Lichte spierverzuring -> supplement?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Lichte spierverzuring -> supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 00:51

Hoi,

Zoals elk jaar was het deze week tijd voor de check-up van mijn paard. Hierbij wordt hij ingeënt, ontwormd, tanden nagekeken en bloed getrokken. Paard heeft nog nooit zo goed uitgezien en dit werd ook bevestigd door de veearts. Super om te horen. Vooral aangezien ik heel wat jaartjes heb liggen kwakkelen met zijn lever. Hij heeft lang medicijnen gekregen en nu doet hij het goed zonder. Wel heeft hij een speciaal dieet en moet je opletten wat te voeren. Liefst zo eiwitarm mogelijk. Vandaag belde de DA mij voor de bloeduitslag. Alles zag er op het eerste zicht goed uit, leverwaardes waren inorde *\o/* Maar hij vertoonde ook lichte tekenen van spierverzuring. Dus zijn advies was om hem regelmatig te laten bewegen maar niet intensief, gewoon lekker opbouwend en op het gemakkie. Ik merk hier overigens niks van, hij is erg vrolijk en de laatste tijd ook erg fris in het bos.

Paardlief wordt nu 1-2 keer per week gereden in het bos. Meestal 30 1 uur. Als ik alleen ga galoppeer ik wel eens een klein stukje, ga ik met een vriendin is het alleen in stap. Erg hard moet hij dus niet werken :') Ik wil hem gerust meer beweging geven ( hij is ook een beetje te dik dus 2 vliegen in een klap...)

Maar:
probleem 1: Het is echt geen paard wat graag in de bak werkt, je moet het werk echt uitdagend maken wilt hij het leuk vinden. Met uitdagend bedoel ik dus bv galop-stop-galop overgangen of rollbacks, snelle dingen achter mekaar vragen, daar wordt hij enthousiast van en begint mee te denken. Niet echt handig als je gewoon rustig moet opbouwen.. Kortste rondje dat ik kan maken in het bos is 30 min.

probleem 2: Ik heb het hypermobiliteitssyndroom en toch wel flink last hiervan. Ik werk 30 uur per week en daarnaast heb ik nog een huishouden natuurlijk. Als ik een goede periode heb kan ik gerust meer naar mijn paard gaan maar als ik een slechte periode heb en heel veel pijn dan moet paardlief toch even wachten helaas.

Dus mijn idee was om hem een supplement of iets in die aard te geven zodat hij een betere ondersteuning heeft voor zijn spieren. Ik doe uiteraard mijn best om mijn paard beweging te geven die hij nodig heeft maar als ik zelf eens niet kan door de pijn dan ga ik hem niet die beweging kunnen geven. Dus iemand ideetjes voor mij?

gr hanne

0000

Re: Lichte spierverzuring -> supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:08

Ik zou eerder denken aan regelmatiger bewegen (bij laten rijden?) dan in de richting van supplementen. Dat laatste kan tijdelijk helpen om het probleem dat je nu hebt op te lossen maar helpt je op de lange termijn niet. Bij verzuring kan vitamine e, selenium (alleen in overleg met da!) en magnesium bijvoorbeeld helpen.

Echter om te zorgen dat je paard niet verzuurt moet zijn lijf de kans krijgen om te wennen aan het werk. De beweging op zich zal hij wel aan kunnen, neem aan dat hij ook gewoon buiten komt. Maar beweging onder de ruiter is een heel andere tak van sport. Vergelijk het met als je zelf eens per week sport, het is dan lastig om echt spieren en conditie op te bouwen omdat er teveel tijd tussen trainingen zit. In dat opzicht is je inlezen over compensatie en supercompensatie van spieren ook interessant. Ik ben bang dat je paard simpelweg te weinig geoefend is in het werken onder de man.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:29

Sluit me volledig aan bij 0000, en overleg met je DA of selenium-vitamine E en MG een toegevoegde waarde hebben. Pas op met SE, bij overdosering is deze zwaar giftig. Een scheutje appelazijn per dag kan ook helpen bij het afvoeren can afvalstoffen en zo de verzuring tegen gaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 02:18

Ik zou vitamine E /selenium overwegen.
Mijn pony was zonder echt moe en stijf de dag na een lichte training, je kon het vermoeide echt zien aan zijn koppie.
Vitamine E gaan geven, capsules van het kruidvat 2 per dag en het was opgelost.
Ok heb nog een paar keer getest hoe het zonder gaat, maar dan wordt hij al gauw stijver en minder los in zijn lijf.
Hij krijgt het nu dus permanent, daar ga ik echt niet meer aan prutsen ook.
Wat betreft selenium en giftig: daar kom je echt met lange na niet aan hoor met een normaal gecombineerd supplement..
Heb dat toen uitgezocht en nagevraagd zelfs bij de dierenarts.
Hij gaf aan dat je je paard echt niet vergiftigd met die doseringen selenium als je het permanent geeft.
Weken tussendoor niet geven is ook onnodig volgens hem, het lichaam heeft geen gewenning op vitamine E.
Volgens een stalgenoot zou het lichaam er teveel aan wennen als je het non stop geeft, en dan zou het niks meer doen.
Onzin volgens mijn dierenarts, en ik merk dat zelf ook niet aan hem.

Qua dosis zijn 2 capsules van het kruidvat 300 mg of iets die kant op.
Dat is niet niks, maar ook niet overdreven veel.
Met pharmahorse kom je met de ponydosis al op meer uit, meen rond de 500 mg.
De precieze getallen ben ik kwijt, maargoed iets die kant op.

