Rare plek in vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rare plek in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:21

Iemand die dit (her)kent?
Een paar dagen terug merkte ik iets op aan z'n bil, voelde als een korst ofzo dus dacht dat hij met rollen of dergelijke ergens op gelegen had en een wond(je) had. Zag ook verder niet meteen wat (veel haar) dus heb het gelaten.

Gisteren voelde ik dat nog altijd, dus even verder op onderzoek uit gegaan. Heb er wat afgekrabd en tussen de haren ingekeken. Eigenlijk zie je niks, het lijken aan elkaar geklitte haren (in beperkte vorm), als je gaat krabben komen ze ook in bosjes los en ziet het er zo uit:

Afbeelding

Na even krabben ontstaat er dit ..

Afbeelding

Rare is dat hij in zijn staartwortel op die hoogte ook schilfertjes en van dat gelige heeft. Verder heeft hij er totaal geen last van, ook niet als je het eraf krabt. Heeft ook verder geen andere symptomen dus weet niet goed wat ik ermee moet. Het lijkt geen wonde maar als je de geklitte haartjes eraf haalt wordt het dit wel. Zie ook niet meteen een korst ofzo, gewoon geklitte haren (en dan moet je al goed gaan zoeken want zo zie je niks, je voelt het alleen met borstelen).

Iemand een idee? Weet niet goed of ik er wat van moet maken of niet.

Blackberry28

Re: Rare plek in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:02

Zou het geen rainrot kunnen zijn? Weet niet hoe je paard verder gehouden wordt? Of hij veel buiten staat in de regen/zonder deken e.d.?

Symptomen
Soms lijkt het in eerste instantie wat op schimmel. Je ziet de plekken nogal eens op de rug en zijkant van het paard. Later ontstaan korstjes die, als je ze verwijdert een roze open plekje achterlaten. Aan de onderzijde zijn die korstjes vochtig en je ziet soms wat geelgroene pus. Er is doorgaans geen jeuk, maar de aandoening is wel vaak pijnlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:28

Hij staat 24/7 buiten maar heeft een schuilstal en een regendeken. Hij staat ook voornamelijk in de stal als het regent, is een watje ;)

Ergens zou het kunnen, aangezien het echt aan de achterkant van zijn billen is (dus waar zijn staart ook zit), daar komt een deken wat moeilijker. Maar had niet het idee dat het pijnlijk was, ik schrok zelfs dat het zo open was toen ik de stukjes eraf had gekrabd ...

Ik ga even verder zoeken naar info ;)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:32

Kan ook een allergische reactie zijn op iets.. Misschien eens wassen met betadine, dat kan geen kwaad bij wondjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:45

Allergie met aan elkaar geklitte haren en pus (neem ik aan dat het is)?

Op zich lijkt het wel te kloppen met rainrot, alleen zijn er zoveel dingen ook raar/niet aanwezig dat ik toch twijfel. Ga in ieder geval straks eens alles eraf halen (wist niet of dat mocht) en dan goed ontsmetten :j

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:54

Rainrot Inderdaad

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:55

Die van ons heeft iets wat er erg op lijkt gehad, het bleek dat ze wat vitaminen en mineralen te kort kwam. Hoe oud is hij? Bij ons paard kon je op gegevenmoment echt op sommige plekken zien dat de haren anders gaan staan en er kale plekken kwamen. Dit terwijl ze gewoon hele dagen op de wei stond en bijgevoerd werd met goede brok en goed hooi, het blijkt vaker voor te komen met oudere paarden. We geven haar nu een stukje vitaminen koek bij na het rijden, ze vind het super lekker en zit er gelukkig weer super uit.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:30

Ja rainrot wassen met betadine soms nog een tweede keer en dan is het weg.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:33

[***] schreef:
Allergie met aan elkaar geklitte haren en pus (neem ik aan dat het is)?

Op zich lijkt het wel te kloppen met rainrot, alleen zijn er zoveel dingen ook raar/niet aanwezig dat ik toch twijfel. Ga in ieder geval straks eens alles eraf halen (wist niet of dat mocht) en dan goed ontsmetten :j

Mijn merrie heeft 2 jaar geleden waarschijnlijk langs een plant/boom geschuurd en heeft toen ook hele rare plekken in de vacht gehad. Zag eruit alsof de vacht op die plekken nat was, maar was "hard" (alsof er hars van een boom op zat zo hard) Soort van wondvocht wat uit de huid was gekomen en hard was geworden. De hele vacht plakte daar aan elkaar. Als je een stukje van de vacht uittrok was de huid daaronder ontstoken.

Toen ik de dierenarts belde vermoedde zij ook rainrot maar dit was midden in de zomer. Ze heeft een ontstekingsremmer ingespoten gekregen en ik heb haar 2 x moeten wassen met betadine. Is toen geheel verdwenen gelukkig!!

Ik raad je wel aan niet aan de plekjes te trekken maar gewoon rustig schoon te maken. Dat plakkerige gaat dan vanzelf weg zonder dat je je paard pijn doet. Omdat die plekjes huid eronder natuurlijk pijn doen.

Hopelijk is het iets kleins! Rainrot is lastig met zo'n nat seizoen als nu.. Beterschap!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:53

jasmijn16 schreef:
Die van ons heeft iets wat er erg op lijkt gehad, het bleek dat ze wat vitaminen en mineralen te kort kwam. Hoe oud is hij? Bij ons paard kon je op gegevenmoment echt op sommige plekken zien dat de haren anders gaan staan en er kale plekken kwamen. Dit terwijl ze gewoon hele dagen op de wei stond en bijgevoerd werd met goede brok en goed hooi, het blijkt vaker voor te komen met oudere paarden. We geven haar nu een stukje vitaminen koek bij na het rijden, ze vind het super lekker en zit er gelukkig weer super uit.

Hij is dit jaar 20 geworden. Hij heeft inderdaad wel haren die anders staan, heeft 1 plek op z'n bil die elk jaar groter wordt. Vorig jaar heeft de DA er naar gekeken maar die kon er niks van maken, was echt gewoon haar, een uitgebreide weerborstel. Noemde het altijd zijn aan/uit-knop :+ maar dit jaar is het een heel bedieningspaneel geworden :Y)

Misschien vitamine-korrel gaan bijgeven dan? Heeft vitamine E problemen, over een maand laat ik weer bloed trekken. Zou ik dan nog wat speciaals aanvragen of gewoon een korrel gaan bijgeven? Die koeken ben ik niet zo voor, vaak veel suikers en die verdraagt hij niet..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:00

Regenrot. Inderdaad met Betadine behandelen en de weerstand van je paard verhogen met een vitaminekorrel. Iets als vitalbix of metazoa of zo. En oppassen als de zon gaat schijnen, zodra hij gaat zweten onder z'n deken kan het gaan broeien. Even goed in de gaten houden of het onder de deken mooi droog is en blijft.