paard ziet spoken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:02

Spannend! Ik ben heel benieuwd wat er uitgekomen is. Hopelijk kunnen ze je merrie snel helpen :j

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 11:24

Stille meelezer; Heel spannend, ben heel benieuwd! Vind het een interessante casus!

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:18

Fijn dat je vandaag bericht krijgt, ik ben echt heel benieuwd of ze al iets weten en of ze anders al weten wat ze verder willen onderzoeken!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:35

Lauraa90 schreef:
Stille meelezer; Heel spannend, ben heel benieuwd! Vind het een interessante casus!


Hier nog één, hoop dat je mooie merrie opknapt, schrok eigenlijk wel bij het zien
van de foto's :) Ze is zo teruggelopen is spier en haar uitdrukking vond ik zo sneu.
Sterkte!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 16:46

BloemBloem schreef:
Lauraa90 schreef:
Stille meelezer; Heel spannend, ben heel benieuwd! Vind het een interessante casus!


Hier nog één, hoop dat je mooie merrie opknapt, schrok eigenlijk wel bij het zien
van de foto's :) Ze is zo teruggelopen is spier en haar uitdrukking vond ik zo sneu.
Sterkte!


Ik heb helaas nog geen nieuws...

wat je zegt dat klopt ook. ze is echt heel erg terug uit gegaan en levert enorm veel in. heel erg sneu, maar ik weet simpel gezegd niet wat ik moet doen of veranderen.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:47

Jezelf niets kwalijk nemen, Cacharel boft met zo'n eigenaresse die er
alles aan doet om er achter te komen wat er met haar aan de hand is :(:) :*

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 16:51

BloemBloem schreef:
Jezelf niets kwalijk nemen, Cacharel boft met zo'n eigenaresse die er
alles aan doet om er achter te komen wat er met haar aan de hand is :(:) :*


dat is ook wel zo, meer dan dit kunnen we niet doen.

in overleg met mijn dierenarts en Utrecht krijgt ze nu een pasta tegen maagzweren, een halve , op het moment dat ze een aanval gehad heeft, om te kijken of ze dan eerder gaat eten na zo'n aanval.

dit krijgt ze nu sinds maandag, maar het geeft nu nog weinig verandering. gelukkig eet ze met momenten wel weer goed ruwvoer, dus dat krijgt ze volle bak, zoveel ze op eet.

dat zou haar eventueel nog wat helpen, door sneller te gaan eten, want stress en dan niet eten is niet prettig voor de maag. en anders blijven we direct helemaal in een cirkel hangen.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:27

Wel interessant, het lijkt te maken met krachtvoer?
Zou daar een stofje in zitten waar ze allergisch op reageert?
Je zou haar ook door kunnen laten meten door een altnernatieve arts.
Zo heb je iemand die bioresonance VET heet oid. Zij hebben vaak weer andere methoden waarmee ze het kunnen opspeuren. Je kunt dan altijd voor behandeling weer regulier gaan, maar dan weet je iig wat het is.
Bij Den Hoek kunnen ze ook op andere wijzen meten dan regulier.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 19:18

Zoals hier boven, kan je het beter laten testen.Dan weet je daar het echt aan ligt.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:26

ik denk niet dat het met krachtvoer te maken heeft.

dit paard is 16 jaar oud en heeft haar hele leven al verschillende soorten krachtvoer gehad. en nooit ergens gek op gereageerd, zo ook niet op het ruwvoer. maar zeg nooit nooit, dus dat zou ook nog te testen zijn/

Ik heb gisteren avond de prof nog aan de lijn gehad.

de eerste 20 uur van het EEG onderzoek is bekeken. hier komt nu nog niks heel geks naar voren, maar in haar ogen wil dat nog niks zeggen. ze moeten echt alle beelden bekeken hebben voordat we iets concreets kunnen zeggen. wel denkt zij dat alles wijst naar een vorm van epilepsie. maar wat daar de oorzaak van is? tumor? iets anders? dat zal uit dit EEG onderzoek moeten komen, helaas komt die totale uitslag pas volgende week zaterdag er gaat gewoon echt veel tijd in zitten. We hebben wel al dinsdag 13 december een afspraak staan voor een CT scan van haar hoofd.

