Dik spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:43

Mijn 3 jarige ruin stond op het punt om weg gebrachte te worden voor het zadelmak maken. Na een paniek aanval op de trailer kreeg hij langzaam een dik spronggewricht. 2 weken na de paniek aanval was de sprong compleet gevuld met vocht. Het paard stond echt op 3 benen.

De dierenarts heeft inmiddels al veel gedaan. Röntgenfoto's gemaakt (geen OCD, botsplinters of iets anders te zien), een ontstekingsremmer in het gewricht gespoten, antibiotica gespoten, meloxicam gegeven, een puntie genomen (uitslag negatief, geen ontsteking te vinden). De sprong is wel wat beter geworden (minder vocht) maar er zit nog wel vocht in. Inmiddels staat hij niet meer op 3 benen, maar op 4.

In draf is hij echt stokkreupel, in stap belast hij het been wel gewoon. als hij draait op stal, dan zie je ook duidelijk dat er iets niet lekker zit. Ook is hij al zeker een kilo of 70 afgevallen en lijkt het wel een anorexia paard.

Iemand iets vergelijkbaars gehad?

Anoniem

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:53

Zijn de kniebanden gecheckt?

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:54

Nee mijn paard niet.
Maar beterschap, ik hoop dat hij gauw beter word. En kunnen vinden wat het was.
Ik vind het heel erg voor jou. |(

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:55

Misschien is het iets met zen knieën?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:00

Knieën zijn ook op de foto geweest. maar de sprong is dik waarom zou je de kniebanden dan checken?

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:05

Het zou kunnen dat je het bij de sprong ziet maar dat er toch wat is met de knieën.
Maar gelukkig is dat niet zo, heb je het hele been al laten checken? Of alleen rond om de sprong.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:10

Tymone schreef:
Knieën zijn ook op de foto geweest. maar de sprong is dik waarom zou je de kniebanden dan checken?

Ehh sorry was ff in de war, ik bedoel de banden in de sprong uiteraard. :')

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:13

Joolien schreef:
Tymone schreef:
Knieën zijn ook op de foto geweest. maar de sprong is dik waarom zou je de kniebanden dan checken?

Ehh sorry was ff in de war, ik bedoel de banden in de sprong uiteraard. :')


hoe kun je de banden checken, buigproef is nu onmogelijk, veel te pijnlijk voor hem. Als het goed is belt de DA me vandaag nog, zat te denken aan een echo. Volgens diverse mensen wordt een echo alleen van weke delen gemaakt.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:14

FreeSpirit01 schreef:
Het zou kunnen dat je het bij de sprong ziet maar dat er toch wat is met de knieën.
Maar gelukkig is dat niet zo, heb je het hele been al laten checken? Of alleen rond om de sprong.?



Hele paard is gecheckt :). Heb hem helemaal op de foto laten zetten incl. rug.
Laatst bijgewerkt door Tymone op 02-06-15 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:14

Ja ik bedoel idd met echo of scan oid. Dat zal de da wel weten neem ik aan.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:17

Joolien schreef:
Ja ik bedoel idd met echo of scan oid. Dat zal de da wel weten neem ik aan.


Na het nemen van de punctie en het inspuiten van een ontstekingsremmer werd het ineens een stuk beter, het verbaast mij dan ook dat er uit de punctie niks gekomen is.

Ze hebben getest op A-septisch (ontsteking vanuit de bloedbaan) en septisch (ontsteking door een wondje, bacterie van buitenaf).

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:19

Is er al een echo genomen van de collateraalbanden?

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 10:25

Luckystory schreef:
Is er al een echo genomen van de collateraalbanden?


Nee nog niet, daar zat ik ook aan te denken.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:36

Misschien de aanhechting van de pezen. Paard bij ons op stal had ook een dik spronggewricht. Bleek een aanhechtingsblessure te zijn.

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:30

ohh veel sterkte

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:34

Mijne heeft ook een dik spronggewricht gehad maar had wel een pees probleem , hopelijk valt het mee.succes

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 16:06

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Zo stond hij erbij, inmiddels gaat het wel een stuk beter hoor

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:09

auwts, ziet er niet zo best uit :( gelukkig gaat het beter met hem, veel sterkte.