Qua giftig, vanaf 8 mg selenium kan het giftig zijn staat er bij de paardendrogist,
in een kilo vitamine E van pharmahorse zit 30 mg totaal. :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 05:37

Hoe staat je paard? Komt hij voldoende buiten? Zelf zou ik zo een paard (eigenlijk elk paard) 24/7 buiten zien maar uiteraard wel met een goede schuilstal onbeperkt hooi in een fijne stabiele groep met vriendjes. Dan kan hij zelf bewegen waar hij behoefte aan heeft.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 05:44

Lukt longeren wel? Ik longeerde altijd de dag voordat ik ging rijden en de dag daarna. Verder ga ik mee met bovenstaande reacties.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 10:29

Hoi,
Bedankt voor alle reacties. Meer rijden zal mss een tijdje lukken maar het is ook gewoon geen paard voor 4-5 keer per week te werken. Wordt hij gewoon echt niet vrolijk van. Zelfs als ik het super gevarieerd houd. Vroeger heb ik veel met hem gereden en getraind. Hij doet het allemaal wel maar ik merk dat dat niks voor hem is. Het is echt gewoon een bospaard.

Het rare is trouwens dat er tegenover vorig jaar niks veranderd is. Toen heb ik iets later bloed laten trekken maar hij kreeg hetzelfde aantal beweging. Wel staan ze nu op vlas ipv stro en krijgt hij een handje spelt bij zijn voer. Maar toen had hij geen spierverzuring. Daarom denk ik aan een supplement aangezien hij hier eerder geen last van had. Aan hemzelf merk ik overigens echt niks bijzonders. Hij is vrolijk, heeft veel energie en loopt niet stijf of stram.

Het is trouwens wel een paard wat moeite heeft om zijn spieren te ontspannen. Hij wordt vaker behandeld door een shiatsu therapeut en die bevestigd dit. Wel is dit door haar behandelingen al verbeterd. Als ik kijk naar mezelf. Ik heb dit probleem ook, mijn spieren staan altijd strak en sinds ik magnesium slik is dit stukke beter. Misschien dat dit ook meespeelt? Het najaar is trouwens altijd een mindere tijd voor hem. Als hij een terugval had ivm zijn lever dan was dat in het najaar. Nu heeft hij geen terugval gehad maar dus wel lichte spierverzuring.

Hij heeft 24/7 buiten gestaan en toen ging hij kwa gezondheid er op achteruit. Vanwege zijn gezondheid staat hij nu snachts op stal. Hij staat van smorgens tot savonds buiten, ook in de winter.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:43

Lichte verzuring in het bloedbeeld kan toch best ook een momentopname zijn? Je paard kan dag voor de bloedafname eens gek gedaan hebben op de weide ofzo? Bij mezelf merk ik alvast dat ik soms verzuurde spieren heb omdat ik de dag ervoor een beweging heb gedaan die ik anders niet doe...

Maar daarbuiten denk ik dat je inderdaad wel een supplement met vitE kan proberen, en zien of je verschil merkt bij je paard. Ik heb pavo muscle care al eens gevoerd, maar vond het best duur voor wat er maar in zit van vitaminedosering, het wordt wel gemakkelijk gegeten zonder dat je er krachtvoer moet bij geven omdat het korreltjes zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:45

Chevivit werkte hier super. Pony werd als vanzelf veel ronder en bespierder ook.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:50

Die van mij krijgt marstall piano over het voer. Dat is een combinatie van magnesium met vit. E en selenium. Hier doet ze het goed op. Verder opletten met suikers en zetmeel. Die kunnen ook verzuring opwekken. Is (bijna) dagelijks een klein rondje bos een optie? Of even longeren. Eventueel eens met balkjes afwisselen. Vaak vinden ze dat ook wel leuk. Kan trouwens ook met in de bak/wei rijden. Zelf leg ik dan ook wel eens kriskras balken neer waar je door middel van figuren rijden overheen moet. Zo houd je het bakwerk ook leuk voor het paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:53

Aangezien het een Tinker betreft (toch?) zou ik me even inlezen in PSSM1 en eventueel laten testen. Dat zou best de oorzaak kunnen zijn van het bloedbeeld.
Mocht dat de oorzaak zijn kan je je voerbeleid wat aanpassen erop wbt hoeveelheid suikers.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 11:02

Hoi,
Bedankt voor de reacties weer :D

Ireika:ik denk ook dat het meer een moment opname is. Aangezien hij veel spierspanning heeft, het weer wordt kouder en het najaar is sowieso moeilijker voor hem door alle veranderingen. Ik heb het ook moeilijker in het najaar met mijn spieren. Dus kan mij best voorstellen dat dat bij hem ook is.

JoannevZ: Als ik een hele dag gewerkt heb red ik het echt niet om nog met hem iets te gaan doen. Dat is lichamelijk gewoon niet haalbaar. Dus ik moet op dagen gaan dat ik vrij heb of maar een halve dag moet werken. Dan kan ik idd proberen kleine rondjes bos te doen of te longeren. Longeren vindt hij meestal fijner als rijden in de bak. Dus het zal wel meer longeren worden als rijden, ook fijner voor mijn lijf.

Mooney: Het is inderdaad een tinker. Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Daar ga ik hem eens op laten testen. Bedankt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:16

4 of 5 keer per week is ook echt niet nodig hoor. Maar 2-3 keer hebben de meeste paarden wel nodig om gewoon makkelijk genoeg de ruiter te kunnen dragen. En dat mag dan best een keer 20 min licht bijgezet aan de longe zijn of enkel in het bos. Inderdaad is het ook best een idee om nog een alleen de verzuring te testen, dat kan door bloed te trekken net voor en net na het werk geloof ik, als je het zeker wilt weten of dat de oorzaak is.