Ook heeft de arts me verteld, wat er eventueel te doen is wbt medicatie. er zijn 2 middelen. beide zijn medicatie voor mensen, die je dan in de hoeveelheid voor het paard moet gaan geven, het ene middel is bewezen dat het alles behalve gunstig is voor het veulen, bewezen kans op afwijkingen of zelfs abortus. deze valt af. en het andere middel is voor mensen veilig, maar hebben hun geen ervaringen mee met paarden. dus dat zou echt iets nieuws zijn. dan zou ze de eerste 2 weken 10 pillen per dag moeten (8 euro per dag) na 2 weken, 2 weken lang 20 pillen per dag (16 euro per dag) en daarna 30 pillen (24 euro per dag). maar het lastige is, hun hebben geen ervaring met deze medicatie, mijn paard heeft niet wekelijks een aanval, dus wie zegt dat we de pillen op zouden moeten gaan bouwen en ze niet voldoende heeft aan 10 pillen? wie weet helpt het niks, dat is iets wat hun niet kunnen aangeven nu.

het plan is nu, we wachten de uitslag van volgende week zaterdag af. en daar op volgt zoals het er nu uit ziet een ct scan. en hopelijk zijn we dan een hele hoop wijzer en daarna zullen we gaan beslissen hoe en wat we met de medicatie gaan doen.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:30

Jeetje, nog niet echt de gehoopte duidelijkheid -O- misschien komt er nog wat uit de verdere analyse en nav de scan. Ik hoop het voor je, want om nou op de gok maar een hoop dure pillen te gaan voeren zonder enig idee van resultaat is nou ook niet je van het. Zeker niet gezien de kleine aap in wording...

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:33

Goh dat is ook heftig zeg..je wilt natuurlijk ook graag dat ze nog een gezond veulen op de wereld gaat zetten. Ik ben benieuwd wat er na die zaterdag uit gaat komen.

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:52

Jeetje, dat is toch ook wel een wilde slag die ze slaan naar mijn idee. Ergens snap ik wel dat het op epilepsie lijkt, ik heb daar ook al stilletjes aan gedacht, maar die medicatie... Ik zou daar toch eens heel grondig over nadenken of je dat wel moet gaan doen met alle onzekerheden en de hoge kosten daarvan. Je kan toch moeilijk haar leven lang 24,00 euro per dag gaan uitgeven aan medicijnen... Ik neem tenminste aan dat ze dat net als bij veel mensen dan levenslang zou moeten slikken.

Is er al eens bloed afgenomen als ze zo'n aanval had? Misschien is het iets dat alleen dan opspeelt en in het bloed te zien is en niet als ze "gewoon" is?

sneppie

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:58

Met grote verbazing je topic gelezen. Alsof ik het verhaal van een vriendin van mij lees.
Braafste paard wat je je kunt bedenken die langzaam aan in een bang, angstig paard veranderde.
We stonden voor een raadsel en echt ze hebben dat paard HE-LE-MAAL binnenste buiten gekeerd, net als jij. Uiteindelijk maar als gezelschap paard in de wei gezet min of meer maar wel met een open vraag wat het kan zijn. Uiteindelijk hebben ze voor een andere reden haar bloed getest en gelijk lyme meegenomen en dat bleek ze behoorlijk te hebben. Na behandeling (waar ze nog mee bezig zijn) is er al gelijk duidelijk verschil in haar gedrag. Vraag me niet hoe het werkt maar zij is weer heel voorzichtig aan het rijden. Het vertrouwen is er nog niet helemaal maar ook logisch want ze zag echt overal spoken. Misschien de moeite waard om je paard eens op lyme te testen, het is nog een erg onbegrepen ziekte met vele verschillende uitingen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 08:58

Het paard is op Lyme getest en daar is helaas niks uitgekomen.

Maar leverde die merrie ook zoveel in? Met dit gedrag kan ik leven bijwijze van, was het niet dat de merrie gewoon (te) veel inleverd. Ze valt echt erg af en vreet heel haar spieren op. En dit paard heeft dus enkel dit gedrag tijdens zo'n aanval, daarna is het goed, nu staat ze ook weer stik braaf op de paddock.

