Ontwormen (Equest Pramox)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontwormen (Equest Pramox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:25

Hoi!

Pff ik loop echt een beetje over in alle onzekerheden. Hoop dat ik het allemaal goed doe..

Ik heb mijn paard sinds september. In mei dit jaar is ze onderzocht op wormen en dit hoefde toen niet. Ik wil haar nu wel preventief ontwormen omdat ze nu dan al zeker 1,5 jaar niet meer is ontwormd.

Ook fijn met het oog op de verhuizing naar een nieuwe stal per 1 dec.

Ik wil dus Equest Pramox geven maar ik zit zo in de knoop met haar gewicht etc. Ze is een 5 jarige Tinkermerrie (1,45 m ongeveer) en ik zou echt niet weten hoeveel ik haar moet geven. Is 1 spuit voldoende? Of te veel. Las ergens dat 1 spuit goed is voor 575 (??) kg lichaamsgewicht?

En hoe vaak moet ik daarna ontwormen? Ik denk dat ik het wel wil doen dmv mestonderzoeken. Maar welk merk/soort kuur moet ik dan geven? Lijkt me niet helemaal ok om wederom te ontwormen met pramox?

-O-

Wie wilt mij verder helpen?

hoogendroog

Re: Ontwormen (Equest Pramox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:27

Er zijn ook Equest Pramox spuiten voor 700 kg, die hebben wij altijd voor onze KWPN-ers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:27

Maar dan zit ik dalijk met een spuit waar ik niets meer aan heb bijv.. Overdoseren is ook niet oke lijkt me?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:30

Je hebt geen idee wat die ongeveer weegt?
Kan je stalhouder niet helpen met schatten?
Ik zelf geef hier aan de paarden tussen de 500 en 600 kilo altijd voor 700. Die van 400 krijgt voor 550. Je weet nooit of ze iets laten vallen. Beter iets teveel dan te weinig.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:31

Mijn Tinker, 151, schat ik rond de 600 kilo. Ik geef hem een spuit Pramox voor 700 kilo. Was geen probleem volgens de arts

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:31

Heb je ook met de nieuwe stal overlegd? Soms willen die dat je pas de dag voor de verhuizing de kuur geeft, of daar op stal om het zeker te zijn.

Pramox is een mooie kuur (even checken of je DA hem op voorraad heeft of dat ie geleverd wordt want mijn bestelling bij de da duurde laatst tot half november). Het is afhankelijk van welke je koopt tot welk gewicht die gaat, ze gaat de laatste jaren ook tot 700kg geloof ik. Qua resistentie van de wormen is (licht) overdoseren altijd aan te bevelen. In de gebruiksaanwijzing staat wel tot hoe vaak overdoseren er is gebleken dat er geen bijwerkingen ontstonden, maar bij een volwassen rijpaard is het risico tot echt grof overdoseren met één spuit vaak verwaarloosbaar.

Verder is het wormbeleid vaak afhankelijk van wat de stal doet. En ook wat het weidebeleid van de stal is, wordt er uitgemest, worden de weides afgewisseld, is er veel wisseling in de groep etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:32

Ik doe het hier al jaren old school en gaat prima. Najaar Equest Pramox, voorjaar Equest en tijdens de zomermaanden 2 x spul met Ivermectine ( Eraquell meestal ). Ik geef alles hier een volledige spuit ( dus voor 700kg ). Zijn hier allemaal rond 1.63m en 700kg is in elk geval overgedoseerd.
Aan mestonderzoek doe ik niet mee. Onbetrouwbaar.

Tink van 1.45 zou ik een spuit voor 575kg geven, zeker als ze al 1.5 jaar niet meer ontwormd is. Tenzij ze graatje mager is natuurlijk, dan geef je minder. Maar daar ga ik niet van uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:35

Ik gok ongeveer tussen de 500 en 600. Maar overdoseren is dus minder erg als onderdoseren?

@Rianne, nieuwe stal vroeg of ze voor mij een kuurtje moest meebestellen. :) Vandaar mijn vraag.

Qua weibeleid huidige stal: niet gemest oid. Mest blijft altijd liggen.
Nieuwe stal wordt het land altijd gemest.

@Pandora, oh echt? Ik wist niet dat dat onbetrouwbaar is! Waardoor komt dat?
Graatje mager is ze zeker niet, gezond rond om het zo te zeggen. :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:36

Onderdoseren is heel slecht, dat werkt resistentie in de hand. Ik zou een spuit van 700 kg halen en dan tussen de 600-650 geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:37

Oh huh huidige stal zegt net dat het niet is toegestaan om zomaar te ontwormen zonder dat er is getest op wormen en dat je niet zomaar mag bestellen..

