Paard heeft stress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Paard heeft stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 22:10

Hoi!


Spoiler:
Sorry als dit verkeerd staat


Mijn pony raakt gestrest als er paarden in de buurt komen, bijvoorbeeld op wedstrijd met inrijden als er andere met zijn staart zwiept of langs komt dan stopt ze of springt ze opzij. Op de ponyclub is het niet zo heel erg dit omdat iedereen gewoon de ruimte neemt. Het is eigenlijk alleen als er veel in de bak zijn of als er eentje groter is als haar zelf. Ze is verder niet bang voor andere soortgenoten en erlangs is ze ook gewoon lief alleen als je op wedstrijd erlangs loopt is het ook hetzelfde. Ik denk dat dit gewoon door de drukte komt? De stress

Weet iemand wat je hieraan kan doen? Of dat er iets voor is?
Veel kilometers doen we al alleen voor haar is het zo ook niet leuk, wel beloon ik haar als er een paard langs haar komt en ik de spanning niet voel (van haar)


Hoop dat iemand kan helpen.

Groetjes Kelsey

shunasammy

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-05-16
Woonplaats: Tussen de buren ;)

Re: Paard heeft stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:25

Zou het kunnen komen omdat jij op wedstrijd misschien wat meer gestressd bent?

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 00:42

shunasammy schreef:
Zou het kunnen komen omdat jij op wedstrijd misschien wat meer gestressd bent?

Zelf ben ik eigenlijk niet gestressd (althans niet dat ik van mezelf weet) maar het is niet alleen op wedstrijd ook als ik thuis in de bak rij en er grotere als haar rijden of meerdere.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard heeft stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:50

Tja lastig. Hier ook 1 die 180 graden omdraait bij anderen paarden. Ik probeer het te negeren en te belonen als het goed gaat. Maar idd bij stress word het erger zoals cc.

Ik denk dat de stress vanzelf minder word. Wel vraag ik vaak of ik als eerste of laatste in de rubriek of bijv net voor of na een pauze mag omdat het dan vaak net wat rustiger is met losrijden.

kelseyc

Berichten: 793
Geregistreerd: 03-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 01:16

Jester_ schreef:
Tja lastig. Hier ook 1 die 180 graden omdraait bij anderen paarden. Ik probeer het te negeren en te belonen als het goed gaat. Maar idd bij stress word het erger zoals cc.

Ik denk dat de stress vanzelf minder word. Wel vraag ik vaak of ik als eerste of laatste in de rubriek of bijv net voor of na een pauze mag omdat het dan vaak net wat rustiger is met losrijden.

Dat is inderdaad wel handig bedankt! Had zondag wedstrijd en was bij beide rubrieken als 1e waren nog weinig in de bak toen wel fijn kunnen rijden daarna buiten rondjes gestapt tot ik weer bijna aan de beurt was!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 01:38

Paarden dichtbij zijn bv eng als paard dat niet gewend is en omdat paard niet altijd bewust weet waar lijf eindigd en daardoor denkt dat paard dat te dichtbij komt gaat botsen.

Simpelste stuk training aangezien je ponyclub les hebt is om aantal lessen carrousel te gaan rijden. Goede oefening voor alle paarden en ruiters ook als je geen wedstrijd rijdt. Vraag dus de instructeur om dit te doen als training voor braaf blijven in een drukke bak.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Paard heeft stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:49

Ik geef je nog even een slinger naar Rijtechnische Vragen omdat het een probleem is wat je niet alleen op wedstrijd tegen komt.

WD-v naar RT-V

Queen123
Berichten: 300
Geregistreerd: 31-03-16

Re: Paard heeft stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:49

Lastig is dat! Hier ook een pony die er last van had. Toen hij net onder het zadel kwam durfde hij niet langs een ander paard te lopen in de bak. Wij hebben daarna veel geoefend met kleine stukjes naast elkaar uitstappen, niet heel dicht langs elkaar, maar wel steeds iets dichterbij. Dit heeft bij hem wel erg geholpen, aangezien hij al minder gestrest raakt als er een onbekend paard langs komt. :)

Anoniem

Re: Paard heeft stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:14

Ik heb ook een paard gereden die dat deed. Vooral heel veel doen was het motto bij die. Het werd uiteindelijk steeds beter, maar ik heb ook wel eens half in de bakrand met haar gehangen omdat ze ineens weg wilde. Het is een lastige kwestie, succes ermee.