Ik zit nu al even (voor de zoveelste keer) bokt af te struinen naar topics met Sarcoids en dan specifiek op de plek van het ooglid. Er zijn er nu veel en vele zijn uit 2011 of 2015 zonder 'resultaat'.
Helaas sta ik nu zelf voor de keus; wat ga ik doen. Mijn merrie staat in Limburg en wordt prima in de gaten gehouden. Sinds vorig jaar November viel ons op dat het geïrriteerde ooglid geen geïrriteerd ooglid was maar, naar zeggen van de DA, een sarcoid. De dierenarts gaf het advies om het goed in de gaten te houden en aan de bel te trekken als het ging groeien.
De plek heeft zijn ups en downs gehad. Zo leek het groter .. en zo leek het juist kleiner. Kortom: geen nood aan de man. Ik hield de plek in de gaten d.m.v steeds foto's te maken als ik er was en deze te vergelijken. Iedereen was er scherp op.
We zijn nu exact een jaar verder en nu het kouder begint te worden lijkt de plek ook niet te slinken. Wat in het begin dus wel gebeurde. Het is voor mij nu tijd om er iets aan te laten doen voordat het niet meer kan.
De dierenarts opperde BCG behandeling; maar dit is in Utrecht. Dat is een pittig eindje vanuit Limburg voor 4x. Zeker als je afhankelijk bent.
Utrecht vraagt nu ook of er een biopt is genomen: Terwijl ik overal lees dat dit enkel nadelig uitpakt.
De overige opties zijn bevriezen of chirurgisch. In ieder geval .. dat wordt mij geopperd.
Hoe zit het met die verschillende zalven die worden besproken in meerdere topic's?
Het probleem is de plek bij haar oog. Er moet iets aan gedaan worden: als dat uiteindelijk continu naar Utrecht is; so be it ... maar ik wil graag eerst de opties zien. Kan het dichterbij: Graag!
Mijn merrie heeft er nóg geen last van .. maar het is gewoon een vervelende plek.

Ik hoop via deze weg vooral duidelijk en doelgerichte informatie te krijgen over het behandelen van een sarcoid op zo'n plek. Ervaringen met eventuele zalven & andere behandelingen; en belangrijk is ook wel welke klinieken dit nog meer doen naast Utrecht. Ennuh ... wel of geen biopt?
Kan mij niet voorstellen dat Utrecht de enige is ....
Alvast hartstikke bedankt voor jullie informatie !!
Groeten,
Denise