Oude pony beetje aan het kwakkelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:53

Ik voer nu de Vitalbix, heb verschillende soorten geprobeerd, maar dit is wel het merk waar ik het langst over tevreden ben, ook voor mijn andere Haf. Ik blijf wel wat onder de volledige dosering, en geef wat Subli Dieetmix erbij, en een hand ruwvoermix. Ik ben ook erg enthousiast over de nieuwe slobber van Vitalbix, de vorige jaren gaf ik in de winter wat bietenpulp, maar ik ga nu een zak slobber bestellen. Verder redelijk onbeperkt voordrooghooi. Lastige is dat de andere Haf, haar dochter, erg snel dik wordt. Die staat in het weideseizoen wel met grasmasker en zodra ze 's nachts op stal gaan kan ik ook apart voeren, maar nu ze 24/7 in de paddock staan is dat moeilijker.

De diastasen zijn opgevuld met een speciaal spul wat aan de kies en het tandvlees hecht, zodat er geen voer meer in geduwd wordt en het tandvlees kan herstellen (niet dat de gaten dicht groeien, maar wel de ontsteking goed kan genezen). Het is afgelopen zaterdag gedaan, dus ik kan nog geen conclusies trekken, maar het verhaal klinkt logisch. Het blijft niet voor altijd zitten, over 4 maanden komt de tandarts weer. Als je meer wil weten, Equicura is geweest.

Overigens heb ik mijn andere Haf toen ze ws maagproblemen had door pijnstilling Maagcompositum van de Groene Os gegeven, werkte goed.

Zelf heb ik nu een dochter van 3 maanden en ik wil heel graag dat zij kan opgroeien met Sheril (maar ook met Saphira met d'r artrose), zodat zij met hen liefde voor paarden kan ontwikkelen, en ze hen later ook kan herinneren. Dus ook Sheril moet gewoon nog even mee.

Afgelopen mei, foto verder onbewerkt:

Afbeelding

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 08:50

Mujn paard heft van de zomer koliek gehad en heeft wel een week of 4 nodig gehad voor ze weer helemaal de oude was. Nu is de mijne 16 dus 10 jaar jonger als de jouwe. Maar het had toen tijd nodig volgens de DA omdat koliek toch een aanslag op het lichaam is.
De mijne heeft een jaar of 10 geleden ook koliek gehad dus is zeker niet koliek gevoelig.
Paardje van een vriendin is pas 4 jaar maar die is koloek gevoelig en heeft na koliek ook even nodig om helemaal te herstellen.
Beide zijn dan ook wat mat en vallen wat af maar na herstel periode waren ze beide weer fit.
Nou is de jouwe al wat ouder dus zou haar zeker even nalaten kijken maar volgens mijn DA heeft het ook even nodig voor ze weer helemaal hersteld zijn na koliek.

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:01

Misschien iets heel simpels hoor
Maar als je het hooi nu gewoon op de grond voert ipv in het net? Dit is makkelijker voor het beestje :j

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 09:58

Miran: Wat een mooierd heb jij ook! Ik heb net twee emmers van 10kg Marstall Force besteld hehe, dus blijf nog even hierop. Ga Vitalbix zeker even onthouden!

@CoRiNa1983: Precies dit heb ik ook aan de DA gevraagd, maar zij zei dus echt dat het niet zo zou moeten zijn. Maximaal één of twee dagen na de koliek zou ze weer de oude moeten zijn. Maar klinkt mij ook aannemelijk in de oren hoor, dat het lichaam gewoon toch een klap heeft gehad. Eerst die kiesextractie een paar weken ervoor, toen de koliek.. En dan ook nog in de periode dat ze d'r wintervacht aan ging maken.

@liespower94: Meestal krijgt ze het hooi goed binnen, valt juist op dat als het niet in slowfeeders zit, ze veel grotere happen neemt en eerder proppen gaat maken.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:23

Ik denk dat veel mensen wel eens vergeten wat ziek zijn met een paard doet.
Veel mensen denken dat als het paard weer beter is hij het ook gewoon weer doet terwijl het lichaam aan de binnenkant nog niet hersteld is.

