Ik doe het wat milieu vriendelijker. Ook fijner voor mijn eigen huid.
En je wilt niet alleen bacteriën dood hebben, je wilt een gezonde hoef. Nu ja, 4 gezonde hoeven.
Ik heb een flesje en een pipetje, in het flesje zit olijfolie met daarin 3 druppels per 100 ml essentiele olie van jeneverbes. Dat druppel ik na het uitkrabben in de straalgroeve of waar het hoorn maar voos oogt.
Rotstaal komt ten eerste door een bacterie. Goed uitmesten, de vloer echt even laten drogen en dan droog vers stro, dat helpt. Lukt het drogen niet, druppel dan wat teatree op de vochtige vloer. Jeneverbes is ook bacteriëndodend, maar helpt tegelijkertijd met het opbouwen van het hoorn. (Een plant heeft vaak 150 verschillende stoffen 'aan boord', dus een plant kan verschillende dingen tegelijk.)
Bacterie vrij wordt een stal nooit, dus vers 2 is hoe goed kan jouw dier tegenwicht bieden.
Een goed doorbloede hoef is een gezonde hoef, die goed hoorn aanmaakt en tegen bacteriën bestand is. Dus graag veel bewegen.
Ik doe dus als ik op stal kom eerst uitkrabben plus jeneverbes, dan paard in paddock, dan ga ik uitmesten. Terwijl de box droogt, ga ik poetsen en rijden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-11-16 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt