Sarcoid behandeling ooglid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Sarcoid behandeling ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 19:44

Hallo allemaal,

Ik zit nu al even (voor de zoveelste keer) bokt af te struinen naar topics met Sarcoids en dan specifiek op de plek van het ooglid. Er zijn er nu veel en vele zijn uit 2011 of 2015 zonder 'resultaat'.

Helaas sta ik nu zelf voor de keus; wat ga ik doen. Mijn merrie staat in Limburg en wordt prima in de gaten gehouden. Sinds vorig jaar November viel ons op dat het geïrriteerde ooglid geen geïrriteerd ooglid was maar, naar zeggen van de DA, een sarcoid. De dierenarts gaf het advies om het goed in de gaten te houden en aan de bel te trekken als het ging groeien.
De plek heeft zijn ups en downs gehad. Zo leek het groter .. en zo leek het juist kleiner. Kortom: geen nood aan de man. Ik hield de plek in de gaten d.m.v steeds foto's te maken als ik er was en deze te vergelijken. Iedereen was er scherp op.

We zijn nu exact een jaar verder en nu het kouder begint te worden lijkt de plek ook niet te slinken. Wat in het begin dus wel gebeurde. Het is voor mij nu tijd om er iets aan te laten doen voordat het niet meer kan.

De dierenarts opperde BCG behandeling; maar dit is in Utrecht. Dat is een pittig eindje vanuit Limburg voor 4x. Zeker als je afhankelijk bent.
Utrecht vraagt nu ook of er een biopt is genomen: Terwijl ik overal lees dat dit enkel nadelig uitpakt.

De overige opties zijn bevriezen of chirurgisch. In ieder geval .. dat wordt mij geopperd.
Hoe zit het met die verschillende zalven die worden besproken in meerdere topic's?

Het probleem is de plek bij haar oog. Er moet iets aan gedaan worden: als dat uiteindelijk continu naar Utrecht is; so be it ... maar ik wil graag eerst de opties zien. Kan het dichterbij: Graag!

Mijn merrie heeft er nóg geen last van .. maar het is gewoon een vervelende plek.
Afbeelding

Ik hoop via deze weg vooral duidelijk en doelgerichte informatie te krijgen over het behandelen van een sarcoid op zo'n plek. Ervaringen met eventuele zalven & andere behandelingen; en belangrijk is ook wel welke klinieken dit nog meer doen naast Utrecht. Ennuh ... wel of geen biopt?
Kan mij niet voorstellen dat Utrecht de enige is ....

Alvast hartstikke bedankt voor jullie informatie !!

Groeten,
Denise

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:56

Oeh, dat ziet al er al heftig uit! Hier zijn al diverse topics over gemaakt waar je informatie kunt vinden:
bijvoorbeeld [MD] Van wratje naar sarcoïde naar genezing.

Met de zoekfunctie kun je er nog meer vinden, ook van sarcoides bij een oog. Wij hebben zelf BGC geprobeerd in Utrecht en dat is prima verlopen. De biopt werd daar ook genomen.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 15-11-16 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Re: Sarcoid behandeling ooglid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 19:58

Zoals je hebt kunnen lezen weet ik dat er meer topics over gemaakt zijn. Maar niet met de specifieke informatie die ik zoek op dit specifieke gebied ;)
Het zijn zeer oude topics zonder een duidelijk resultaat. Via deze weg hoop ik alsnog antwoord daar op te krijgen.

Bedankt voor het meedenken. ;) Maar ik had die optie al gebruikt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:09

Ik heb, voor wij zijn gestart met de BCG-injectes, contact opgenomen met Bokker Blacky86. Haar paard had een sarcoid net iets onder het oog, meer waar het halster loopt. Denk dat dat redelijk in de buurt komt met wat jouw paard heeft, misschien kan je contact opnemen met haar? Mij heeft ze enorm geholpen met info in ieder geval.

