Een dag voor wedstrijd longeer in mijn paard altijd, zo ook gister. Ze mag dan op het harde lekker aan een halstertje in een laag tempo draven. Zo gaat ze zich goed ontspannen, bekken kantelen en laat ze los door haar hele lijf. Gister deed ik dit ook, echt werd het erf geblazen dus ging ik even met haar naar het gras. Nu was ze best fris en is ze tot 2x toe uitgegleden. Zelfde plek, linksom.
Gestopt en verder gegaan op harde ondergrond. stap niks aan de hand, In draf werd ze echt niet helemaal regelmatig. Ben maar gestopt en in de hoop dat ze geen schade had. Vandaag gewoon op westrijd gegaan. In de hoop met goed losstappen ze hooguit wat stijf zou zijn. Stap was er weer niks aan de hand.
Echter in draf leek ze flink pijn te hebben want ze was goed kreupel. Omstanders zeiden dat ze geen gewicht op het been wou zetten. Weer gaan stappen, na poosje weer gaan draven en nog niet goed. Dus mijn meisje maar weer afgezadeld en niet gestart.
Maar nu, herstel. Wat zijn jullie ervaringen met spieren? Of welk advies kreeg jij van je dierenarts? Rust geven of rustig stappen?
Aan het been is niks te zien. geen zwelling, warme plek of verwonding.
Taucha
Geplaatst: 05-11-16 19:49
Absoluut stil zetten. Heb ervaring met zelfde situatie. Paard gleed iets uit op het gras, is wsl een kwetsuur hoog in het achterbeen/bekken geweest. Niets aan te zien aan de buitenkant, stap was ok alleen niet helemaal regelmatig in draf en galop was altijd al moeilijk. Eigenaar wilde dat ik door reed en door pakte. Is eigenlijk nooit meer helemaal goed gekomen. Als het mijn paard was geweest had ik 'm stil gezet, DA erbij en pas weer begonnen wanneer draf aan de longe goed zou zijn.
stuf
Geplaatst: 05-11-16 19:55
hmm lastig in het gunstigste geval heeft ze gewoon een spier verrekt en zou het met een paar weken van rustig aan doen over moeten zijn.niet rijden maar (ik zou zelf wel stappen op het verharde ben niet z'n voorstander van boxrust) en pas op met bochten draaien aangezien ze in stap goed loopt en geen zichtbare pijn heeft,het draven even proberen te voorkomen. is het trouwens voor of achter? kan natuurlijk ook een spier in de schouder of bekken zijn aangezien ze met uitglijden een rare vaak zijwaartse beweging gemaakt hebben. zou het in iedergeval even aankijken als het na 3 weken ofzo nog geen verbetering geeft kan je altijd in overleg met je dierenarts alsnog naar een kliniek gaan om een scan te maken succes
Gaat om links achter, Boxrust houdt bij haar in, een box van 5m bij 6m voor zichzelf. Dus wat rondstappen doet ze wel. Verder heb ik ook ruimte zat om lekker rechtuit te kunnen stappen. En klopt wat jullie zeggen, lijkt van bovenuit te komen.
oke fijn z'n grote box ! ik zou dan ong 3x per dag kleine stukjes rechtuit stappen, je zou er altijd aangezien het wss een spier kwestie is een masseur bij kunnen halen miss dat er iets vast geschoten is? lastig aangezien je het zelf helaas niet allemaal van binnen kan bekijken maar vooral doen wat jij denkt dat goed voor je paard is jij kent haar het beste
Idd, dat er niet in kunnen kijken is zo moeilijk.. Bij het been zie je nog gauw verdikking of dergelijk. Maar nu gewoon helemaal niks.
Al het advies is welkom. hoor graag nog andere ervaringen.
Voor nu ga ik denk ik maar korte stukjes stappen. Weet iemand nog een goed supplement voor spier herstel? Zelf vindt ik magnesium erg fijn, maar dit werkt vooral bij spierpijn. voert afvalstoffen beter af.
je kan op de site van de paarden drogist kijken of er iets te vinden is het handige daar is dat je kan chatten met een van de medewerkers en je probleem voor kan leggen. dan kan zei je wss precies vertellen wat eventueel zou kunnen helpen aan het herstel.
SilviaKok
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 14:08
Ik ga morgen beginnen met Muslce liq, iemand ervaring?
