Leiderschap is nodig en dat doen we ook. Bij aankomst op deze stal heb ik hem noodzakelijk streng maar vriendelijk gecorrigeerd. Hierdoor blijft de stress aanwezig maar respecteert hij wel mijn ruimte en leiding. Maar nu zoals gisteren met zadelmaakster, kon ik hem echt achter het behang plakken
Als zadelmaakster zadel op hem wil leggen, wil ik ook gewoon dat hij 80% stil blijft staan 
De weide is inderdaad kaal en ik ben mij heel bewust van risico's van een lege maag. Daarom voer ik hem ook bij met bietenpulp en luzerne. Ideaal is het niet maar gezien ze binnenkort worden overgezet (en daar wel hooi bijvoeren) naar de andere weide, is het een kwestie van tijd.
Ik ben ondertussen ook gaan lezen op internet. Zou het kunnen dat hij teveel calcium binnenkrijgt? Bietenpulp en luzerne hebben een scheve Calcium/phosfor verhouding. Voor de verhuis gaf ik er telkens een schep zemelen bij, dat is nu weggevallen. (dacht eigenlijk dat het maar iets banaal was, miscchien toch niet?)
Ik las het volgende:
Citaat:
Wanneer de calciumspiegel in het bloed hoog genoeg is zullen de nieren meer calcium gaan uitscheiden, en omdat ze geen onderscheid kunnen maken tussen magnesium en calcium wordt hiermee ook het magnesium weggespoeld.
Het ligt volgens mij niet aan teveel energie want tijdens longeren en rustige momenten op stal is hij ook rustig. Wanneer hij tijdens het rijden spanning opbouwt, mag ik bij wijze van 1uur galoperen waarna hij nog steeds niet rustig zal stappen. Vandaar mijn redenering naar overprikkeling van zenuwstelsel.