Afgelopen zondag kreeg ik ineens een telefoontje van de stal waar mijn paard met pensioen staat. Zaterdag hadden zij een bultje in zijn flank gezien en gedacht dat hij een trap ofzo had gehad. Echter de volgende dag stond hij met dikke benen, een gevulde koker en aan weerszijden in zijn flanken een vochtbult.
Ik ben er heen gegaan om het zelf te bekijken. Hij heeft geen koorts, is vrolijk, eet, plast en mest goed. Hij staat in een loopstal in een kleine kudde met onbeperkt ruwvoer en krijgt elke dag een schep speedibeet met 18+muesli.
Ik heb zondag de dierenarts laten komen omdat de zwelling zo verergerd was van zaterdag op zondag dat ik bang was dat het alleen maar meer zou zwellen.
De dierenarts vermoedde beginnende einschuss. Hij heeft een flinke spuit met antibiotica gehad en nog 2 dagen 2x per dag een pasta antibiotica.
Echter geen verbetering. Zijn benen worden wel wat dunner maar in zijn flanken, buik en achterhand zit veel vocht. Hij is nog steeds even vrolijk en geen koorts.
Vandaag weer de dierenarts gehad. Hij krijgt is nu behandeld met furosemide iv.Vanaf morgen twee keer daags een strip pillen. (vochtafdrijvers) En een keer per dag antibiotica. Dit tot vrijdag... Dan wederom overleg met de dieranarts...
Wie heeft hier ervaring mee en heeft misschien nog tips?