Verschillen honingzalf (wond) mesitran/maxani

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Verschillen honingzalf (wond) mesitran/maxani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:07

Hallo bokkers,

Mijn pony heeft helaas een draadwond opgelopen op haar spronggrwricht.
Gelukkig vrij oppervlakkig en heeft niet kreupel gelopen.
Door de da schoongemaakt, ivm beweegbare positie niet kunnen hechten.
5 dagen AB en Metacam.
Tevens maxani honinggel gekregen, hier zalven we het 1a2 maal daags mee in.
Verder boxrust, 2 maal daags afstappen.
Spronggrwricht wel iets te dik maar niet schokkend.
Tevens nu steeds een iets wat dik onderbeen/kogel op stal, maar na 15min stappen verdwijnt dit grotendeels.

Mijn vraag is nu, wie heeft er nog meer ervaring met Maxani honinggel (45%honing)
Ik lees deze naam namelijk nergens terug op bokt en lees vooral de naam Mesitran.....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:32

Volgens mij is het vergelijkbaar en gaat Maxani gewoon mee met de honingzalfontwikkeling van de laatste jaren. In verhouding scheelt het ook weinig, 48% tegenover 45%. Ik zou dus voor de prettigst smeerbare en dan de goedkoopste gaan.

Sterkte met de wondverzorging!

Edit, aanvulling:

Mesitran bestaat uit: honing, lanoline(wolvet), zonnebloemolie, levertraan, Calendula Officinalis, Aloë Barbadensis, vitamine C & E en zinkoxide.
En Maxani uit: 45% zuivere honing, glycerine, propyleen glycol, PEG 4000.

Beide zijn dus zonder vaseline, de ene met lanoline en de andere met glycerine.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 17:57

Wauw,

Super, dankjewel voor je snelle en uitgebreide reactie!

De wond droogde eigenlijk schrikbarend snel ( voor mijn gevoel wel echt koersvorming)
Het is vandaag een week gelegen en het leek wat opengeknapt en "groter"
Wel is er nu geen sprake van korstvorming en wildvlees, maar puur een mooi redelijk droog gebied.
Iets wondvocht en geen pus.
Wat is jullie ervaring met bewegen?
Ze wordt 2 maal daags aan de hand afgestapt, de zwelling zakt dan gelijk grotendeels.
Ze verveeld zich ontzetten en loopt niet kreupel.
We vroegen ons af of we haar evt niet voorzichtig konden gaan longeren.
Ook voor de doorbloeding en zwelling.
Alleen weet niet of de beweging wildvlees bevorderd.

Verder geen koorts, eet goed etc.

Dag 2

Afbeelding

Dag 3

Afbeelding

Dag 4/5

Afbeelding

Dag 7 vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:01

Ik zou daar Vulketan gel opsmeren denk ik. :j
Maar dat was je vraag niet, sorry :o Hier alleen ervaring met Mesitran.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:04

Pandora2 schreef:
Ik zou daar Vulketan gel opsmeren denk ik. :j
Maar dat was je vraag niet, sorry :o Hier alleen ervaring met Mesitran.

Tips mogen altijd!
Daar heb je goede ervaringen mee?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:07

Absoluut :j Merrie met een opengesprongen wond op haar voorbeen ( was gehecht, maar is gaan ontsteken en dus alle draadjes foetsie ) Heb er toen op aanraden van de DA Vulketan opgesmeerd en je zag per dag die wondranden samentrekken en was heel snel genezen. Wonderspul :)
Enkel op de wondranden aan te brengen ook.

tjady

Re: Verschillen honingzalf (wond) mesitran/maxani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:10

Ik heb een veulen gehad met gelijksoortige verwondingen. Mogelijk wel iets dieper waar ook een ontsteking bij kwam. Ik ben gaan smeren met groene leem, dat heeft enorm geholpen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:16

Maxani gebruiken wij sinds kort ook in de praktijk, erg fijne ervaring mee!!

