwormen, maar dat beperken tot 1x per jaar hooguit. Voor de rest frequent mestonderxoek blijven doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:44

Met name de lintworm komt niet naar voren met het mest onderzoek.
Bij ons is nu mestonderzoek standaard, de dierenarts adviseert wanneer je paard 2 jaar "schoon"is preventief te ontwormen met een lintwormbestrijder.
Ik doe zelf elk jaar preventief ontwormen omdat je toch kans loopt met mestonderzoek dat je nét een mestpakketje opstuurt waar geen wormen in zitten ook al pak ik van diverse drollen een klein plukje....
Volgens het mestonderzoek is mijn paard al 3 jaar schoon..... maar doe dus wel 1x per jaar prefentief

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:49

ElCamino schreef:
Volgens het mestonderzoek is mijn paard al 3 jaar schoon..... maar doe dus wel 1x per jaar prefentief

Dat geldt ook voor mijn merrie (nog langer schoon zelfs); ook haar ontworm ik één keer per jaar preventief met breedspectrum.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:52

Ik ontworm in het najaar sowieso elk jaar tegen horzellarven.
Elk jaar zo in augustus/september zitten de pony's hier vol met horzeleitjes, daar valt bijna niet tegenop te verwijderen.
Om zeker te weten dat ze daar geen last van krijgen, ontworm ik daar in het najaar tegen, die zie je nl niet in het mestonderzoek.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:58

Er is mij ook altijd verteld dat mestonderzoek in de winter niet erg betrouwbaar is omdat wormen in hun winterslaap zitten. Als jou door de dierenarts geadviseerd is om je paard nu, ondanks de uitslag van het mestonderzoek, te ontwormen dan zou ik dat advies gewoon opvolgen. Je kunt altijd nog even bellen om na te vragen wat hun beweegreden is om nu toch te ontwormen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:42

-> MD omdat het daar beter past.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:52

Wij doen ook 1 x pj preventief ontwormen omdat niet alle wormen te zien is bij het wormonderzoek zoals bloedwormen. Dit is altijd in het najaar omdat paarden dan van het land af zijn en op het land de meeste kans oplopen. De rest doen wij mest onderzoek en zn ontwormen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:56

Wij volgen een strikt beleid. 2 X per jaar verplicht ontwormen. En dan in december de hele dure. Deze neemt alles mee, ook wat niet gezien kan worden bij het onderzoek. Naast 2 X ontwormen hebben wij 4 X mestonderzoek. Die van mij is dan eigenlijk altijd schoon

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:14

Ik heb al drie jaar niet ontwormd omdat mestonderzoek steeds schoon terugkomt, maar heb inmiddels wel zoiets van, laat ik het nu toch maar een keer wel doen. Je kunt nu wel testen op lintworm, kost alleen wat meer.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:19

Afgelopen voorjaar heb ik mijn paarden niet ontwormd. Ik heb toen een mestonderzoek laten doen en dat gaf geen aanleiding om te ontwormen.
Ik kreeg toen het advies om in het najaar wel te ontwormen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:23

Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Mijn paarden waren afgelopen jaren ook 'schoon', maar mijn DA raadde aan om steeds in het voorjaar een uitgebreide wormkuur te geven (de 'dure' zoals mensen hier zeggen). Maar als ik het hier lees is het verstandiger om dit in het najaar te doen??

Ik laat in voor- en najaar mest onderzoeken (voor en na het weideseizoen), en ontworm dus in het voorjaar.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:24

ik ontworm elk najaar en verder op gevoel , mest onderzoek doe ik niet aan aangezien ik andere gevallen ken ivm onderzoek geen ontworming krijgen en vervolgens koliek door worms, nu woon ik in dl en bestel ik handig kuren online

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:30

Ik vind af en toe mestonderzoek laten doen wel heel verstandig :j

Waarom?
Omdat er ook heel veel wel word gevonden in de mest en dan heb je toch een redelijke indicatie hoe het gaat.
Heb je een dier met een flinke worm besmetting van ee bepaalde worm, dan word dat gezien in de mest en kun je gericht gaan ontwormen.

Dat niet alles word gevonden in de mest klopt ook,maar het geeft wel een redelijk beeld van hoe jouw dier er bij staat.
Dus ik zeg 1x per jaar laten doen is best verstandig.

Overigens ontworm ik 2x per jaar, voor en najaar beide keren met pramox.

Wildgrounds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:35

Mestonderzoek en ontwormen zijn beiden niet 100% betrouwbaar, daarom zou ik altijd een combi aanhouden, minimaal 2 keer per jaar ontwormen (voor en najaar) en verder mestonderzoek

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:38

TinGu schreef:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Mijn paarden waren afgelopen jaren ook 'schoon', maar mijn DA raadde aan om steeds in het voorjaar een uitgebreide wormkuur te geven (de 'dure' zoals mensen hier zeggen). Maar als ik het hier lees is het verstandiger om dit in het najaar te doen??

Ik laat in voor- en najaar mest onderzoeken (voor en na het weideseizoen), en ontworm dus in het voorjaar.

Wormen zijn het actiefst in de zomer. Als het nog of alweer kouder wordt, zijn ze minder actief en scheiden dus minder eitjes af. Voor en najaar ontwormen (schoon de wei op en schoon er weer af + horzellarven in het najaar) is een vrij standaard advies om toch aan te houden qua ontwormen, zeker als je niet op schoon weiland staat, of er wild door/bij de wei komt, want die slepen ook bv lintworm in. Daarnaast in de zomer 1-2x mestonderzoek doen en enkel bij te hoge eitelling ontwormen heeft dan meer zin.