Mijn haflingermerrie van 26 is de laatste tijd een beetje aan het kwakkelen. Ik weet niet zo goed meer wat ik nog kan doen.
De samenvatting:
26 jaar oud, heb haar 15 jaar. Altijd heel erg fit en vrolijk, rijd nog 2 of 3x per week met haar. Daarnaast wandelen we regelmatig. Ze is altijd vrolijk en druk geweest.
Afgelopen januari verhuist naar de stal waar we nu nog staan. Ze heeft daar even tijd nodig gehad om haar draai te vinden, na een week of 3 heb ik toen de dierenarts laten komen voor een checkup omdat ze wat inviel ondanks het vele eten dat er in ging. Dierenarts heeft bloed geprikt, gebit gecheckt en darmen opgevoeld. Complimenten over hoe fit en gezond ze was, geen reden tot paniek; moest waarschijnlijk nog even wennen. Daarna weer bijgetrokken, maar eigenlijk sindsdien niet meer echt dik te krijgen. Waar ze vroeger dik werd van lucht, moet ik nu regelmatig slobber bijvoeren.
Afgelopen september begon ze weer wat in te vallen en proppen te maken. Dus weer tandarts erbij, kies laten trekken (nummer 2 nog maar). Daarna twee weekjes lastig gegeten, daarna was ze snel weer de oude. Gestopt met bijvoeren en lekker veel ritjes gemaakt.
Precies drie weken geleden heeft ze koliek gehad (eerste keer ooit), dierenarts erbij en na een spuit knapte ze eigenlijk zienderogen op. De dag na de koliek kwam ze alweer in draf naar me toe. Sindsdien vooral gewandeld en stapritjes, en wat me opvalt:
- Ik vind haar sinds de koliek was onverschillig en lusteloos, doffe oogjes. Iemand die haar niet kent zou niet echt wat merken, maar ze is absoluut niet de oude blije pony.
- Ze maakt de ene dag gigantisch veel proppen, daarna gaat het weer drie dagen goed.
- Ze lijkt te kwijlen bij het eten van d'r muesli.
- Ze kauwt veel.
- Ze krijgt elke dag Seniores Priores en onbeperkt ruwvoer, toch blijft ze wat dunnetjes. Niet echt mager, maar gewoon iets ingevallen.
Bovenstaand doet mij denken aan een maagzweer? Misschien door het lastige eten met die getrokken kies? Wat zouden jullie in mijn geval doen? Tandarts lijkt me niet per se de oplossing omdat ze de ene dag perfect d'r hooi eet, de andere dag spuugt ze alles uit. Dierenarts komt vrijdag voor bloedonderzoek, benieuwd wat daar uit komt. Ze dacht aan Cushing, maar het lijkt me raar dat dit precies na de koliek is begonnen?
Moet wel zeggen dat ze sinds dit weekend weer vrolijker is, dus wie weet toch weer op de goede weg. Vacht glanst, ze was zelfs weer hengstig dit weekend. Maar het zit me toch niet helemaal lekker.
Nog wat verder info:
- Altijd veeeel te dik geweest, tot vorig jaar nog.
- Staat 's zomers dag en nacht buiten, 's winters van 07:30 tot 18:30 ong. buiten in een groepje.
- Heeft altijd onbeperkt ruwvoer, op stal en op de wei. We hebben kuilhooi, redelijk droog. Dierenarts heeft het gevoeld / geroken en vindt het goed ruwvoer voor paarden. Heb wel het idee dat ze dit kuil moeilijker eet dan het hooi op de oude stal.
- Krijgt nu al een tijdje één schep Seniores Priores per dag. Daarnaast elke dag halve schep muesli (Pavo 18 plus), Marstall Force (vitamines), wat lucerne door de muesli, en ze heeft een liksteen.
Ik weet even niet meer waar ik goed aan doe.. Heel verhaal geworden, sorry

) de week na de koliek veranderd. Oude leverancier stopte ermee. Maar hebben daarvoor altijd van dezelfde boer het hooi gehad, en ook het nieuwe hooi is (zo op het oog) van goede kwaliteit. Dat vindt mijn stalbaas heel belangrijk gelukkig. Verwacht niet dat het door het nieuwe hooi komt, de vage probleempjes waren er al tijdens het 'vorige' hooi (waar ze het dus ook wel goed op heeft gedaan). Maar als er niks uit komt vrijdag wil ik het hooi laten testen ja, had gelezen dat je dat voor 100 euro ofzo al kon laten onderzoeken.
Dacht even dat ze daar zo ter plekke dood zou gaan. Dus ja, kan natuurlijk goed dat er meer speelt dan ze laat merken.
. Ik denk wel serieus dat kleine klachten bij het ouder worden horen, in de natuur hadden ze er al niet meer geweest.
met de andere paarden gaat het ook super. Geen voernijd o.i.d. 
. Maar heb hem al lange tijd op de glucosamine .
Je wil inderdaad gewoon dat ze nog zo aangenaam mogelijk van haar pensioen gaat genieten.