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:24

Nog maar eens een paar vragen: hoe is ze in de periodes dat ze die aanvallen niet heeft? Is ze dan echt paard met de paarden of zondert ze zich af, is ze dan wat lusteloos, staat ze eigenlijk te rustig?
Is ze ooit ge-ent tegen EHV? Heb je het idee dat ze met bijvoorbeeld de tijd van de vachtwissel meer aanvallen heeft? Of binnen een week na een wormenkuur of enting tegen Influenza/Tetanus? Is er wel eens een wisseling van andere paarden in haar groep waar ze mee buiten staat en heeft ze dan meer aanvallen? Ik probeer alleen maar mee te denken hoor, misschien kom je zo weer een stapje verder.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 20:49

Bedankt voor het mee denken!

Cacharel is gewoon Cacharel als ze geen aanvallen heeft, ze staat nu al 3 jaar met mijn andere paard op de wei/paddock. Dit is ook het vaste paard waar ze mee staat. Dat gaat goed, ik kan haar met iedereen los of in de wei zetten, want ze heeft nog nooit echt contact gezocht met een paard, als je haar met rust laat vind ze het prima, wil een paard kriebelen, kijkt ze even de kat uit de boom, maar dan doet ze het wel, maar ze zal het nooit uit zich zelf aanbieden. Het is gewoon een erg fijn en vooral gemakkelijk paard in de omgang. Ik heb niet het idee dat er een patroon in de aanvallen zit...

Met ehv bedoel je Rhino? Vanaf haar derde jaar wordt ze daar 2 x per jaar tegen geënt en als ze drachtig is volgens het schema voor een drachtige merrie.

Jet

Berichten: 12001
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:18

Ja, met EHV bedoel ik inderdaad Rhino. Ik heb geen idee hoe je Duits is, maar dit is wel interessant: http://borna-borreliose-herpes.de/Borna ... _pferd.htm . Het Bornavirus kan deze symptomen geven en die kunnen weer verergerd worden door Rhino-entingen... Het Bornavirus wordt overgebracht door urine van muizen die geïnfecteerd zijn met het virus. In Nederland niet zo heel bekend, maar in Duitsland wel. Dat virus kan veel verschillende neurologische symptomen geven, maar onder andere angst en dwangmatig moeten bewegen. Ik heb geen idee of het dat zou kunnen zijn bij die van jou hoor, maar je zou het kunnen opperen bij Utrecht. Overigens staat op die site ook een heel stuk over enten tegen Rhino bij Herpesviren.

sneppie

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:29

rockey schreef:
Het paard is op Lyme getest en daar is helaas niks uitgekomen.

Maar leverde die merrie ook zoveel in? Met dit gedrag kan ik leven bijwijze van, was het niet dat de merrie gewoon (te) veel inleverd. Ze valt echt erg af en vreet heel haar spieren op. En dit paard heeft dus enkel dit gedrag tijdens zo'n aanval, daarna is het goed, nu staat ze ook weer stik braaf op de paddock.



Niet dat ik me kan herinneren, enige wat overmatig was, was de angst en het onbegrijpelijke gedrag.
Het gedrag was ook periodiek. Soms als vanouds en soms onberekenbaar.

Er moet echt wel iets mis zijn met je paard, maar vind het idd maar eens. Hoop echt voor je dat je er achter komt. Ik vind de link van Jet ook erg interessant!

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:29

ik zou zaterdag de uitslag krijgen, maar helaas geen telefoon gehad, baal er van.. -O- duurt nu zo lang en ze heeft niet voor niks in Utrecht gestaan.

Morgen om 13:00 krijgt ze een ct scan.

Storm

Berichten: 20846
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:31

Zelf even bellen?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:32

Storm schreef:
Zelf even bellen?


natuurlijk zaterdag gedaan }:0 maar de professor was niet aanwezig , en die ik aan de lijn had, kon mij geen antwoord geven.

Mijn eigen dierenarts neemt vandaag met Utrecht contact op voor meer duidelijkheid. misschien dat dat wat helpt.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:55

Pff wat vervelend zeg. Zou toch fijn als ze het even laten weten als het langer gaat duren oid. Je zit toch te wachten op zo'n telefoontje.
Fijn dat jouw da nu vandaag contact opneemt. Hopelijk krijg je vandaag dan wat antwoorden :j

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:23

Hmmm echt irritant

Chan34
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-15
Woonplaats: West Brabant

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 09:15

Heftig zeg! Hoe gaat het nu?