Welk soort vijl voor kleine rafeltjes e.d.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Welk soort vijl voor kleine rafeltjes e.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 14:57

Ik ben op zoek naar een fijne vijl om zelf kleine rafeltjes te kunnen bijvijlen en om de hoef tussen het bekappen door mooi rond te houden. Welke soort vijl is hier handig voor?

Ik gebruik nu een oude lange vijl met houten handvat, maar die vind ik toch niet erg handig. Zo zie ik ook kleine korte vijlen voorbij komen, met een handvat erbovenop zeg maar, en de Rider's Rasp die me wel fijn lijkt, maar vast ook nadelen heeft.

Wat gebruiken jullie?

tamary

Re: Welk soort vijl voor kleine rafeltjes e.d.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:05

Vijl zonder handvat, wel handschoenen aan doen. Lengte maakt vijlen makkelijker, korte vijl heb ik ook (gewoon nieuwe in 2-en laten zagen), maar dat werkt minder fijn. Heel nieuwe vijl werkt lastig (nog te scherp) en oude is te bot. Optie : koop een nieuwe en laat de hoefsmid die de 1e 2x gebruiken. Dan is nieuwigheid er af, maar is je vijl wel scherp genoeg om fijn te werken. Nadeel is wel dat je dan dezelfde moet halen als die je smid gebruikt, of smid moet met jouw keuze willen werken.

Bij dingen als de ridersrasp is dit minder van toepassing (en voor de smid niet bruikbaar).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:13

Of gewoon een oude van de smid overnemen :) vaak zijn die nog wel scherp zat voor klein werk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:47

Ik had vroeger een oude vijl van de smid gekregen, dat werkte prima :j

Later heb ik een gewone vijl van de gamma gekocht die erop leek qua grofheid. Werkt net zo goed, en kost de helft van een echte hoefrasp..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 15:52

Wat is überhaupt praktisch gezien het verschil tussen een bouwmarktvijl en een echte smidsvijl?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:00

Bouwmarkt vijlen zijn over het algemeen wat smaller. Niet heel handig voor een hoefsmid die in korte tijd vier hoeven rond moet vijlen, maar prima om brokkels en scheurtjes weg te vijlen en de kwartieren wat korter te vijlen bijvoorbeeld. Ik vind ze juist fijner eigenlijk omdat ze niet zo enorm zwaar zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:02

Een oude vijl van een smid idd. :j
Zelf gebruik ik tot nu toe enkel maar gebruikte vijlen en dat gaat prima.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 16:09

Ik heb een Riders Rasp en een vijl van de Gamma die ik gebruik de hoeven van m'n paarden tussentijds bij te werken. Vijl van Gamma gewoon gebruiken, wordt vanzelf wat botter. M'n paarden staan blootvoets in combinatie met hoefschoenen. Hoefsmid komt elke 8 weken maar houd zelf bij als er een braam of stukje uit is de wand, als je wacht tot hoefsmid komt is het anders veel erger geworden en nu blijft het minimaal als het meteen afgerond wordt. De Riders Rasp is fijn om de hoefrand wat af te ronden.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:03

Ik gebruik gewoon een grote hoefsmid vijl. Het is even wennen die grootte, maar ik wil niet anders meer. Deze vijl is makkelijk onder elke hoek te positioneren en is goed scherp. Ik heb ooit een vijl van de bouwmarkt gehad, maar die zijn vreselijk snel bot. Ik heb ook een klein raspje (soort ridersrasp) maar die vind ik vreselijk onhandig, ik kan dat ding niet lekker vasthouden, maar dat zal ook een deel gewenning zijn.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:07

Ik heb een dick vijl, erg blij mee (zonder handvat)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:13

Ik heb de Black Legend van Heller (30,-)met een roze Equithotics handvat (11,-) :') Heel fijn ding! :j

De Heller Black Legend is een raps met een grotere tandhoek vergelijkbaar met de Heller Legend.

Dat maakt deze rasp geschikt voor de meer vochtige en zachtere hoornstructuren. De Black Legend onderscheidt zich van de Heller Legend door een extra coating welke ervoor zorgt dat de rasp gemakkelijker lost en slijtvaster is. Deze rasp is voor vele paarden geschikt maar in het bijzonder ook voor paarden die veel buiten lopen en waarbij zand en modder het slijtage proces van raspen negatief beïnvloeden. De vijlkant van de Heller raspen zijn scherp waardoor ze efficiënt materiaal afnemen en licht werken.

Edit; Blijkbaar goedkoper geworden! 26,-

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:52

Een grote rasp werkt altijd fijner en makkelijker dan een kleine rasp.
Een echt hoefrasp van goede kwaliteit die kost idd ruim centen, maar bedenk wel, jij als privé paardenhouder die zo'n rasp maar eens af en toe gaat gebruiken, tja dan zal zo'n nieuwe dure rasp makkelijk een 5tal jaartjes meegaan mssn wel langer dus dit is zeker een goede aankoop.
Elke smid gebruikt goede raspen, en bij de smid moet zo'n rasp ook echt scherp zijn, dus wanneer het nieuwe er een beetje af is zal je zo'n rasp ook voor een prikje van de prijs kunnen overnemen, dit is dan ook een vrij goede oplossing voor jou.
Als ik een tip kan geven over het type rasp dan zou ik zeggen in jouw geval , neem een Bellotta Top Finish, dit is een fijnere rasp waar aan elke zijde een vijlkant aan is, de éene kant is groffer dan de andere, maar dit is anders dan bij de gewone hoefraspen want daar is één kant vijl en één kant rasp.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:54

Ik denk dat voor jou de radius rasp of fra rasp een uitkomst is! Die is speciaal bedoeld om zelf een beetje bij te houden en zeer simpel in gebruikt

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:46

Ik wilde net als mijn voorganger de FRA rasp noemen, makkelijk formaatje en goed te hanteren. Ik heb de rode waarmee ik kleine omgeklapte stukjes kan gladmaken zodat het niet erger voordat de hoefsmid er is. De rode is de grofste en prima voor zulke spoedjes. Als je de de gehele vorm erin wilt vijlen is de gele misschien beter geschikt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:57

Heb ook zo'n korte vijl met plastic handvat bovenop.
Leek me wel handig voor mustangrol e.d. , maar in de praktijk pak ik toch altijd de brede smidsvijl.
Werkt vlotter en kantelt minder , je volgt beter de ronde hoefvorm, daardoor werkt het fijner.
Doe zelf er de werkhandschoenen bij aan.