En bij een bejaarde sok duurt het uiteraard ook altijd wat langer. :D

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:43

Nou, dierenarts is geweest (met twee studenten dus heel legertje mensen om de pony :D). Ze vindt haar ook wat schraal, en gezien de hoeveelheid voer die er wel in gaat snapt ze mijn bezorgdheid.

Advies was: uitgebreid bloedonderzoek, testen op Cushing en mestonderzoek. Tanden heeft ze gevoeld, haar idee is dat het niet daar zit. Maagzweer zou kunnen, maar we gaan nu eerst het bloedonderzoek afwachten en dan verder behandelplan bepalen. Dinsdag om 12u belt ze me, vind het wel heel spannend :( Ze had het weer over een tumor, misschien om me op het ergste voor te bereiden maar maak me toch wel zorgen. Voor nu gewoon doorgaan, wandelen / rustig ritje wat ze zelf aangeeft te willen. En wat meer Seniores Priores geven, zodat ze even wat extra reserve heeft.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 17:22

Nou,klinkt niet erg hoopvol dus.
Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt :j

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Oude pony beetje aan het kwakkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 17:39

Nouja, Cushing of maagzweer is ook nog gewoon een optie. Of wormen. Daar is allemaal wel wat aan te doen. Maar mocht het een tumor zijn, dan ben ik er al een beetje op voorbereid. Denk dat dat het idee is. Gaan het mee maken, ga me er nu nog niet te druk over maken.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Oude pony beetje aan het kwakkelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 18:26

Had ze toevallig van de gele eitjes op haar lijf, of misschien een weide genoot? Je weet wel van de horzelseitjes die je er bijna niet af krijgt.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 19:44

Tijd terug had een stalgenoot die gevonden, bij haar paard. Maar was niet op de wei waar Cin stond en al een hele tijd terug.. wat voor gruwelijks denk je aan? :D zou dat besmettelijk kunnen zijn ofzo?

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 22:04

Mloes schreef:
Tijd terug had een stalgenoot die gevonden, bij haar paard. Maar was niet op de wei waar Cin stond en al een hele tijd terug.. wat voor gruwelijks denk je aan? :D zou dat besmettelijk kunnen zijn ofzo?

Paarden likken die eitjes op dit wordt een larf in de mond van een paard vervolgens kruip deze larf over de tong en gaat volgens mij tussen de 3e en 4e kies zitten maar dit kan ook de 4e of de 5e zijn. Deze larf maakt daar een soort holletje, waardoor er wond vocht ontstaat. Van dit wond vocht leeft de larf. Na een paar dagen slikt het paard deze larf door en komt in de maag en uiteindelijk in de darm en daar wordt het een rode bloed worm.

Het proces in de mond kan best pijnlijk zijn voor sommige paarden. Waar door ze ook minder goed gaan eten.
Als je wil kan ik je wel een link pben waar je dit proces kunt zien.

Je kunt hier verder niet zo veel aan doen. Als een paard hier last van heeft kun je hem het beste metacam geven en zorgen dat die zo min mogelijk eitjes binnen krijg

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:22


Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 01:07

Dank voor de info allebei! Ik ga nu eerst tot dinsdag afwachten wat er eventueel uit het bloed- en mestonderzoek komt. Zal hier even een update geven dan!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Oude pony beetje aan het kwakkelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 01:28

Ga eens naar de Paardenkamp in Soest, daar staan heel veel oudere paarden!
Daar is zoveel expertise en gewoon interessant om te zien hoe 20+ en zelfs 30+ paarden leven.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 10:38

Mijn stalbaas heeft al gebeld naar de Paardenkamp ja! Ik ga zelf deze week ook even bellen, nog niet aan toe gekomen.
Wel hadden ze tegen mijn stalbaas gezegd dat de paarden daar rond 12u alweer op stal gingen, omdat ze weer gevoerd werden en zodat ze lekker warm bleven (?).. Nu stelde stalbaas voor mijn pony ook maar een paar uurtjes buiten te laten per dag :7 I couldn't agree less eerlijk gezegd.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:24

Ennnn goede uitslag! *\o/*
Geen gekke dingen aangetroffen in het bloed en de mest. Nu dus eerst behandelen voor maagzweer / maagzuur. Moet echt binnen 1 a 2 dagen al verbetering gaan geven dus zou fijn zijn. Als dit niks doet, dan behandelen met Sand Clear kuur. Ze vonden wel wat zand in d'r darmen dus dat zou ook nog kunnen.