Is overigens ook verkrijgbaar in spray variant (sprayt niet hard en geeft geen geluid) voordeel is dat je dan dus nooit met vingers of iets dergelijk aan de wond hoeft te komen.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:17

Ik heb ook ervaring met draadwonden....vele malen erger als bij jou zelfs...ik moest elke dag verschillende keren schoonspoelen met water en ik ben daarna mesitran gaan gebruiken...nu 10 maanden later bijna niet meer zichtbaar. Ik ben idd al eerder begonnen met bewegen. Niet direct longeren maar wel los in de paddock en dat steeds wat langer opbouwen. Bewegen kan idd wild vlees geven maar ik heb er toen voor gekozen toch paard wat los te laten en spanning kwijt te raken. Geen wildvlees over gehouden overigens.
Conclusie...bij mijn paard..spoelen,spoelen,spoelen en daarna honingzalf smeren...

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:23

XxDiandraxX schreef:

Is overigens ook verkrijgbaar in spray variant (sprayt niet hard en geeft geen geluid) voordeel is dat je dan dus nooit met vingers of iets dergelijk aan de wond hoeft te komen.

O echt?!
Het zalven is een drama bij mijn merrie, dus de spray klinkt wel super!
Dit heeft precies dezelfde werking en weet je toevallig waar dit te verkrijgen is?

Ldenboer:
Ik merk dat haar been erg dik wordt door het stilstaan, daar ze niet kreupeld zit ik er ook aan te denken om haar in beweging te zetten....

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:58

cecil schreef:
XxDiandraxX schreef:

O echt?!
Het zalven is een drama bij mijn merrie, dus de spray klinkt wel super!
Dit heeft precies dezelfde werking en weet je toevallig waar dit te verkrijgen is?

Ldenboer:
Ik merk dat haar been erg dik wordt door het stilstaan, daar ze niet kreupeld zit ik er ook aan te denken om haar in beweging te zetten....

Zo uit mijn hoofd is het als vrije verkoop geregistreerd dus zou je het bij elkebdierenarts die het op de plank heeft kunnen halen. Maar vast ook wel via internt.

Is alleen niet goedkoop en niet op honing gebaseerd maar werkt echt super! Hier al hele grote wonden mee dicht gekregen.

http://www.medpets.nl/maxani-cleanser-s ... Akg28P8HAQ

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 19:03

Bedankt!

Lijkt me super.
Zit nu alleen in twijfel, daar dit weer niet op honing basis is en dit juist zo geadviseerd wordt.
Lastig, lastig, lastig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:13

Ik zou fijn bij honingzalf blijven als je ziet dat dat werkt bij je paard. Je hebt ook nog vetramil honingzalf trouwens. Ook in een grote pot van 180 gram verkrijgbaar en in een spoelmiddel dacht ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:22

Als je graag wilt sprayen kan je ook Vetericyn gebruiken. Bevat ook geen honing en is een beetje vergelijkbaar met de spray van Maxani.

Zijn de laatste foto's met of zonder zalf? Ik vind de wond erg geel en wat vies, als dat zonder zalf is kan het zijn dat het ontstoken is. Is het met zalf dan begrijp ik het wel :)

Alivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:30

Een wond op een bewegend deel blijft altijd lastig!

Persoonlijk heb ik goede ervaring met groene leem in pasta vorm (Vertargil).
Mijn paard had vorig jaar een flinke diepe wond op haar hak met een ontstoken gewricht, ze kreupelde en had koorts, het pus liep er uit. Dierenarts heeft het behandeld met AB en het goed schoongespoeld verder moest ik lokaal ook antibiotica sprayen. Het advies was juist om haar te laten bewegen zodat ze de ontsteking er uit liep. Echter was de behandeling van de dierenarts klaar en de wond bij lange na nog niet genezen! Gelukkig geen koorts meer maar wel liep het pus er nog uit.

Toen op advies van iemand anders elke dag opnieuw groene leem gaan smeren na grondig spoelen met water en met een dag of vijf was het nog maar een minimale wond het trok ontzettend snel schoon.
In het begin viel de leem er snel af zoveel troep kwam er uit, maar na een paar dagen bleef het beter zitten. Volgens de dierenarts zou ze er een piephak aan over houden, maar dit is volledig weg getrokken!
Ik checkte wel regelmatig of ze geen verhoging/koorts had hoor, want dan heb je toch de dierenarts nog nodig.

