Zoals elk jaar was het deze week tijd voor de check-up van mijn paard. Hierbij wordt hij ingeënt, ontwormd, tanden nagekeken en bloed getrokken. Paard heeft nog nooit zo goed uitgezien en dit werd ook bevestigd door de veearts. Super om te horen. Vooral aangezien ik heel wat jaartjes heb liggen kwakkelen met zijn lever. Hij heeft lang medicijnen gekregen en nu doet hij het goed zonder. Wel heeft hij een speciaal dieet en moet je opletten wat te voeren. Liefst zo eiwitarm mogelijk. Vandaag belde de DA mij voor de bloeduitslag. Alles zag er op het eerste zicht goed uit, leverwaardes waren inorde
Maar hij vertoonde ook lichte tekenen van spierverzuring. Dus zijn advies was om hem regelmatig te laten bewegen maar niet intensief, gewoon lekker opbouwend en op het gemakkie. Ik merk hier overigens niks van, hij is erg vrolijk en de laatste tijd ook erg fris in het bos. Paardlief wordt nu 1-2 keer per week gereden in het bos. Meestal 30 1 uur. Als ik alleen ga galoppeer ik wel eens een klein stukje, ga ik met een vriendin is het alleen in stap. Erg hard moet hij dus niet werken
Ik wil hem gerust meer beweging geven ( hij is ook een beetje te dik dus 2 vliegen in een klap...) Maar:
probleem 1: Het is echt geen paard wat graag in de bak werkt, je moet het werk echt uitdagend maken wilt hij het leuk vinden. Met uitdagend bedoel ik dus bv galop-stop-galop overgangen of rollbacks, snelle dingen achter mekaar vragen, daar wordt hij enthousiast van en begint mee te denken. Niet echt handig als je gewoon rustig moet opbouwen.. Kortste rondje dat ik kan maken in het bos is 30 min.
probleem 2: Ik heb het hypermobiliteitssyndroom en toch wel flink last hiervan. Ik werk 30 uur per week en daarnaast heb ik nog een huishouden natuurlijk. Als ik een goede periode heb kan ik gerust meer naar mijn paard gaan maar als ik een slechte periode heb en heel veel pijn dan moet paardlief toch even wachten helaas.
Dus mijn idee was om hem een supplement of iets in die aard te geven zodat hij een betere ondersteuning heeft voor zijn spieren. Ik doe uiteraard mijn best om mijn paard beweging te geven die hij nodig heeft maar als ik zelf eens niet kan door de pijn dan ga ik hem niet die beweging kunnen geven. Dus iemand ideetjes voor mij?
gr hanne