Ervaringen paard met bewegende knieschijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

Ervaringen paard met bewegende knieschijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 18:09

Even een flinke domper vandaag.

Een tijd geleden is mijn paard door een allergische reactie op medicatie in shock geraakt en achterover over het hek gevallen. Flinke klapper gemaakt. Rug flink gekneusd en goed stijf maar al met al ontzettend veel geluk gehad!

Na 4 weken kreeg ik groen licht om het rijden langzaam terug op te pakken. Dit ging goed, hij was vrolijk en liep goed. Soms iet wat gevoelig maar meer niet.
Toch zat het me niet lekker. Hij was namelijk heel erg voorzichtig terwijl hij dat voor zijn val totaal niet was. Maar goed.. ik dacht dat de schrik er bij hem ook nog goed in zat dus rustig aan verder getraind.

Vorige week vrijdag verstapte hij zich op de wei en was hij kreupel links achter. S avonds was de achterkant van zijn spronggewricht flink dik.

Kreupelheid verdween na een dag maar zwelling bleef en draven en galopperen deed hij niet. Vandaag dierenarts dus laten komen.

Zwelling komt door een geïrriteerde pees aanhechting.
Helaas bleek dat niet het enige te zijn. Hij heeft aan beide achterbenen problemen met de knieën. Zijn knieschijven bewegen tijdens het lopen.

Zijn hoeven zijn nu zo bekapt dat er minder druk staat op de knieën en hij heeft cortisonen gehad tegen de pijn en zwelling. Volgende week verder kijken.

Mijn DA denkt aan een combinatie van artrose, zijn valpartij en het verstappen en zag het niet al te zonnig in..

Ik hoop in ieder geval dat hij pijnloos de wei op kan en gewoon lekker paard kan zijn. Dat is voor mij het belangrijkste. Dan mag hij lekker met pensioen.

Iemand hier ervaring mee? En hoe is dit bij jullie paard verlopen?

xJustMe6

Re: Ervaringen paard met bewegende knieschijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 18:51

Niemand? De knieschijven schieten van hun plaats af zeg maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:06

Ik weet niet of het hetzelfde is.
Maar ik heb vroeger een merrie gehad die ook bij steigeren achterover over een hek is gevallen.
Bij haar zag je dat ze met het achterbeen in draf even een fractie in de lucht bleef hangen, en je zag de knieschijf ook van zijn plaats komen.

Volgens de veearts was het een losse knieschijf,
dit speelt wel al dik 18 jaar geleden dus het hele precieze verhaal weet ik niet meer hoor,sorry.

De hoefsmid moest mijn merrie toen "binnendoor" bekappen om zo de druk van de knie af te halen.
en ik moest haar op grote volte longeren om de spieren en banden rondom de knie sterker te maken zodat ze boel beter op zijn plek bleef.
Ik weet nog dat het stappen en draven was en ik meende iets van 10 minuten per keer..
Ik heb destijd geen supplementdn gebruikt, dat was in die tijd eigenlijk nog helemaal niet zo in als dat je tegenwoordig ziet.
En ik moet heel hard nadenken hoe lang het eigenlijk duurde voor ik er weer op kon, meende dat dat na een maand of drie was.

Helaas is mijn paard enige tijd later aan een andere ziekte overleden,dus weet niet hoe dat uiteindelijk verder was gegaan wat beteft de knieën.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:10

Ach jeetje.. Wat vervelend zeg!

Wat heeft je dierenarts verder geadviseerd? Ik vind het persoonlijk wat raar dat hij na de val de klachten met de knieen heeft gekregen. Komt het probleem nu niet uit het kruis/bekken van het paard? Dat is iets wat het eerst in mij op komt, zeker omdat het pas na de val ontstaan is.

Normaal gesproken is veel rechtuit stappen erg goed voor slechte knieen.
Supplementen voor een betere smering van de gewrichten.
Zijn er al foto's gemaakt? Hoe oud is het paard?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 19:27

ellepel schreef:
Ik weet niet of het hetzelfde is.
Maar ik heb vroeger een merrie gehad die ook bij steigeren achterover over een hek is gevallen.
Bij haar zag je dat ze met het achterbeen in draf even een fractie in de lucht bleef hangen, en je zag de knieschijf ook van zijn plaats komen.

Volgens de veearts was het een losse knieschijf,
dit speelt wel al dik 18 jaar geleden dus het hele precieze verhaal weet ik niet meer hoor,sorry.

De hoefsmid moest mijn merrie toen "binnendoor" bekappen om zo de druk van de knie af te halen.
en ik moest haar op grote volte longeren om de spieren en banden rondom de knie sterker te maken zodat ze boel beter op zijn plek bleef.
Ik weet nog dat het stappen en draven was en ik meende iets van 10 minuten per keer..
Ik heb destijd geen supplementdn gebruikt, dat was in die tijd eigenlijk nog helemaal niet zo in als dat je tegenwoordig ziet.
En ik moet heel hard nadenken hoe lang het eigenlijk duurde voor ik er weer op kon, meende dat dat na een maand of drie was.

Helaas is mijn paard enige tijd later aan een andere ziekte overleden,dus weet niet hoe dat uiteindelijk verder was gegaan wat beteft de knieën.

Bedankt voor je reactie. Binnendoor bekappen heeft mijn DA inderdaad aangeraden. Mijn stiefvader is hoefsmid en die gaat dit goed bijhouden. Sinds dat gedaan is loopt hij wel al iets beter.

Mijn DA zei verder dat ik hem misschien nog terug op kan pakken voor rustige buitenritjes maar zeker niet meer als dat. En ook rustige buitenritjes zijn nog niet zeker helaas.

No_No schreef:
Ach jeetje.. Wat vervelend zeg!

Wat heeft je dierenarts verder geadviseerd? Ik vind het persoonlijk wat raar dat hij na de val de klachten met de knieen heeft gekregen. Komt het probleem nu niet uit het kruis/bekken van het paard? Dat is iets wat het eerst in mij op komt, zeker omdat het pas na de val ontstaan is.

Normaal gesproken is veel rechtuit stappen erg goed voor slechte knieen.
Supplementen voor een betere smering van de gewrichten.
Zijn er al foto's gemaakt? Hoe oud is het paard?

Geen idee of het vanuit bekken of kruis zou kunnen komen. Is opzich wel mogelijk want hij is op zijn rug terecht gekomen. Die is wel terug in orde maar ik ga dit volgende week zeker voorleggen :j.

Foto's zijn nog niet gemaakt. Het paard is 19 jaar nu. Supplement voor de gewrichten gaan we volgende week ook bekijken. Dit is al besproken.

Verder was het advies om hem nu op de wei te laten en de cortisonen hun werk te laten doen en dan volgende week verder kijken.

De pijn lijkt wel wat te zakken, hij loopt vlotter nu.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:02

Het is dus nog niet zo lang geleden gebeurt?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 20:39

No_No schreef:
Het is dus nog niet zo lang geleden gebeurt?

Hij is op 14 september gevallen, 15 oktober na goedkeuring van DA weer rustig begonnen met rijden.

28 oktober heeft hij zich verstapt op de wei en was hij kreupel.

In de tussentijd niet kreupel gelopen en dagelijks al bokkend en galopperend de wei over gevlogen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:05

Ik zou toch een goede osteopaath er bij halen denk ik.
Als het dier door de val zijn rug geblesseerd heeft en daardoor gaat ontlasten (dus gaat compenseren) zullen er ergens anders klachten kunnen ontstaan.
Ik vind het raar dat het paard tot de val geen problemen met de knieen heeft gehad.

Is de sprong inmiddels alweer slank?

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 20:09

No_No schreef:
Ik zou toch een goede osteopaath er bij halen denk ik.
Als het dier door de val zijn rug geblesseerd heeft en daardoor gaat ontlasten (dus gaat compenseren) zullen er ergens anders klachten kunnen ontstaan.
Ik vind het raar dat het paard tot de val geen problemen met de knieen heeft gehad.

Is de sprong inmiddels alweer slank?

Fysio of ostheopaat staat inderdaad ook op de planning.

Spronggewricht is nog niet zoals het hoort maar wel al dunner als eerst.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 15:54

Hij draaft weer sinds vandaag! Al met al toch een goed teken.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 23:15

Even een update, DA is vandaag terug geweest. Zijn pees gaat de goede kant op. Zwelling neemt goed af.

Zijn knieën gaan ook beter. De cortisonen en het binnen door bekappen lijken goed aan te slaan. In stap zijn de knieën oke. Draf nog niet maar wel al flink verbeterd.

DA heeft zijn rug nogmaals goed nagekeken en heeft geen aanleiding om te denken dat de problemen daar vandaan komen.

Hij heeft nogmaals een cortisonen injectie gehad en ik moet nu gaan stappen aan de hand op het harde. Terug wat spieren kweken en de banden in zijn knieën sterker maken.

Tegen volgende week moet ik kijken wat hij onder het zadel doet. Als hij niet goed voelt gelijk stoppen en er toch een fysio bijhalen. en als hij wel goed voelt rustig terug opbouwen.

Al met al een stuk positiever als verwacht en ik ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan.

Dressuur werk moet ik niet meer willen doen maar lekker terug buiten rijden zou volgens de DA voor zover het er nu uit ziet haalbaar kunnen zijn :).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:32

Wat fijn! Heel goed!