Shetlanders erg dik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Shetlanders erg dik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:21

Hallo!
Weet niet of het hier goed staat.

Ik heb twee shetlander merries die echt super dik zijn vergeleken met rest van kudde. Ze zijn allemaal ontwormd 2 maand geleden kan het komen door het gras? Ze willen nog geen hooi eten omdat er nog genoeg gras is.

Of zou nog keer ontwormen beter zijn?

Alvast bedankt!

lies_sparkle

Re: Shetlanders erg dik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:25

Ik heb zelf twee shets en die staan schraal. Ze staan in de zandbak en krijgen twee keer op een dag een flinke berg hooi. En elke dag een handje vitamine brokjes.

Die zijn al dik genoeg.

Het heeft niks met wormen te maken, wel met het feit dat ze veel te veel eten krijgen!
Of je moet ze van de wei afhalen en de bak in doen of je kunt ze een graasmasker om doen.

Succes!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:26

liespower94 schreef:
Ik heb zelf twee shets en die staan schraal. Ze staan in de zandbak en krijgen twee keer op een dag een flinke berg hooi. En elke dag een handje vitamine brokjes.

Die zijn al dik genoeg.

Het heeft niks met wormen te maken, wel met het feit dat ze veel te veel eten krijgen!
Of je moet ze van de wei afhalen en de bak in doen of je kunt ze een graasmasker om doen.

Succes!

Oke bedankt voor je reactie maar lijkt me sterk dat het gras nog erg voedzaam is nu?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:28

Heb je een foto van de wei waar ze in staan? Ik heb een kruising shet x minipaardje maar die moet echt op zo min mogelijk gras staan. Anders is ie binnen de kortste keren een plofkip met koliek :n

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:29

Zeker wel, het zal niet zoveel suikers bevatten als in het voorjaar maar het is gewoon veel te veel voor die kleintjes...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:32

Minoes schreef:
Heb je een foto van de wei waar ze in staan? Ik heb een kruising shet x minipaardje maar die moet echt op zo min mogelijk gras staan. Anders is ie binnen de kortste keren een plofkip met koliek :n

Zou even kijken.

Afbeelding

Dit was foto van augustus stond er meer gras op, voorste weiland is helemaal kaal en schraal alleen achterste land niet en hebben niet hele land ter beschikking. Is gesplits door helft

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:40

Véél teveel gras voor die pony's..
Ik zou ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk op een zo schraal mogelijk stuk weiland komen te staan. Als je wilt dat ze niet hoefbevangen raken/koliek krijgen... je moet dan uiteraard hooi bij voeren maar daar worden ze minder snel dik van.

Edit: dat maar 2 pony's van je kudde zo dik zijn betekend niet gelijk dat je andere pony's er wel tegen kunnen. Die kleintjes krijgen snel koliek met zoveel gras.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 11:45

Minoes schreef:
Véél teveel gras voor die pony's..
Ik zou ervoor zorgen dat ze zo snel mogelijk op een zo schraal mogelijk stuk weiland komen te staan. Als je wilt dat ze niet hoefbevangen raken/koliek krijgen... je moet dan uiteraard hooi bij voeren maar daar worden ze minder snel dik van.

Edit: dat maar 2 pony's van je kudde zo dik zijn betekend niet gelijk dat je andere pony's er wel tegen kunnen. Die kleintjes krijgen snel koliek met zoveel gras.

Okee zet ik het andere weiland weer dicht, voorste gedeelte is helemaal niks meer dan zullen ze vast over gaan op hooi. Zodra weiland heel nat word gaat alles dicht en staan ze op kleiner stuk.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:47

Je zou eventueel strook begrazing kunnen overwegen, dan kunnen ze toch gras eten maar heel beperkt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:54

Tenzij je wekelijks een onverklaarbare rekening van de plaatselijke pizzakoerier krijgt, komt die dikkigheid echt van het gras :(:)

Kun je ze niet bijvoorbeeld in de nacht alvast op een kaler stuk zetten?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:58

Komt inderdaad echt door het gras.

Minder gras, meer bewegen!

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:06

Krijgen ze naast gras en hooi ook brokken?

Je kan het weiland ook stuk afzetten als je paaltjes en extra stroomdraad hebt.
Je kan het weiland ook in meerdere kleine stukken verdelen, kun je ze af en toe ook verweiden

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:09

Ze staan 24/7 buiten, krijgen geen brok naast hooi.

Bedankt voor het mee denken! Denk dat beste is om weilanden in stukken te verdelen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:59