Mijn beide paarden hebben wel eens hun schouder verrekt. Wat bij ons heel goed werkte is flink stappen op het harde. En met flink stappen bedoel ik vooral flink doorstappen, in een hoog tempo. Ik doe dit 2x per dag 10 minuten, daarnaast gaan ze gewoon in de weide/paddock (rustige kudde, voldoende ruimte om zich af te zonderen). Binnen een week waren we weer aan de slag.
Zou er naar laten kijken. Vorig jaar een kennis van mij hetzelfde.Paard was uitgegleden. Het leek mee te vallen, tijdens het rijden onregelmatig, vooral met draf. Bleek het paard schade aan het sesambeentje te hebben en kan nooit meer "echt" gereden worden. Staat nu als fokmerrie op de wei.
Hoop natuurlijk dat het bij jou meevalt, maar wilde je dit toch laten weten.
Boe ben je er zo zeker van dat het de spieren zijn? Peesletsel bijvoorbeeld hoeft namelijk helemaal niet zichtbaar te zijn.
Mocht het nog langer aanhouden zou ik haar toch even na laten kijken. Dan weet je ook zeker dat je de juiste behandeling geeft.
SilviaKok
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-16 07:00
Na een paar dagen rust, af en toe wat stappen hebben we gister weer even gekeken hoe ze draaft. En tot groot geluk liep ze goed! Mogelijk nog iets wat trekkerig. Maar alles behalve kreupel, zeker in vergelijk met zaterdag! Vandaag nog eventjes rustig longeren op het harde. Morgen dan weer erop en ook nog rustig stappen draven. (hopelijk wordt onze bak niet te zwaar van al dat water....) En dan als ze goed blijft dus weer lekker opbouwen.
Daarom, liever een keer teveel op rust zetten dan stug doorgaan en je paard letterlijk kapot rijden.
Dat klinkt positief. Ik hoop dat alles goed blijft gaan!
Taucha
Geplaatst: 11-11-16 08:27
Wat fijn dat ze weer een stuk soepeler loopt. Toch zou ik nog steeds erg voorzichtig zijn de komende week en niet te veel doen. Misschien dagelijks 10 minuten stappen en aan het einde van de week een paar minuten draven en pas vanaf dan weer gaan opbouwen.
Het vervelende van de meeste paarden (vluchtdieren) is dat ze niet snel zullen laten zien dat iets nog pijn doet. De bak, die mogelijk te zwaar is kun je het best nog even een week niet in gaan. Je zegt het zelf al: "Daarom, liever een keer teveel op rust zetten dan stug doorgaan en je paard letterlijk kapot rijden." Dus neem lekker de tijd ga gewoon de komende dagen alleen wat stappen buiten en korte stukjes draf aan een losse teugel zodat ze zelf haar evenwicht kan vinden en begin dan op zijn vroegst over een week pas weer met training in de bak. Succes!
Mijn merrie heeft twee jaar geleden een flinke scheur in haar spier gehad, net boven de schouder/hals (bevestigd doormiddel van een echo). Advies was in eerste instantie stal rust maar ze is gewend om 24/7 buiten te staan dus mevrouw maakte gewoon de stallen open en draafde rustig terug naar haar kudde.
Na overleg met de veearts haar toch buiten laten lopen. Beter rustig in de wei dan (zeer) onrustig in de stal.
Het heeft een dikke 8 maanden geduurd voordat het helemaal genezen was. Let wel, het was ook een flinke diepe scheur!
rust is voor paard altijd slecht, in de zin van boxrust. Stappen op harde kan nooit kwaad (of we hebben het over complete beenbreuken of oliebol hechtingen die open kunnen springen door beweging)
Mijn merrie heeft ooit eens met haar been vast gezeten in een voerhek en is gaan trekken, spierscheur in de schouder. Toen heb ik haar 24/7 op de wei gegooid, 3 weekjes, daarna was ze weer in orde (was ook in stap goed en in draf kreupel) Later met rijden is er nog wel wat speciale aanpak nodig geweest om dat voorbeen ook weer goed te laten strekken. Nooit meer last van gehad daarna.
Jaren later is ze een keer gepakt door een ander paard en flink gewond (spiertechnisch, vooral hals en rechterheup/bovenbeen) en ook daar was veeeeeel stappen (4/5x per dag) en ook nog wel paar uurtjes op paddock (wel alleen ivm dat ze zich erg rot voelde, ze moet wel kunnen rusten) het antwoord voor genezing. Duurde toen wel lang die hals. Zat ook echt een gat in, heel sneu. Ik ben na een maand wel weer gaan rijden maar op halster en dan bosritjes zonder aan haar hoofd te zitten. Pas paar maanden later was alle weefsel weer goed.