Wat betreft het biopt: dat hebben ze in Utrecht ook bij mijn paard afgenomen, om zeker te weten wat het was. Nadeel is wel, dat je dat alleen moet doen als je ook 100% zeker weet dat je wilt gaat behandelen, want het risico is groot dat het sarcoid gaat groeien (bij Guus nam het in 2 weken tijd zo'n 25-30% toe in omvang)

Wat je ook besluit: heel veel succes! Wij zijn net klaar, en ben blij dat het achter de rug is. En mocht je vragen hebben, PB staat altijd open (al zat het bij Guus in zijn lies)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:15

Zalven kan je volgens mij wel vergeten. Dat is erg agressief spul en als dat mis gaat ben je dat oog kwijt.

Er loopt een vrij recent topic over sarcoid bij fjord hepsie (van sjolvir?), maar de titel weet ik zo even niet. Die had er 1 bijna in de lies en 1 op de neus (net wel/niet onder de neusriem).

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:17

Dan ken je waarschijnlijk de folder van Utrecht ook al? Hier staat bijvoorbeeld in dat de beste resultaten met BCG bij sarcoiden rond de ogen worden bereikt: http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... lgorde.pdf

@TinGu: De sarcoide van onze pony zwol na de biopt ook op en begon pas na de derde injectie af te nemen. De sarcoide is helemaal verdwenen en is nu, twee jaar later, ook niet meer teruggekomen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:18

Dichterbij : is de kliniek in Lummen (Belgie) niet dichterbij voor jou? Ook minder kans dat je de file in rijdt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:24

Niqui schreef:
@TinGu: De sarcoide van onze pony zwol na de biopt ook op en begon pas na de derde injectie af te nemen. De sarcoide is helemaal verdwenen en is nu, twee jaar later, ook niet meer teruggekomen.

Die van Guus viel er na de 1e behandeling grotendeels al af *\o/*
Na behandeling 2 vooral veel zwelling en pijn, en een groot abces. Na de 3e 2 'puisten' die indroogden en nu na de 4e (bijna 2 weken geleden) wel weer een klein abcesje en een stijf been, maar relatief weinig last.

Ik hoor ook veel hele goede verhalen over de BCG, ik duim dat we er bij Guus ook vanaf zijn.

@TS het is een flinke reis voor jullie, en een hele zware periode met je paard, maar de resultaten zijn veelbelovend.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:10

Ik ken een paard die een sarcoid zou kunnen hebben. Dit plekje zit op de schouder en verandert eigenlijk niet. Een piepklein zwart bobbeltje en eromheen andere kleur en dunner haar. Ooit gedacht dat het een doorn ofzo was en eraan gepeuterd. Is echter niet verandert.
Een keer aan de dierenarts gevraagd maar die zag er geen kwaad in. Maar nu ik hier wat verder lees en plaatjes kijk op de wiki schrik ik er toch wel van. Zou ik het best foto ervan maken en naar dokter Knottebelt sturen? Weten jullie of hier kosten aan zitten en of de behandeling erg prijzig is? Verder vraag ik me af of het paard in kwestie er veel last van heeft. Van de aandoening als de evt. Behandeling.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 21:13

Bedankt voor alle tips & adviezen. Zodra ik het wil gaan behandelen laten we een biopt doen. Ik ga nog even bekijken of we naar Utrecht, Duitsland of België gaan. Het is vooral even financieel alles op een rijtje zetten. Als deze behandelingen onder de verzekering valt is dat mooi meegenomen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:39

xDenies schreef:
Bedankt voor alle tips & adviezen. Zodra ik het wil gaan behandelen laten we een biopt doen. Ik ga nog even bekijken of we naar Utrecht, Duitsland of België gaan. Het is vooral even financieel alles op een rijtje zetten. Als deze behandelingen onder de verzekering valt is dat mooi meegenomen.

Zou als ik jou was idd nog even wachten, tot na de winter. Wij zijn net klaar, en ben zo blij dat we nu geen problemen gaan krijgen qua weer, je zult toch elke 3 weken op een vaste dag naar de kliniek moeten, ongeacht het weer. Plus, paard is een periode niet fit, dan is het lekker als dat in het weide seizoen valt.

Guus is niet verzekerd, wij hebben net de rekening gehad en het viel me mee. Vooraf werd gezegd 1100-1200 euro, maar het was <1000 incl biopt en alle extra sedatie (Guus gedroeg zich niet zo heel netjes ;-) )

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:03

Hoi Xdenies,
Mijn paard heeft meerdere plekjes, op haar boeg, onder haar kin en boven haar oog. De plek onder haar kin is verdwenen, twee van de plekjes op haar boeg en de plek boven haar oog zijn veel kleiner geworden door te smeren met acyclovir. De plekken zijn kleiner dan de oplek bij jouw paard dus ik weet niet of het alleen helpt bij kleine plekken maar je zou het kunnen proberen.ize heeft ook een grotere bult onder haar buik, die lijkt niet te reageren op de zalf.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 14:51

Ik heb er even over moeten nadenken; ook financieel.

De verzekering van mijn merrie geeft niet thuis en ik vraag me af of ze met een verklaring van de Dierenarts wel iets voor ons willen betekenen. Ik ben dus alles op alles gaan zetten om dit financieel rendabel te krijgen.

Ik werd door meerdere mensen getipt op EquiTom en kreeg zo'n fijn gevoel bij de manier waarop ik behandeld werd. Daarom heb ik gekozen om de behandeling in januari/eind januari bij EquiTom te beginnen. Ze gaan elektrochemotherapie toepassen. Ik vind het heel heftig omdat ze onder volledige narcose moet en ik vind dat altijd dood eng .. bij al mijn dieren. Het gaat pittig worden; maar we gaan er voor!

Het kan meerdere behandelingen nodig hebben. EquiTom zit ongeveer 3 kwartier bij onze stal vandaan wat gunstiger is dan 1,5 uur Utrecht. Ook de manier hoe & wat was erg fijn.
Daar waar iedereen schreeuwde dat ze eerst een biopt wilde zien (en ik hier horror verhalen las dat t alleen maar erger wordt) zei Tom mij absoluut er niet in te gaan snijden. TOP!

We gaan er voor aankomende januari ....

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:20

Spannend zeg! Heel veel succes, hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:33

Mijn ruin heeft ook een sarcoid op die plek gehad. Het is 6x geïnjecteerd met cisplatine, helaas trok hij daar niet helemaal van weg en begon hij toch weer wat te groeien. Nav een wetenschappelijke publicatie die aangaf dat acyclovir (koortslippenzalf, gewoon Etos eigen merk!) nodulaire sarcoiden in een aantal gevallen met succes liet verdwijnen dat geprobeerd. Een half jaar stug elke dag gesmeerd en hij trok weg. Dat is inmiddels 5 jaar geleden en hij is tot op de dag van vandaag nog altijd weg.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:39

Oh wat een nare plek zeg. En wat groot is de sarcoide... ik ben de TS van het eerstgenoemde topic (van wratje naar sarcoide naar genezing). Je zou dr. Knottenbelt kunnen vragen naar zijn mening? Kost niks (denk ik).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:40

Ik heb er bij eentje in de hals met de zalf gewerkt, hij is wel weg maar er zit nog wel een rare rauwe/kale plek...

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 23:11

Ik heb in mijn laatste post al aangegeven wat de behandeling gaat worden :D

Alle andere opties had ik al in overweging genomen. :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 14:37

30 januari gaat de eerste behandeling plaats vinden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:53

Ik denk dat je niet beter kan zijn dan bij Tom :j
Succes met de behandeling !

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:06

Hoi Xdenies hoe gaat het nu?

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:11

Oei sorry zie nu pas je nieuwe topic

xDenies