Net herfststijlloos in het hooi ~gevonden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadeautje23

Net herfststijlloos in het hooi ~gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 13:57

Ja precies dat levensgevaarlijke spul is dus nog steeds in omloop. Het zat in kleine baaltjes hooi uit de Eiffel waarvan we begin juli een trailertje vol gekocht hebben.

Dit is de tweede keer dat wij herfststijlloos aantreffen in hooi - ik wil nooit meer hooi uit Duitsland. Mensen let allemaal op!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:00

Zo zeg :') je klinkt als mijn opa met zijn; "het is de schuld van de Duitsers".

Gewoon pech gehad met deze vracht. Niets aan te doen, volgend jaar meer geluk. Komt deze vracht uit dezelfde regio als voorgaande?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:03

eenitraM schreef:
Zo zeg :') je klinkt als mijn opa met zijn; "het is de schuld van de Duitsers".

Gewoon pech gehad met deze vracht. Niets aan te doen, volgend jaar meer geluk. Komt deze vracht uit dezelfde regio als voorgaande?

Het plantje komt in Nederland amper voor, maar helaas wel (veelvuldig) in Duitsland.
Zij bedoeld dus, dat je een redelijk risico neemt als je Duits hooi koopt (helemaal uit de Eiffel, waar het plantje weelderig groeit).

Mizora

Re: Net herfststijlloos in het hooi ~gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:10

Frans hooi moet je ook op letten. Inlands hooi heeft voor mij sterk de voorkeur.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:12

Sorry ja dat bedoelde ik inderdaad - vorige partij was van een andere leverancier - maar ook hooi uit de Eiffel

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:14

Nog nooit van heel dat plantje gehoord (lang leve google) maar het lijkt wel wat op een krokus.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:59

Ziet er inderdaad uit als een soort krokus. Onze veearts adviseerde direct alles van deze partij te vernietigen. Schijnt echt hartstikke giftig te zijn. En het komt dus blijkbaar best veel voor. Met name in natuurhooi

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:06

Zeer giftig. Zelfs voor hond en kat (niet in de tuin planten dus!)
Goed dat je op bokt een waarschuwing neer zet!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:49

Ik koop ook hooi voor de konijnen bij dezelfde leverancier. Ik ga meteen even googelen ik ken het namelijk niet maar ik lees hier geen goede berichten. Bedankt voor de waarschuwing.
Laatst bijgewerkt door Angela op 03-11-16 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam leverancier is verwijderd uit de quote

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:52

Wij hebbem het ook aangetroffen in kleine hoeveelheden en dat hooi kwam niet uit de eiffel maar richting swarzwald enzovoorts, risico als je kruidenhooi wilt.

Ze mogen vaak in die gebieden niet spuiten met gif, lastig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:05

Mizora schreef:
Frans hooi moet je ook op letten. Inlands hooi heeft voor mij sterk de voorkeur.

met kans op Jacobskruiskruid

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 07:30

Pistasche schreef:
Ik koop ook hooi voor de konijnen bij dezelfde leverancier. Ik ga meteen even googelen ik ken het namelijk niet maar ik lees hier geen goede berichten. Bedankt voor de waarschuwing.

Kijk uit hoor! Ik heb hem gesproken zodat hij kan herleiden uit welke partij het komt. Maar daar leek hij niet van onder de indruk, had meer zoiets van "ik garandeer toch niemand dat het er niet in zit". Als je het blijft voeren dan echt goed uit elkaar pluizen elke plak voordat je hem geeft! Soms tref je hele planten, soms alleen de bladeren / stengels of alleen kelken. Alleen de bladeren /stengels is het meest linke want die herken je al helemaal moeilijk...
Laatst bijgewerkt door Angela op 03-11-16 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:46

CarolineCF schreef:
Pistasche schreef:

Kijk uit hoor! Ik heb hem gesproken zodat hij kan herleiden uit welke partij het komt. Maar daar leek hij niet van onder de indruk, had meer zoiets van "ik garandeer toch niemand dat het er niet in zit". Als je het blijft voeren dan echt goed uit elkaar pluizen elke plak voordat je hem geeft! Soms tref je hele planten, soms alleen de bladeren / stengels of alleen kelken. Alleen de bladeren /stengels is het meest linke want die herken je al helemaal moeilijk...

Goh wat jammer zo'n reactie. Dat verwacht je niet. Ga ik zeker doen, heb plaatjes op internet opgezocht dus hopelijk herken ik het mocht het erin zitten. Wel erg fijn om dat hier te lezen want anders had ik het nooit geweten!
Laatst bijgewerkt door Angela op 03-11-16 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:54

Kan je voor het idee de stukjes die je hebt gevonden op de foto zetten en hier posten?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:03

Een van de reden dat ik altijd inlands hooi koop. Vind dat toch wat fijner aangezien hier het mindrr voor komt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:03

Het is natuurhooi he, dan kun je zoiets verwachten.
Dan groeit er meestal van alles wat.

Kunnen ze ook niets aan doen.

Maar echt, nergens heb je 100% zekerheid, tenzij je het sprietje voor sprietje plukt en droogt.

Gewoon altijd goed opletten waar je ze ook vandaan haalt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:40

Onlangs zijn er nog 28 paarden ingeslapen na het eten van Herfsttijloos in idd duits hooi. Het is niet alleen giftig het veroorzaakt een lijdensweg met koliek en veel pijn. Die 28 moesten echt uit hun lijden verlost worden. Vreselijk voor eigenaren en veeartsen. Jakobskruiskruid is daarmee vergeleken echt helemaal niets...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:49

Afbeelding

Afbeelding
Hier enkele foto's van herfststijlloos wat wij voor 2 weken uit ons hooi hebben gehaald welke uit het westerwald in Duitsland komt, heb het even nagevraagd uit welk gebied.

De plant en de bloem, meestal zie je de bloem.er niet bij omdat deze plant eigenlijk in de herfst bloeit en er dan geen hooi word gemaakt.

Maar gezien de klimaatverandering komt het steeds vaker voor dat bloeitijden afwijken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:38

Afbeelding
Deze dus, net uit mijn hooi gehaald..

Voor de zekerheid, dit is herfststijlloos?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:41

goed dat je het hier deelt, maar is er dichterbij geen geschikter hooi te vinden?
ik bedoel ik zou niet eens weten dat dat plantje giftig is, en hier komt het niet voor.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:47

Ja dat is het absoluut van je foto.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 20:53

kwita schreef:
goed dat je het hier deelt, maar is er dichterbij geen geschikter hooi te vinden?
ik bedoel ik zou niet eens weten dat dat plantje giftig is, en hier komt het niet voor.

Komt wel voor in Nederland en België, maar is vrij zeldzaam en meestal beperkt tot de natuurgebieden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:26

mrie schreef:
Onlangs zijn er nog 28 paarden ingeslapen na het eten van Herfsttijloos in idd duits hooi. Het is niet alleen giftig het veroorzaakt een lijdensweg met koliek en veel pijn. Die 28 moesten echt uit hun lijden verlost worden. Vreselijk voor eigenaren en veeartsen. Jakobskruiskruid is daarmee vergeleken echt helemaal niets...

Weet je toevallig ook waar die paarden stonden? Is dat een hele stal dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:32

Volgens mij stonden die paarden in Duitsland.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 21:38

Van herfsttijloos wordt saffraan gemaakt van de stamper. Waarom hooi kopen dat ze laat geoogst wordt? Het plantje bloeit pas in augustus. Misschien hooi kopen van de eerste snit?