Verder ken ik bij de humane wondgenezing erg goede resultaten. Het is antibacterieel namelijk.
Het kan zijn dat ze het vervelend vind voelen omdat er in honing enzymen zitten, wat bruisend kan aanvoelen als het in contact komt met de huid. Mensen vinden het vaak ook vervelend voelen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:33

Ik zweer bij Mesitran (de zalf en niet de soft) Deze wond zou ik eerst goed schoonspuiten of wassen met afgekoeld gekookt water en dan mesitran er op.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 07:04

Ik heb de maxani cleaner spray ook besteld.
Vandaag de wond maar even afspuiten, de cleaner erop en nadien de honingzalf...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 08:19

Mesitran is goed zalf, wip je pure honingzalf, dan heb je ook nog de manuka honing gel van kruuse of Henry shein. Die laatste gebruik ik de laatste tijd erg veel. Verder is er ook nog vetramil/dermiel, maar die vind ik niet zo fijn smeren als mesitran of manuka.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 08:44

RianneH schreef:
Als je graag wilt sprayen kan je ook Vetericyn gebruiken. Bevat ook geen honing en is een beetje vergelijkbaar met de spray van Maxani.

En weet je wat het wel bevat? :+

Citaat:
Geëlektrolyseerd water (H2O)(99.97%), Natriumchloride (NaCI), Natriumhypochloriet (NaOCI), & Waterstofhypochloriet (HOCI)

Zout water en bleekmiddel :+

Kan je dus voor een fractie van de kosten zelf maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:04

XxDiandraxX schreef:

Dat is wel een voordeel.

Ik heb wel goede ervaring met mesitran.

Maar ook met eigengemaakte honngzalf. Mijn paard had een stuk of tien flinke schaafwonden (was onderuit gegaan op asfalt). Sommige oppervlakkig, sommige wat dieper. Dan zijn die kleine tubetjes zo op.
Ik ben dus zelf honingzalf gaan maken (helft manuka honing helft vaseline). Werkte even goed en de wonden zijn mooi genezen. Niets meer van te zien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:39

Ibbel schreef:
RianneH schreef:

En weet je wat het wel bevat? :+

Citaat:
Geëlektrolyseerd water (H2O)(99.97%), Natriumchloride (NaCI), Natriumhypochloriet (NaOCI), & Waterstofhypochloriet (HOCI)

Zout water en bleekmiddel :+

Kan je dus voor een fractie van de kosten zelf maken.

Dat wist ik, want dat had ik ook opgezocht :) Bleekmiddel zou ik nou niet echt aanraden om mee te experimenteren op een wond, maar met zout water moest ik destijds ook de wond spoelen.
De spray van maxani is vergelijkbaarmaar bevat 'milde zepen'..

Ik zou het ook niet gebruiken, maar ts was geïnteresseeerd in een spray ;)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:57

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 11:42

koeke schreef:
Heb je al gekeken naar Dermiel wondspray? Heb daar goede ervaringen mee, bevat wel honing, zie o.a. http://www.medpets.nl/dermiel+wondspray/

O super!
Het honing idd wat ik graag wilde blijven gebruiken en dan toch in spray variant!
Ga het gelijk ophalen.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 16:53

Nog niet makkelijk met een spray, maar wel iets makkelijker dan het zalven :Y)
Nergens natuurlijk de dermiel te verkrijgen, via internet dinsdag pas in huis....
Jumper zijn apotheek gebeld, hadden nog 1 doosje staan.....
Heen gereden, gebruikt en zie ik net dat de houdbaarheidsdatum gewoon tot april 2016 was :(
Zal wel geen kwaad kunnen, maar ga er maandag wel even mee heen.
Vindt dit niet kunnen, als je medicijnen van een "apotheek" haalt :(

Zal morgen weer even een foto maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 17:04

Ik vind het super spul. Dermiel, mesistran en vetramil heb ik alle 3 goede ervaringen mee.

Gehechtte open gesprongen wond, een ernstig ontstoken wond, mok en zelfs een bacterie/schimmel infectie in de hoef. Alles genas snel en mooi.

Mijn paard had trouwens na een poging het weiland uit te springen een betonnen wand op... soortgelijke wonden in de zomer. Alleen aan alle benen en die ene die later geïnfecteerd was dus ook tot op het bot. Kan je eventueel wat foto's pb en van het hele genezingsproces met behulp van de honingzalf :')