Wie kan mij helpen ? Paard kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spetterrr

Wie kan mij helpen ? Paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 22:51

Hallo allemaal , even een korte uitleg . Sinds vorige week sta ik op een nieuwe stalling . Dinsdag heb ik der buiten gehad en toen ik terug kwam zag ik al dat ze aardig aan het vliegen was geweest . Gewoon op stal gezet er was toen nog niks aan de hand . Gister van stal zag ik al dat ze niet lekker liep , in de bak toch maar even in draf bekijken en toen liep ze helemaal slecht . Ze loopt links voor goed kreupel.(links voor ook een verzakt hoefbeen ) even rustig door de bak laten stappen en op harde onder grond en weer op stal gezet . Vanmorgen toch voor het werk der nog even laten stappen . Draf nog geen verbetering . Zonet weer wezen kijken . Maar liep ze van uit de boks weg al wat minder na even stappen leek het beter te gaan . Nu viel het me op . Links voor loopt ze dus kreupel maar is der hoef koud en rechts achter ook rechts voor is warm en links achter ook, voor mijn gevoel zou dit anders om moeten zijn ? Mijn eigen gevoel zegt dat het uit het schouder weg komt , hebben jullie tips ? Of zelf een paard wat het mee gemaakt heeft ?

mrie

Re: Wie kan mij helpen ? Paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:14

Loopt ze op het harde kreupeler dan op het zachte of juist andersom?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:24

Dé tip:
Even een dierenarts laten kijken........

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:42

Punz schreef:
Dé tip:
Even een dierenarts laten kijken........

Precies dat. En niet op bokt vragen. Bokt is niet helderziend.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:45

Gewoon even 2 weken rust. Zegt de dierenarts ook wel hoefzweer even uitsluiten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 23:51

minimaal een week maar denk maar aan twee weken rust..

als jij door je enkel klapt is het morgen ook niet over,
zeer zeker niet als je al een oudere kwetsuur aan je voet hebt.

als het helemaal niet verbetert zou ik zelf na een weekje de DA laten komen
als het wel verbetert maar niet voldoende naar mijn zin, dan laat ik m na twee weken komen omdat ik meer vooruitgang zou hebben verwacht..

verder dan dat, als ik het niet vertrouw en denk dat er meer achter steekt dan gewoon lomp verstapt, dan bel ik een DA omdat bokt geen rontgenogen heeft, zouden ze mij dan ook niet kunnen helpen.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 08:03

mrie schreef:
Loopt ze op het harde kreupeler dan op het zachte of juist andersom?

Gister liep ze op het harde beter dan op het zachte , moet je gelijk na 2 dagen een veearts bellen ? Als ze niet op knapt haal ik ook een veearts bij , maar misschien hebben mensen ervaring met dit?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:05

DA bellen, misschien kunnen ze aan de hand van symptomen wat uitsluiten of advies geven. Bellen kost niks ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:06

Misschien verstapt met het door de bak vliegen.

Ik bel daarvoor nooit gelijk na 2 dagen de dierenarts.
Die zal toch zeggen... eerst week of 2 weken stappen aan de hand op het harde.
Daarna verder kijken.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 08:06

elenaMM77 schreef:
minimaal een week maar denk maar aan twee weken rust..

als jij door je enkel klapt is het morgen ook niet over,
zeer zeker niet als je al een oudere kwetsuur aan je voet hebt.

als het helemaal niet verbetert zou ik zelf na een weekje de DA laten komen
als het wel verbetert maar niet voldoende naar mijn zin, dan laat ik m na twee weken komen omdat ik meer vooruitgang zou hebben verwacht..

verder dan dat, als ik het niet vertrouw en denk dat er meer achter steekt dan gewoon lomp verstapt, dan bel ik een DA omdat bokt geen rontgenogen heeft, zouden ze mij dan ook niet kunnen helpen.

Ik denk zelf persoonlijk lomp verstapt . Maar het lijkt zo uit haar schouder weg te komen . En volgens mij alles boven de benen doen de veeartsen weinig aan . Hopelijk knapt ze snel op en anders laat ik iemand langs komen , heb mijn fysiotherapeut ook al gevraagd wat ik het beste kan doen .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:08

Idd eerst een week of 2 rust. Een paar rondjes wandelen op t harde 2x per dag kan geen kwaad om de doorbloeding op gang te houden.

Eventjes niet rijden helaas.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:48

Ik zou zelf adviseren als je paard buiten rustig blijft, dan lekker 2 weken buiten zetten. Die loopt dan zelf zo veel als dat comfortabel is en dan evt 1 of 2 keer per dag de benen koelen (4 benen als je niet zeker weet waar t zit)

En als er dan met een kleine 2 weken geen verbetering is of wanneer ze op een gegeven moment echt duidelijk slechter gaat lopen dan de va bellen.

Ps ook de benen/het lichaam even goed afspeuren op recentelijke wondjes

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:04

Als ze bij mij opeens kreupel zijn maar verder niet zichtbaar ellendig en er vloeit geen bloed uit, dan geef ik ze gewoon 2 weken rust. Rust als in, wel naar de paddock/wei, niet aan het werk en zeker geen draf aan de longeerlijn oid. Bij zwelling geef ik ze dan ook Arnica D6 druppels (2ml per dag).
Is het na 10-14 dagen nog altijd niet over, dan bel ik de dierenarts. Maar dan kun je meestal ook direct door naar de kliniek voor peesscan of rontgenfoto.