Enorme jeuk shetander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenpret

Enorme jeuk shetander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 10:22

Ben ik weer hoor, maar ik weet mij even geen raad meer.

Ik heb een shetlanderruin van 7 jaar. Hij is sinds september enorm aan het jeuken, vooral bij zijn hals en kont. Nu heeft hij een kale plek op zijn rug, en 1 in zijn hals, zijn neus is schraal en kont is ook kaler, maar niet geheel kaal.

Nu heb ik hem laten testen op mijt etc. maar dat is het niet, ik wilde hem scheren, om huid onder controle te kunnen houden, dat ging niet want hij raakte in blinde paniek met steigeren wegrennen, oren plat in de nek en noem maar op.
Het is nu te koud om te wassen, en of dat helpt weet ik ook niet. Hij krijgt hooi en staat op vlas.

Iemand tips?! (word vandaag ontwormd trouwens, zware kuur)

Dancyy

Re: Enorme jeuk shetander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:28

Wat het kan zijn geen idee, vind het niet als ZE klinken iig..

Wat hier ontzettend goed helpt voor de zomereczemers en schurende paarden helpt zijn de paardenlotion van Equi Protecta en Sweet Itch van Sectolin.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:46

Mijn shetlanders schuren nu ook heel erg nu ze weer op stal staan 's nachts. Hier worden ze wel geschoren (en dat vinden ze dan ook heerlijk).
Ik denk dat ik anders zou sederen en toch scheren en wassen.

Staat ie binnen of buiten?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:48

heeft hij niet gewoon luizen?

met het opkomen van winterhaar,zijn ook luizen in hun nopjes.
kunnen helse jeuk veroorzaken.

kijk eens onder zijn voorpluk en in zijn manen.
je ziet de neten(eitjes) en als hij veel last heeft en je zoekt goed,ga je ook luizen vinden indien hij er heeft.

de neten zijn kleine witte eitjes(1mm) die meestal op zo'n cm van de huid,in het haar plakken.
als je ze eruit trekt en tussen je nagels 'plet',dan heeft het een krakje(maar je kan niet op eentje afgaan,niet alle eitjes zijn goed)

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 10:55

Op ongedierte heb ik hem na laten kijken, en in de zomer had hij geen last van schuren, vandaar dat ik het zo raar vind.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:58

Mijn paard heeft zomerexceem, altijd redelijk onder controle. Maar ook hij had de afgelopen 2 weken ineens ook op andere plekken jeuk.

Ik heb hem een keer helemaal gewassen met teershampoo en daarna de plekken (o.a. schoft en delen op zn kont) ingesmeerd met Derfen, een middel dat ik elke zomer gebruik om alles in toom te houden.

Hij heeft nu vrijwel geen jeuk meer. Als er eenmaal vrieskou is geweest wordt het allemaal veel minder.

Wellicht helpt het je :j

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:05

Die van mij krijgt jeuk als ze het te warm heeft. Mijn paard heeft de afgelopen tijd geschoren onder een 0 grams deken gestaan. Zo gauw ik een warmere deken op doen ging ze schuren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:08

De shetlander die wij hadden werd in ong, oktober geschoren en maart meestal nog een keer. Puur op de warmte en het broeien. De eerste keer had hij luizen. De keren daarna nooit.

xEverred

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:22

Ik herken je probleem wel. Ik onderhoud twee shetlanders met de eigenaar samen, waarvan de één ook dit probleem heeft. Ze is ook al wel wat ouder, maar vaak met de verandering van het seizoen (Winter > lente en Zomer > herfst) komt het ineens heftig opzetten. Ze schuurt kale/kapotte plekken op de ene kant van haar hals en nu ook op haar kont. Ik heb het ook al met verschillende, wat simpelere middeltjes proberen te behandelen maar het komt vaak weer snel terug. Ik volg dus even want ik weet het ook niet echt meer.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:23

MTG smeren. Werkt als een tierelier.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:33

Mijne heeft ook ontzettend jeuk. Ik ga hem scheren dit weekend.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:47

elysepaard schreef:
Op ongedierte heb ik hem na laten kijken, en in de zomer had hij geen last van schuren, vandaar dat ik het zo raar vind.

Deze tijd van het jaar is wel typisch voor schimmel.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 23:37

Ik ga op aanraden de plekjes wassen met betadine en dan insmeren met honingzalf, ik kijk dat even een weekje aan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 23:47

Hoe zien te plekken eruit?
Mijn shetlander had vorige jaar ook kale plekken, ik heb verschillende keren gecontroleerd op luizen en ook ik dacht eerst aan een schimmel. Dus daar mee behandeld, maar werkte niet. Dan toch luizen? Kon ze NIET vinden, maar de shet werd steeds kaler! Later bleek mijn Haf onder de luis te zitten en de shetlander uiteindelijk ook. Het was dus tóch luis! Die luizen waren later wel erg goed zichtbaar, maar toen was het al een plaag op zijn lichaam, als je hem aaide had je er tig op je hand. Moest hem toen paar keer met cebacil wassen, voordat het weg was. Echt heel bizar dat ik dat niet eerder heb ontdekt.

Afbeelding

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:06

Vanwaar ben je?

Ik wil wel proberen te scheren.
Ik heb mijn draak ook gedaan en dat was ook.vechten.

Bij intresse pb me maar

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:53

ik herken dit probleem bij mn vuilnisbakkie (x welsh oid)
vorig jaar had hij ook ineens jeuk en ging slecht in zn vacht zitten,veearts laten komen en bleek luizen.
nu zelfde tijd van het jaar weer maar kan niets ontdekken?.....scheren gaat ook hier niet lukken zonder sedatie.
ik ga toch maar wassen met bymite in de hoop dat dat wat doet.
en anders toch proberen te scheren onder sedatie want dit is ook niet fijn voor hem.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:32

gaat het al beter TS?