Nu ben ik al helemaal verward.. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-10-16 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:39

Klopt, was hier bij de Lingehoeve ook. Eerste ontworming kreeg ik mee met de waarschuwing 'Volgende keer eerst (verplicht) mestonderzoek!' :roll:

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:39

_Dominique schreef:
Oh huh huidige stal zegt net dat het niet is toegestaan om zomaar te ontwormen zonder dat er is getest op wormen en dat je niet zomaar mag bestellen..

Nu ben ik al helemaal verward.. :+

Ja klopt maar "onder de toonbank" wordt er nog een hoop verkocht hoor. ;)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:40

Ook bij mestonderzoeken is het verstandig om aan het einde van het weideseizoen te ontwormen met Pramox.
Bij ons op stal zijn er jaarlijks 2 mestonderzoeken en standaard eind oktober een Pramox wormenkuur.

Ik geloof niet zo in alleen maar mestonderzoeken, daar wordt zoveel in gemist.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:42

Volgens mij is dat niet zo. Het is de laatste jaren zo dat je enkel nog de wormenkuur op da recept mag bestellen. De eitelling is bij mijn weten niet verplicht vanuit de receptplicht, maar wordt door veel artsen aangehouden. Ook ik vind de eitelling onbetrouwbaar, het is namelijk een hele beperkte momentopname en de eitjes worden nooit in iedere drol, iedere dag homogeen verspreidt.
Maar goed, bel even met je dierenarts, leg uit wat de situatie is en dat je graag schoon wilt verhuizen. Daarnaast geven ook steeds meer artsen tegenwoordig in het najaar een kuur mee zonder eitelling erbij. En al dat allemaal niet lukt kan je ook nog uit het buitenland bestellen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:44

Of even om je heen vragen waar het nog verkocht wordt, ik heb niet eens een eigen paard en weet zelfs hoe je er aan kan komen. :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:47

qua dosering: ik gaf mijn paard (+/- 450kg) altijd een volledig spuit. Mss dat nu met de nieuwe inhoud dat ik voor 600kg zou geven ipv de volle 700kg. Er gaat toch altijd wat verloren en een beetje overdoseren is imo minder schadelijk dan systematisch onderdoseren. (ik ontworm ook maar 1 à 2 keer/jaar)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:49

Ik weet dat niet. Dus ook ik wil wel weten hoe je/waar je Equest Pramox nog kunt kopen of bestellen....

Caily

Er zijn nieuwe spuiten van 700 kg. Ik heb mijn DA hierover gebeld. Zij zei hele spuit kan geen kwaad. Dus gedaan en idd niks gemerkt. Mijn Tinkers zijn 2j en 7j en 1.47 en 1.54 hoog. De grote is een rank type.

Spannend, maar fijn, dat je toch van stal gaat verhuizen :(:) :)

MarlindeRooz

terpentijn schreef:
Ik weet dat niet. Dus ook ik wil wel weten hoe je/waar je Equest Pramox nog kunt kopen of bestellen....

Ik weet niet of die specifiek daar te krijgen is maar je kan zeker andere ontwormingskuren krijgen in de regio Dalfsen haha.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:51

De pramox is veilig tot 4x overdosering. Ivermectine tot 10x overdosering. Pramox niet bij veulens. Onderdosering werkt resistentie in de hand en moet je vermijden.

Hele korte samenvatting van een lezing over wormen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 12:52

Anne_GTI schreef:
De pramox is veilig tot 4x overdosering. Ivermectine tot 10x overdosering. Pramox niet bij veulens. Onderdosering werkt resistentie in de hand en moet je vermijden.

Hele korte samenvatting van een lezing over wormen. :+

Kort maar krachtig. Thanks :')

Hoor net dat we over 2 weken dus mestonderzoeken gaan doen. Dan ontwormen op bijv bloedworm of aarsworm. En sowieso preventief voor horzellarven en lintworm.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 13:14

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:36

BRN schreef:
terpentijn schreef:

http://www.equipetstores.com/catalogsea ... 0&q=pramox

Dit is in een pak van 6 stuks, klopt dat?
Als er iemand samen een paar wil wil ik wel een pb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:11

_Dominique schreef:
@Pandora, oh echt? Ik wist niet dat dat onbetrouwbaar is! Waardoor komt dat?
Graatje mager is ze zeker niet, gezond rond om het zo te zeggen. :)

Niet elke keer dat een paard mest, komen er eitjes mee naar buiten. Dus moet al van een paar dagen achter elkaar mest wegbrengen om te onderzoeken. En moet nog verse mest zijn ook heb ik mij laten vertellen door een labo-meneer :+ . Neem daarbij dat de ingekapselde bloedworm nooit wordt ontdekt door mestonderzoek en je hebt wat mij betreft een redelijk onbetrouwbaar gegeven. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:20

terpentijn schreef:

Ierland of Engeland. Google op wormers <<) Of :
[VSW] Wormenkuur uit het buitenland?