Zand Verslaafd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lievebettina

Zand Verslaafd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:37

Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie mij helpen om een oplossing te vinden voor mijn paard.
Even eerst wat informatie over mijn paard.

Het is een ruin.
2,5 jaar
Voeding, onbeperkt hooi, 1kg eguifirst omega 3 muesli,1kg pavo Grow. Als voedingsuplimenten zeewier en omega gold olie.
2x in de week slobber met lijnzaad en bruinbier.
Staat in de wei met een tinker en 2 shets, maar winter soms in de bak. Bij echt slecht weer op stal.

Nu het probleem:

Mijn paard eet zand, niet een klein beetje maar grote,grote happen.modder,zwart zand,witzand het maakt niet uit hij eet het.
In de zomer op hoog gras gaat het goed, alleen als de herfst valt en gras minder word begint het weer.
Hij verkiest zelf zand voor hooi en wortels, of het gras randje van de rijbak.zand,zand,zand bah...

We hebben een muilkorf geprobeerd, alleen dan graaft hij met zijn voorheen een gat en gaat dan met zijn snoet langs de randen zodat het zand in de muilkorf valt en eet het dan op ;( ...

Vorige winter heeft hij na een maand steeds koliek heeel veel op stal gestaan. En elke dag slobber met zand weg of pfylisium vezels of lijnzaad Gehad om darmen schoon te houden, nu geef ik 2x per week met bier en geen koliek meer.
Zandweg alles heeft hij gehad, veearts geweest en zeg dat het een soort van stal ondeugd is.

Nu ist weer herfst en begint het weer, wie weet wat het is of kan zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

Sorry voor de spelfouten, ik heb dyslexie

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:41

Ik zou met je DA overleggen dat hij met zekerheid kan zeggen dat je paard geen maagzweer heeft of wormen..

Daarbij misschien een mineralensteen met extra magnesium omdat hij misschien een mineraal te kort komt..zijn gebit laten checken.

Aan klei likken doen ze bij mij ook, dat vinden ze kennelijk lekker en is ook een natuurlijk gedrag omdat in het wild moeten ze ook op die manier aan hun mineralen komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:42

Dat lijkt me lastig zeg!
Staat hij echt in een zand-paddock, of zijn het alleen de randjes waar hij zand kan eten? In dat geval zou je nog kunnen proberen om er anti-bijt op te sprayen ofzo :=
Heeft hij ook een zoutblok/mineralenblok?

snorkel1986

Re: Zand Verslaafd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:50

Probeer eens knoflook snippers bij tevoeren

Een logica er voor hebb ik niet maar die van mij is nu gestopt met zand eten.. stop ik met snippers begint hij zo weer..
Ook staat hij nu op stenen ivm kuil en effe in de bak in de rollen en de sprinten .

Heeft wel altijd beschikking tot mineralen steen en zout

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:51

8nnemiek schreef:
Dat lijkt me lastig zeg!
Staat hij echt in een zand-paddock, of zijn het alleen de randjes waar hij zand kan eten? In dat geval zou je nog kunnen proberen om er anti-bijt op te sprayen ofzo :=
Heeft hij ook een zoutblok/mineralenblok?

Hij staat in de wei en dan gaat hij bij blubberige plekken staan het zand opeten als je hem in de bak zet met witzand dan eet hij direct het zand op, hij eet het zand op, waar zand is. Als er een klein beetje gras staat en ernaast een stuk zand dan gaat hij voor het zand en niet voor het gras.

Anti bijt werkt niet, heb hem al in een kleine paddock gedaan met anti bijt, met verspreiden enz om het zand zo smerig mogelijk te maken maar niks werkt, speelgoed,hooi enz in paddock laat hij ook staan zucht...

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:54

snorkel1986 schreef:
Probeer eens knoflook snippers bij tevoeren

Een logica er voor hebb ik niet maar die van mij is nu gestopt met zand eten.. stop ik met snippers begint hij zo weer..
Ook staat hij nu op stenen ivm kuil en effe in de bak in de rollen en de sprinten .

Heeft wel altijd beschikking tot mineralen steen en zout

Ja geef zo, n winter mix met knoflook en zeewier en rozenbottel ofzo maar kan alleen knoflook snippers proberen..

