Is er verschil tussen lijnzaadolie en lijnzaadkorrels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Is er verschil tussen lijnzaadolie en lijnzaadkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:03

Hoi,
Mijn eigen merrie krijgt altijd een scheutje lijnzaadolie door haar muesli en eet dat ook lekker op. Nou is het paard van mijn staleigenaar echt een fijnproever en eet de muesli niet op als er ook maar een klein beetje lijnzaadolie doorheen zit -O-
Zou ik kunnen proberen hem lijnzaadkorrels door de muesli te geven? Of hebben korrels een andere werking dan olie?

Keizerinnnn

Re: Is er verschil tussen lijnzaadolie en lijnzaadkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:09

Lijnzaad zelf moet je koken met water en dan wordt het een slijmerig geheel. Mijn paard ging beter in zijn vacht zitten van lijnzaad wat ik zelf kookte dan lijnzaadolie zelf.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:10

waarvoor geef je de lijnzaadolie? Als het scheutje is voor beetje glanzende vacht dan kan je dat prima vervangen door een lijnzaadbrokje. Niet door rauwe lijnzaad die zou je dan eerst moeten koken ivm blauwzuur.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:11

Ik geef wel lijnzaadpellets.
die eten ze zo uit de hand op, ook erg makkelijk :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:14

Ja, de korrels hebben een andere werking dan de olie. In de korrels zit veel minder olie, maar als het goed is wel weer slijmstoffen die nuttig kunnen zijn. Het is dus maar net wat je ermee wilt bereiken.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 22:28

Mijn pony gaat er altijd mooi van glimmen. Ze wordt mooi glad en zit goed in haar vacht. Hiervoor wil ik hem ook lijnzaad(olie) geven :) Als hij het echt niet wilt eten is het dus niet zo'n groot probleem, maar proberen kan altijd :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:14

Mijn haflinger eet de olie ook niet over de muesli. Daarom geef ik nu een lijnzaadbrokje van EJ. Daar doet hij het prima op. Eerder ook de lijnzaadvlokken van de Paardendrogist gegeven, ook dat gaat heel goed. Olie heb ik overigens niet meer geprobeerd toen hij het niet at, dus ik heb geen vergelijk.

Voor het zand geef ik af en toe gekookte lijnzaad ipv het brokje, of psylliumvezels door de slobber. Het brokje is puur voor de eiwitten en ondersteunend voor de vacht.