FreeSpirit01

Berichten: 69
Geregistreerd: 31-05-15

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:09

hopen dat je er nog achter komt wat het is/was. :)

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 14:19

Afgelopen weekend vulde de sprong zich opnieuw met vocht en begon hij weer te kreupelen. Maandag is de dierenarts weer geweest en hebben we gezamenlijk besloten dat het beter zou zijn als hij naar een kliniek ging.

De volgende ochtend alles met de verzekering geregeld en hebben we hem naar Utrecht gebracht.

Na 2 verdovingen wou meneer nog steeds de trailer niet op :(. Na 2 uur is het dan uiteindelijk toch gelukt.

In Utrecht zijn er opnieuw foto's gemaakt. Hieruit bleek dat hij een scheurtje in het spronggewricht heeft. Daarnaast hebben ze een punctie genomen. Dit is mooi helder en er wordt niet verwacht dat er een ontsteking in het gewricht zit. Uitslag van de punctie is begin volgende week.

Voorlopig staat hij ter observatie in Utrecht om te kijken of hij verder achteruit gaat of dat dit het echt is.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:59

Tymone schreef:
Afgelopen weekend vulde de sprong zich opnieuw met vocht en begon hij weer te kreupelen. Maandag is de dierenarts weer geweest en hebben we gezamenlijk besloten dat het beter zou zijn als hij naar een kliniek ging.

De volgende ochtend alles met de verzekering geregeld en hebben we hem naar Utrecht gebracht.

Na 2 verdovingen wou meneer nog steeds de trailer niet op :(. Na 2 uur is het dan uiteindelijk toch gelukt.

In Utrecht zijn er opnieuw foto's gemaakt. Hieruit bleek dat hij een scheurtje in het spronggewricht heeft. Daarnaast hebben ze een punctie genomen. Dit is mooi helder en er wordt niet verwacht dat er een ontsteking in het gewricht zit. Uitslag van de punctie is begin volgende week.

Voorlopig staat hij ter observatie in Utrecht om te kijken of hij verder achteruit gaat of dat dit het echt is.


Succes met alles, denk dat mijn paard hetzelfde gehad heeft. Geef de hoop niet op !

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 22:19

wendyke schreef:
Tymone schreef:
Afgelopen weekend vulde de sprong zich opnieuw met vocht en begon hij weer te kreupelen. Maandag is de dierenarts weer geweest en hebben we gezamenlijk besloten dat het beter zou zijn als hij naar een kliniek ging.

De volgende ochtend alles met de verzekering geregeld en hebben we hem naar Utrecht gebracht.

Na 2 verdovingen wou meneer nog steeds de trailer niet op :(. Na 2 uur is het dan uiteindelijk toch gelukt.

In Utrecht zijn er opnieuw foto's gemaakt. Hieruit bleek dat hij een scheurtje in het spronggewricht heeft. Daarnaast hebben ze een punctie genomen. Dit is mooi helder en er wordt niet verwacht dat er een ontsteking in het gewricht zit. Uitslag van de punctie is begin volgende week.

Voorlopig staat hij ter observatie in Utrecht om te kijken of hij verder achteruit gaat of dat dit het echt is.


Succes met alles, denk dat mijn paard hetzelfde gehad heeft. Geef de hoop niet op !


Echt? En is dat weer goed gekomen? Vind hem echt zo zielig momenteel.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 05:38

Ja hij loopt zelfs weer in de sport. En hij loopt op dit moment beter dan dat die ooit gedaan heeft.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 07:12

wendyke schreef:
Ja hij loopt zelfs weer in de sport. En hij loopt op dit moment beter dan dat die ooit gedaan heeft.


Hoe lang heeft hij echt pijn gehad en hoe lang moest hij box rust hebben?

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Re: Dik spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:34

Ik lees ook mee. Gister met mijn paard naar de kliniek geweest na foto's gemaakt te hebben denkt de dierenarts aan een irritatie/ ontsteking van de slijmbeurs of achillespees.. Hij heeft vocht uit de bult laten lopen en een ontstekingsremmer gespoten. Nu 4 weken extra rust en dan weer terug erheen...