Mineralesteen en Himalaya steen heeft hij..heb uit wanhoop alle likstenen die er bestaan rond om in de paddock/bak en wei gehangen

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:58

Indestal schreef:
Ik zou met je DA overleggen dat hij met zekerheid kan zeggen dat je paard geen maagzweer heeft of wormen..

Daarbij misschien een mineralensteen met extra magnesium omdat hij misschien een mineraal te kort komt..zijn gebit laten checken.

Aan klei likken doen ze bij mij ook, dat vinden ze kennelijk lekker en is ook een natuurlijk gedrag omdat in het wild moeten ze ook op die manier aan hun mineralen komen.

Mest is getest en optijd ontwormd, gebit laat ik 2x per jaar checken.
Ja veearts zijn toen dat het een ondeugd was kunnen niks vinden, denk wel dat ik een Maagscopie en bloed onderzoek laat doen bij een andere kliniek
Maar dacht, misschien heeft bokt hier ervaring mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:15

Zand eten kunnen ze ook doen omdat er bestanddelen in zitten die een pijnlijke maag tot rust brengen.
Zou zeker je voeding onder de loep nemen, is 2 kilo aan krachtvoeder nodig en kun je dat vervangen door een vitaminekorrel?
Zeewier liever niet te lang voeren, dit liever een paar weken en dan een paar weken stoppen.

Wat was de oorzaak van de koliek?
Zou ook zeker kijken naar iets om de maag te ondersteunen, dan wel na laten kijken of er een maagzweer is

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 22:54

ellepel schreef:
Zand eten kunnen ze ook doen omdat er bestanddelen in zitten die een pijnlijke maag tot rust brengen.
Zou zeker je voeding onder de loep nemen, is 2 kilo aan krachtvoeder nodig en kun je dat vervangen door een vitaminekorrel?
Zeewier liever niet te lang voeren, dit liever een paar weken en dan een paar weken stoppen.

Wat was de oorzaak van de koliek?
Zou ook zeker kijken naar iets om de maag te ondersteunen, dan wel na laten kijken of er een maagzweer is

Zandkoliek had hij, ja hebt toen zo,n voedings analyse laten doen bij de veearts en zei toen dat het goed was.

Iemand van de winkel rade havens gastro plus aan ...

Hoe kan je maagzwere opsporen en behandelen?

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:03

Hallo TS,

Heb ook een paard die het doet. Ze heeft insuline resistentie. Had een maagzweer. Dit is nu over en onder controle. Helaas eet ze nog steeds zand zodra het gras te kort wordt. Nu hebben we een paddock met rubber dogbone klinkers. Zand is er dus niet meer. We hebben alles geprobeerd, maar niets helpt. Ze is verslaafd aan eten. Wil ook niets anders. Maag, darmen alles is bekeken en oke. Heeft ook op de kliniek gestaan.
Zodra ze de kans krijgt eet ze zand. Dus nu dan maar op " dure" rubber paddock, maar ik heb wel rust :)

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:05

Voor de maagzweer heb ik van de DA Ulcetera gold gehad. Hielp prima.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 05:20

Wat een ellende.
Je zou zeker gastro plus havens kunnen proberen. We hebben zelf goede resultaten: ik zie ze geen zand meer eten. En ik hoor van andere mensen ook veel goede reacties.
Het is het proberen waard.

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 13:27

Hey hij gaat dinsdag tot vrijdag naar de kliniek voor onderzoeken:) hoop dat ze een oplossing vinden.

Ja rubberepaddok gaat niet lukken, ik huur het en we hebben geen ruimte om een rubberenpaddok te maken,
.

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 14:12

Hoi,

Mijn paardje bleek een wormen infectie te hebben waardoor het zuur in ze maag te hoog was, hij heeft nu een wormenkuur gehad en moet nu goed ontwormd blijven. Waarschijnlijk is het met de mestonderzoek mis gegaan en zij de wormen toen niet gezien.

Hij eet nu geen zand meer en is weer helemaal happy :)

Gelukkig is alles afgelopen met een sisser :)