Maar voor nu logische diagnose maagzweer. Vanwege stress e.d. (ze gaat nooit op een trailer) gaan we gewoon behandelen, niet eerst scopie op de kliniek. Dus nu fingers crossed! Wel heel opgelucht :D
Laatst bijgewerkt door Mloes op 08-11-16 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:26

Klinkt goed! mag ik vragen wat je nu gaat gebruiken voor die maagzweer?
Hopelijk gaat het snel beter

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Oude pony beetje aan het kwakkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:44

Ehm haha! Geen idee. Ga het morgen ophalen bij de Uithof. Wat zijn gangbare medicijnen? Misschien herken ik de naam.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 21:45

Ah gevonden, Omeprazol. Gewoon het meest gangbare geloof ik.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:51

Mloes schreef:
Mijn stalbaas heeft al gebeld naar de Paardenkamp ja! Ik ga zelf deze week ook even bellen, nog niet aan toe gekomen.
Wel hadden ze tegen mijn stalbaas gezegd dat de paarden daar rond 12u alweer op stal gingen, omdat ze weer gevoerd werden en zodat ze lekker warm bleven (?).. Nu stelde stalbaas voor mijn pony ook maar een paar uurtjes buiten te laten per dag :7 I couldn't agree less eerlijk gezegd.

met name de alleroudsten met een slechter gebit en verminderde opname moeten in alle rust lang kunnen doen over hun gedroogde gras, vandaar dat zij op tijd weer naar binnen gaan

fijn dat de uitslagen goed zijn!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 22:39

Amalarab schreef:
Mloes schreef:
Mijn stalbaas heeft al gebeld naar de Paardenkamp ja! Ik ga zelf deze week ook even bellen, nog niet aan toe gekomen.
Wel hadden ze tegen mijn stalbaas gezegd dat de paarden daar rond 12u alweer op stal gingen, omdat ze weer gevoerd werden en zodat ze lekker warm bleven (?).. Nu stelde stalbaas voor mijn pony ook maar een paar uurtjes buiten te laten per dag :7 I couldn't agree less eerlijk gezegd.

met name de alleroudsten met een slechter gebit en verminderde opname moeten in alle rust lang kunnen doen over hun gedroogde gras, vandaar dat zij op tijd weer naar binnen gaan

fijn dat de uitslagen goed zijn!


Ja ik snap het inderdaad wel. Zag ook op de site dat ze veel groepsstallen hebben, ziet er super uit voor de oudjes :j Toch zou ik niet voor kiezen mijn pony af te staan aan zo'n rusthuis eerlijk gezegd.. Ik wil juist zelf de 'regie' houden over hoe ik haar oud laat worden.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:49

Aan de hand van wat je beschrijft aan klachten, moet ik denken aan een mogelijk probleem met de slokdarm. Kwijlen, proppen maken e.d.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 21:27

Nou, eerste Gastrogard zit er in. Moet haar ook nog ontwormen; is het slim om dat nu te doen of even wachten tot ik weer gestopt met de Gastrogard?

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 11:40

Voor wie het nog interessant vindt :D

Heb haar vier dagen Gastrogard gegeven, en daar reageerde ze supergoed op! Drie dagen zonder Gastrogard: weer ingevallen flanken. Gezien de prijs van Gastrogard op Abler doorgegaan (ook omeprazol), en heb haar hier nu een week of 7 op staan inmiddels. Al heel erg afgebouwd, zit op 1/6 van de begindosis nu. Daarnaast overgestapt op onbeperkt hooi op stal, en overdag gewoon voordroog. Het gaat echt supergoed! We maken weer heerlijke buitenritten, ze stuitert weer vrolijk rond en ze ziet er super uit *\o/*

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 11:42

Verloop van begin Abler (tegen maagzweer) tot nu:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En nu, op 1/6 dosis t.o.v. begindosis, weer lekker bol :D:

Afbeelding