droesdragers inslapen wegens besmettingsgevaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandravdB

droesdragers inslapen wegens besmettingsgevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 09:31

Vanmiddag komt dierenarts terug om swap af te nemen bij mijn pony die longonsteking heeft die niet goed geneest, nu kwam het erop neer dat ze opperde dat hij droesdrager kon zijn en dat inslapen dan een optie is om verder verspreiding te voorkomen.

Lees op internet dat minimaal 10 procent van de paarden droesdrager is. Dan zou je dus om droes uit te roeien al die tien procent in moeten slapen. Veel eigenaren weten dus niet eens dat ze een droesdrager op stal hebben. Droesdrager zijn vaak zelf niet ziek maar kunnen wel paarden met mindere weerstand besmetten.

Verder zou je pony rest van leven in quarantaine kunnen houden vertelde ze.

Vind het onzin om pony in te slapen als hij drager zou zijn als dat tien procent van de rest van de paarden ook is, maar dierenarts vertelde dat als iedereen zo denk dat droes dan altijd blijft en je droes uit moet roeien. Wat is jullie mening hierover.

white_flame

Re: droesdragers inslapen wegens besmettingsgevaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:35

Nou als er 10% droes drager is. Is de kans groot dat er toch wel droes komt omdat jou paard mischien niet de enigste op stal is. Zou ik mijn paard dus niet in laten slapen! Want als het komt komt het toch wel?

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 09:36

Ja heb ook zoiets van dat zie ik niet zitten want is pony van me zoon en zijn andere pony is vorige maand ingeslapen en mijn rijpaard twee maanden daarvoor. En op die tien procent maakt die ene van mij dan toch ook niets meer uit.

Sta trouwens prive alleen me eigen paarden staan daar.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:37

Andere dierenarts zoeken...

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:38

SandravdB schreef:
Ja heb ook zoiets van dat zie ik niet zitten want is pony van me zoon en zijn andere pony is vorige maand ingeslapen en mijn rijpaard twee maanden daarvoor. En op die tien procent maakt die ene van mij dan toch ook niets meer uit.

Sta trouwens prive alleen me eigen paarden staan daar.

Dan zou ik toch maar eens op zoek gaan naar een andere dierenarts!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:40

;( Slecht advies van een DA wat mij betreft. Hier veel droesgevallen gezien, ook vastgestelde droesdragers. Een is inmiddels 25 en heeft ook nog een koliekoperatie achter de rug. :Y) Wordt nog steeds meerdere malen gereden, staat op pensionstal, etc. Faculteit misschien even benaderen in Utrecht of holistische dierenarts in Den Hoek? Inslapen is altijd een optie, maar is dat echt alleen gerelateerd aan droes of aan algehele diagnostiek van DA over de huidige toestand van je pony? Sterkte!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:41

Wat een onzin. In theorie werkt dat uitstekend. In de praktijk niet.

Is je dier echt ziek en geneest hij niet dan is het een ander verhaal.

Hier meerdere keren droes gehad. Zelfs dieren die het al gehad hadden kregen het weer. We hebben er in totaal twee pony's aan verloren. Een bleef ook snotteren en benauwd en niets hielp... De andere begon niet met eten...

Wij hebben regelmatig nieuwe dieren dus zouden wij ook regelmatig droes moeten hebben ivm die 10 procent... Totaal lopen er hier tussen de 25/35 pony's.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:43

Dit zou alleen werken als ik heel Nederland droesdragers preventief geruimd zouden worden.
En elk paard dat het land in komt eerst getest werd.

Mooi niet dat ik mijn paard in liet slapen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 09:44

Als hij van antibiotica af is dan is hij op moment snotvrij wel nog hoesten, week erna heeft hij weer snotneus, heeft nu twee kuren antibiotica gehad en sinds enkele dagen weer snotneus. Hij is koortvrij, actief, eet en drinkt goed. Heeft ook geen typische droesverschijnselen. Geen dikke klieren. Had hoge koorts, longontsteking en erg hoesten en snotneus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:46

En je laat zo iets nog langs komen?
Heel snel een andere DA zoeken :\

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:47

Ayasha schreef:
En je laat zo iets nog langs komen?
Heel snel een andere DA zoeken :\

Nou, inderdaad!

