Vochtbulten bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Vochtbulten bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 14:14

Hoi Allemaal,

Afgelopen zondag kreeg ik ineens een telefoontje van de stal waar mijn paard met pensioen staat. Zaterdag hadden zij een bultje in zijn flank gezien en gedacht dat hij een trap ofzo had gehad. Echter de volgende dag stond hij met dikke benen, een gevulde koker en aan weerszijden in zijn flanken een vochtbult.
Ik ben er heen gegaan om het zelf te bekijken. Hij heeft geen koorts, is vrolijk, eet, plast en mest goed. Hij staat in een loopstal in een kleine kudde met onbeperkt ruwvoer en krijgt elke dag een schep speedibeet met 18+muesli.

Ik heb zondag de dierenarts laten komen omdat de zwelling zo verergerd was van zaterdag op zondag dat ik bang was dat het alleen maar meer zou zwellen.
De dierenarts vermoedde beginnende einschuss. Hij heeft een flinke spuit met antibiotica gehad en nog 2 dagen 2x per dag een pasta antibiotica.
Echter geen verbetering. Zijn benen worden wel wat dunner maar in zijn flanken, buik en achterhand zit veel vocht. Hij is nog steeds even vrolijk en geen koorts.
Vandaag weer de dierenarts gehad. Hij krijgt is nu behandeld met furosemide iv.Vanaf morgen twee keer daags een strip pillen. (vochtafdrijvers) En een keer per dag antibiotica. Dit tot vrijdag... Dan wederom overleg met de dieranarts...

Wie heeft hier ervaring mee en heeft misschien nog tips?

Afbeelding

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 14:28

Mijn paard kreeg in zn buik vocht. er zat onderop een hele plaat met vocht. van zn koker tot aan zn voorbenen. hier kreeg hij vochtafdrijvers voor en prednisolon. op een gegeven moment een einschusbeen. hij stond toen naar zn buik te trappen en waarschijnlijk een klein wondje gemaakt wat dit veroorzaakt heeft. hij is hier toen echt ziek van geweest. hoge koorts en wilde niet lopen.
vochtafdrijvers en antibiotica.

later heeft hij nog een paar x vocht in zn buik gehad icm dikke koker.
Hij heeft op de uithof gestaan om een hartafwijking uit te sluiten. ook werd er gedacht aan een tumor in zn buik die de afvoer van het vocht tegenhield.
het bleek bij hem een auto-immuunziekte te zijn die zn bloedvaatjes aanviel waardoor er vocht uit lekte. (of zoiets). die immuunziekte kan dan ontstaan zijn door een onschuldig virus wat hij ondergaan had.

elke keer als hij dat vocht in zn buik kreeg, moest hij aan de prednisolon. nu heeft hij het al 7 maanden niet meer gehad (klopt het even af).

quintusgl

Re: Vochtbulten bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:16

Is het bij zijn flank hard (lijkt op een dikke streng) of zit er echt vocht in?
Ik heb nl mijn merrie die op dezelfde plek een verdikking heeft, maar dat is geen vocht. Ook hier weten we niet wat het is. Wel bloed geprikt.
Ik volg dus even

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:23

Mijn oudje had precies zo'n plek in z'n flank. Heb 'bloedverdunners' (Ascal) gekregen van de da. Dat hielp boven verwachting goed.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 21:41

quintusgl schreef:
Is het bij zijn flank hard (lijkt op een dikke streng) of zit er echt vocht in?
Ik heb nl mijn merrie die op dezelfde plek een verdikking heeft, maar dat is geen vocht. Ook hier weten we niet wat het is. Wel bloed geprikt.
Ik volg dus even

Het is zacht, volgens de dierenarts echt oedeem...

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 21:42

kamsel schreef:
Mijn oudje had precies zo'n plek in z'n flank. Heb 'bloedverdunners' (Ascal) gekregen van de da. Dat hielp boven verwachting goed.

Dat ga ik even onthouden voor het overleg vrijdag, als er nog geen verschil te zien is...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:49

Afbeelding

Even kijken of het lukt om een foto te plaatsen.
Mijne had benen niet dik, heel lokaal deze plek doorlopend langs de koker. Da kende het zo lokaal niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:50

Wellicht heeft het er niets mee te maken.. of misschien ook wel.. maar ik vind zijn koker echt vies..
Zou hij daar geen infectie kunnen hebben, en dat het lichaam daarop reageert..?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:21

Casarell schreef:
Wellicht heeft het er niets mee te maken.. of misschien ook wel.. maar ik vind zijn koker echt vies..
Zou hij daar geen infectie kunnen hebben, en dat het lichaam daarop reageert..?

Dat dacht ik eerst ook. Maar heb direct gekeken en het was wat los zand en een strootje wat er aan zat. Heb het voor de zekerheid gewassen met betadine... Maar het was niet zo vies als het op de foto lijkt gelukkig. Morgenavond kan ik er hopelijk weer heen, dus dan kan ik misschien nieuwe foto's maken!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:22

kamsel schreef:
[ [url=m/CvUj7z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even kijken of het lukt om een foto te plaatsen.
Mijne had benen niet dik, heel lokaal deze plek doorlopend langs de koker. Da kende het zo lokaal niet.

Dat lijkt er wel heel erg op! Benen worden wel dunner, de rest nog niet...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:24

Hoe is het eigenlijk afgelopen?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 17:10

Lief dat je het vraagt!

Eigenlijk is het nog niet afgelopen. De bulten in zijn flanken zitten er nog. Ze zijn wel minder. Zijn benen en koker zijn wel weer gewoon dun.
Hij heeft er geen last van gelukkig, is vrolijk, loopt goed en eet en drinkt goed!

Voor nu kijk ik het aan en hou in de gaten of hij wel zijn blije ik blijft!
De dierenarts houdt hem ook in de gaten, maar gaf aan dat, gezien zijn leeftijd, het best zo kan blijven...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 07:24

De beste wensen voor 2017!

Hoe oud is de jouwe?
De furosemide heeft dan niet zo heel veel gedaan, heeft hij dat nog vaker gehad?
Heeft hij nu nog medicatie?