Die kwam ook hier het erf niet meer op :n

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:47

Volgens mijn Da komt elk paard tegenwoordig in aanraking met Droes, bij sommigen breekt het door bij anderen niet. Totaal geen reden tot paniek :-).

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 09:51

Ja dat idee heb ik dus ook maar dierenarts zegt dus dat het van belang is dat droes compleet uitgeroeid wordt en dat paardeneigenaren in me omgeving niet blij met me zijn als ik als blijkt dat hij inderdaad droesdrager is ik hem laat lopen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:54

Euhhhh, waar heeft die gestudeerd???
Uitroeien is onmogelijk met alle internationale handel in (slacht)paarden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:56

SandravdB schreef:
Ja dat idee heb ik dus ook maar dierenarts zegt dus dat het van belang is dat droes compleet uitgeroeid wordt en dat paardeneigenaren in me omgeving niet blij met me zijn als ik als blijkt dat hij inderdaad droesdrager is ik hem laat lopen.

Er zijn twee scenario's, of je dier blijft telkens ziek en geneest gewoon niet. Dan is inslapen voor het dier beter.

Als hij geneest zou hij in theorie nog wel kunnen besmetten als hij drager is maar die kans is uiterst klein. Voor overdracht van droes heb je eigenlijk direct contact nodig of drinken uit bv de waterbakken.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 09:59

Tja hij is wel al vrij lang verkouden, zit wel verbetering in na antibiotica maar valt daarna iets terug. Wel verder actief en fit en eet en drinkt goed dus heb zoiets hij hersteld nog wel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:59

Heel Klinisch gezien heeft ze gelijk.Maar ik zou ook niet blij worden van zo'n uitspraak en ook zeker niet mijn paardje laten inslapen erdoor.

Aan de andere kant denk ik ook niet dat ik mijn paard bewust bij een droesdrager zou zetten,alhoewel ze er nu natuurlijk best bij zou kunnen lopen zonder dat we het weten.

Hopelijk is jou paardje snel weer beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:00

SandravdB schreef:

Ze is niet heel goed wijs.
Jij hoeft bovendien anderen niet te zeggen dat jouw paard drager is.
Nee, die kwam hier echt niet meer in de buurt van mijn paard.

robert: Droes kan ook via de mestvork verspreid worden bv. :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:01

Ik zou mijn paard niet in laten slapen als hij alleen drager was.. Hoeft helemaal niks te betekenen verder. En 10% van de paarden preventief in laten slapen is imo echt de grootste onzin.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:04

Wat een rare DA heb je.. met zulke uitspraken.. :x
Heeft hij wel een swab genomen om te kijken wat de daadwerkelijke boosdoener is??
Ik bedoel.. er zijn zoveel virussen deze tijd van het jaar.. niet onlogisch dat je paard steeds verkouden wordt als zijn weerstand laag is..

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 10:05

Dat gaat vanmiddag gebeuren die swab afnemen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:06

Als je pony steeds de verkeerde of te korte kuur krijgt, is het niet raar dat de ontsteking niet verdwijnt -O-

Echt, haal er een ander bij voordat je je dier kwijtraakt!

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:09

Ik vind dat ook wel een beetje heavy uitspraak, zo zelfde iets als pssm, uitgroeien gaat niet zo snel en in slapen is bij pssm ook helemaal niet nodig. Zou wat zijn als je een pssm drager hebt en je moet die persen in laten slapen. Pssm is dan wel niet overdraagbaar maar wel erfelijk. En mensen fokken nog steeds met zowel leiders als dragers.

Droes, je hebt er een met of een zonder. Niks aan te doen. Als mijn paard nog happy, vrolijk en in goede conditie is. Lekker later staan.
Desnoods lekker op weitje met een lekkere stevige grote Shetlander, die kunnen vaak wel wat hebben aan weerstand.

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere DA

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:16

Donderdag uitslag van swab, wordt op drie dingen getest, als daar niets uit komt testen ze nog op een veulenbacterie. Longen rechts waren nu goed, dat was nog niet het geval na het stoppen van de spuiten antibiotica, links nog wel wat geluiden te horen vooraan.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:23

NEE. Niet in laten slapen. Vind dat echt de grootste onzin.
Edit: Als je paarden privé staan, lijkt me dat al he-le-maal niet nodig!

Verder zou ik absoluut het advies volgen van overige bokkers.